Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Po internetu provolala přes milion korun. Mohou za to hackeři

Podnikatelka Blanka Přibylová dostala účet téměř 1,5 milionu za internetové volání. K provolání takové sumy stačily jen tři dny. Podnikatelka se stala obětí hackerů. O případu informovala Česká televize.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

VoIP Zirkon

V souvislosti s timto clankem jsme zaregistrovali zvyseny zajem o informace k tomuto incidentu, a proto jsme citili potrebu se k tomu vyjadrit:

http://www.lam.cz/cze/index.php?option=com_content&view=article&id=77&Itemid=42

0/0
9.11.2009 12:18

Host

100% Zabezpečení neexistuje

Až bude existovat 100% funkční a dostupné zabeypečení taky si ho rád pořídím, do té pokud není člověk profesionál v oblasti IT tak nemá ŽÁDNOU ŠANCI 100% zajistit svá zařízení proti útokům zvenčí Rv

0/0
6.11.2009 11:48

Host

Úvaha

Mě naopak překvapuje postoj firmy, která ústřednu prodala. Považoval bych za slušnost, kdyby alespoň paní upozornila na reálná nebezpečí eventuelně nabídla pomoc při zabezpečení a bezpečné konfiguraci. Ale pro ně bylo asi nejdůležitější prodat a po nás potopa.

0/0
3.11.2009 19:34

Lola Roflova

Re: Úvaha

Vzhledem k tomu, že nabízí denní limity, tak myslím, že je možné, že jí upozorňovali. Dále jí upozorňovali, že je na ústředně během těch tří dnů nestandartní pohyb.  Bába se na to vyprdla, jelikož tomu nerozumí, měli jí to vysvětlit polopatě, je to jako, když si necháš odemčené auto, taky ti ho pravděpodobně někdo ukradne.

0/0
3.11.2009 21:40

Host

Re: Úvaha

Dovolte mi zareagovat, ja tu babu jak vy rikate znam, je to velmi pracovita pani, ktera kdysi koupila ruinu a prestavela s pomoci uveru na maly hotel. A vybudovala si slusnou povest,  presto ze zacinala  od nuly.  Jeji rodina trpela i za minuleho rezimu, otec v PTP za par hektaru pudy, ktere obdelavali  z generaci na generaci.  Asi malokdo po padesatce je expert na vypocetni techniku a internet atd. Tuto sluzbu , si sjednali, protoze to byla podminka certifikace hotelu, jak jsem slysela.  Tak ji neurazejte, rozhodne se na nic nevyprdla a zaslouzi si nas obdiv, ze se snazi branit a rozhodne je pod velkym tlakem. Trochu ucty a ohledu prosim.

0/0
4.11.2009 17:13

Host

Re: Úvaha

Majitelku navíc firma upozorňovala na fakt, že provolala nezvykle velké množství minut. ...

0/0
4.11.2009 17:54

Host

Re: Úvaha

A proc ji neupozornili kdyz suma dosahla treba 20ti nasobku jejiho bezneho  uctu, proc az odhaduji 2000nasobku?? Upozorneni dostala udajne kdyz uz se jednalo o milionovy ucet??? Vzhledem k tomu ze se dostala na 1,4 mil. musela to nechat odpojit velmi rychle nemyslite??

0/0
4.11.2009 20:39

Host

Kapitalističtí vykořisťovatelé

Když jsem nedávno pracoval u jednoho buržoázního vykořisťovatele tak jsem mu během své pracovní doby protelefonoval přes 2 tisíce korun na erotických linkách.  Nebyla to jednorázová částka aby to nebylo poznat, ale provolával jsem je postupně. Dodnes to vykořisťovatelské hovádko nepřišlo kdo mu protelefonoval takové peníze.

Naštěstí už tam nepracuji, ta vykořisťovatelská firma stejně zkrachovala a tak nemusím litovat boje proti kapitalistům ;-D

0/0
3.11.2009 18:35

Host

Re: Kapitalističtí vykořisťovatelé

On on vas, chudinky, vsechny tak strasne vykoristoval az z toho firma zkrachovala - to musel byt fakt hajzl...

0/0
3.11.2009 19:13

andykli

Re: Kapitalističtí vykořisťovatelé

Jen tak dál, zničte je všechny... jsem zvědavá, kdo Vám pak dá práci... že by stát???

0/0
18.11.2009 22:03

framy

Re: Kapitalističtí vykořisťovatelé

určitě volíš Paroubka,protože takových debilů je v ČR 30%

0/0
24.11.2009 13:18

Macek.0001

Re: Kapitalističtí vykořisťovatelé

A tím se chlubíš, ty mamlase zlodějská?!

0/0
10.12.2009 15:22

Teleke z Téléké

hackeři pracovali pro poskytovatele

:-)

0/0
3.11.2009 18:34

Host

Operatori kradou.

Operatori kradou. A mnohonasobne vic. A nikdo se nad tim nepozastavi. To je skutecny problem.;-O

0/0
3.11.2009 18:16

swiss111

host do domu (O2) hul do ruky

0/0
3.11.2009 11:08

Host

ezekiel

lidi, neni podstatne to, ze kdyz si necham doma otevrene dver pres noc kvuli vetrani, tak i kdyby, tak nikdo, NIKDO nema pravo vejit dovnitr - neni to jeho pozemek...to same s cimkoliv: prijedu do obchodu na kole, necham ho stat bez zamknuti venku, tak snad ocekavam, ze tam bude stat, i kdyz se vratim...neni to tvoje, tak na to nesahej!!!

na sicilii muzes nechat nastartovane auto a jit nakupovat - vim, trochu jina story, ale........jak by to bylo krasne nebat se o sve veci!!!

0/0
3.11.2009 7:49

iuos

hmm

souhlasím s tebou //1gr.cz/u/disk/rukaon.gif

docela mi vadí, když je každý, kdo si zapomene věci v autě a někdo mu je ukradne, označen za hlupáka, že je nechal na očích... není špatný ten, kdo se nebránil, ale ten, kdo kradl...

ale realita je krutá a slušní byli, jsou a budou vždycky biti hrubiány a tak je třeba proti zlodějům bojovat vybíjením ;-D

0/0
3.11.2009 16:24

Host

Re: ezekiel

Správně pokud ti někdo něco ukradne bys mohl zažalovat policii, že neochránila tvůj majetek jak ji to nařizuje zákon a žádat po nich náhradu škody. Zajímalo by mě proč se to běžně nedělá...

0/0
4.11.2009 15:36

Host

Re: ezekiel

Protoze dle zakonu za zabezpeceni sveho majetku je odpovednmy predevsim kazdy sam.

0/0
5.11.2009 1:00

Frr

Přemrštěný účet

Nejsou nastavené ceny za MB nějak  vysoké. Jiné firmy nabízí neomezený přenos dat za paušály. Tam je to pak jedno. proč to neudělá O2. Takhle má velký příjem od lidí, kteří nemají jinou možnost napojení. Ochrana žádná, dovolání? Když to bude dělat chytrý technik v O2, tak na to nikdo nepřijde, protože to zatlučou. taková suma za přenos dat je jako lichva. Proč se automaticky nenastaví denní limit, mnoho lidí to neumí a nerozumí tomu, proč jim neporadí, proč by to firma dělala že???

0/0
3.11.2009 2:50

Host

Re: Přemrštěný účet

Limit se nenastavil v tomto konkrétním případě proto, že hotel neměl nasmlouvanou předplacenou službu (limitovanou předplatným) ale nelimitovaný postpaid. Neznám sice okolnosti tohoto konkrétního případu, ale jelikož právě předplacená služba je u operátora Wia "základní stav", a dodatečná fakturace se umožňuje jen firemním VIP zákazníkům s větším provozem a dobrou platební morálkou (a na jejich žádost), mám za to, že o tento typ účtování musel hotel (respektive jeho majitelka) požádat.

V každém případě je jisté, že zákazník měl možnost volby mezi zabezpečenou a nezabezpečenou službou, protože v nabídce prostě jsou. Nasmlouval si tu druhou.

Jinak není od věci si uvědomit, že ten provoz nebyl na nějakých dvou měděných drátech, ale na ekvivalentu 30 telefonních linek... Čili je to asi tak, jako kdyby běžný živnostník  obdržel pro jedno telefonní číslo fakturu na nějakých 46 tis. Kč. Samozřejmě, i to je hodně, ale každý operátor vám potvrdí, že u některých zákazníků jsou účty i vyšší.

0/0
16.11.2009 9:53

Host

Kdo je zlodej?

1) Pochybuji ze by ta telekomunikacni spolecnost uz do zahranici platila, takze by ani nic platit nemela, jde o jasny podvod.

2) Pokud mi nekdo ukradne kamion a pojede s nim po dalnici tak po mne tezko budou chtit myto. To je stejne. Oni te pani v podstate ukradli ustrednu. Nebo pokud mi nekdo vezme provaz a nekoho na nem obesi, tak preci za vrazdu nezavrou me.

0/0
2.11.2009 22:32

Host

Re: Kdo je zlodej?

Já té paní nepřeji nic zlého, ale spíš než s kamionem, připadá mi přiléhavější to přirovnání, které už tu také někdo uváděl: když by Vám někdo tajně vlezl v noci do domu, otevřel naplno všechny vodovoní kohoutky a pak zase zmizel, vodárna to po Vás také bude chtít uhradit bez ohledu na to, jestli bude pachatel vypátrán.

0/0
2.11.2009 22:58

Host

Re: Kdo je zlodej?

To hodně kulhá to s tou vodou. Protože ta voda opravdu odtekla a nejde ji vrátit. Ale tady podle mne zatím nikdo nic nezaplatil a jediná škoda tedy může být na propojovacích poplatcích. Protože bylo voláno na linky se zvlášním tarifem tak by se to prostě nemělo proplatit a škoda by byla vírazně menší. Navíc tady je pachatel jasně znám. Je to majitel těch linek na které se volalo.

0/0
3.11.2009 8:05

Sir Humphrey Appleby

Re: Kdo je zlodej?

majitel těch linek? a co když to provedl jeho konkurent, aby ho očernil, ha!  jó takovýhle co viděj všechno hrozně jednoduše mám nejradši.....

0/0
3.11.2009 15:06

Host

Re: Kdo je zlodej?

Ano je mnohem jednodužší aby to ta paní zaplatila že. Svoje si vydělá i náš provider i ten podvodník a ani soud nepřijde zkrátka. Takže je vše v pořádku ne?

0/0
3.11.2009 15:58

Sir Humphrey Appleby

Re: Kdo je zlodej?

pokud si paní nezabezpečila své zařízení a vlivem toho byly uskutečněné tyto hovory, je naprosto v pořádku aby to zaplatila.

 

K tomuhle vůbec nemuselo dojít, stačilo by aby splnila jedinou z následujících jednoduchých věcí: 1/ zabezpečit své zařízení proti útoku zvenčí 2/ mít služby na předplacenku, ne na paušál 3/ nechat si od operátora zablokovat veškeré hovory na linky se zvýšenou tarifikací (to vá každý operátor rád nabídne) 3/ pozorněji sledovat oprovoz na svých linkách.

 

to že nic z toho neudělala je jen a jen JEJÍ chyba - nechápu proč by za její chyby měl platit kdokoli jiný.

0/0
3.11.2009 16:05

Host

Re: Kdo je zlodej?

To je pravda souhlasim....

0/0
3.11.2009 19:05

dezzo

Re: Kdo je zlodej?

a takovi dem, enti maji volebni pravo 8-oRv

0/0
3.11.2009 15:08

Host

Re: Kdo je zlodej?

Chápu že tím myslíš sebe chudáčku.

0/0
3.11.2009 15:56

Host

Re: Kdo je zlodej?

Prý na těch linkách byla nějaká soutěž o Jaguára za čtyři a půl melounu ;-)

0/0
3.11.2009 22:27

Host

Re: Kdo je zlodej?

Úvaha, že to ještě není zaplacené, takže se to vlastně platit ani nemusí, ta je fakt dobrá.  Vy asi moc netušíte, co je z hlediska práva  závazek, že jo?  Když to operátor, k němuž je ta hotelová ústředna připojena,  dalšímu tranzitnímu OPovi nezaplatí, tak prostě do týdne končí, protože pak už mimo svou síť nesestaví žádný hovor.  Ono totiž, jak nezaplatíte to co máte jednomu, tak během dvou tří dnů "všichni" kdo mohou poskytovat tranzit vědí, že ten a ten má potíže dostát závazkům. A když by třeba "nadřazený" operátor náhodou nezaplatil mezinárodnímu tranzitnímu operátorovi, tak si za chvíli polovina lidí z ČR do ciziny nezavolá, a nebo jen za neskutečné peníze. Ona to fakt není taková legrace. A další věc je, že první faktura na cca milion byla za září, a tyto hovory jsou už mezi operátory tak na 99,99% dávno vyrovnané.

0/0
3.11.2009 22:48

Host

Re: Kdo je zlodej?

Přesně tak. Operátor to nemůže tranzitnímu operátorovi "nezaplatit". Ty hovory prostě byly uskutečněné.

0/0
16.11.2009 9:56

Tomach

Re: Kdo je zlodej?

Nevim jak v Cechach, ale u nas pokud by byl dukaz ze tu vodu pustil zlodej tak bys ucet zaplatit nemusel.

Ostatne neco podbneho s telefony se nam ve firme stalo taky a mel jsem telefonat z Telstry (mistni telco) v nedeli rano ohledne podezrelych hovoru. Podarilo se to stopnout zhruba na castce $50k. A to i presto ze nas mesicni ucet dela neco kolem $200k. Po predlozeni dukazu a policejni zpravy jsme ucet (tedy tu patricnou cast) platit nemuseli.

0/0
25.11.2009 4:45

zipx

opět absurdistán

jednoznačně se jedná o podvodné jednání, není možné, aby operátor požadoval zaplacení. V opačném případě se operátor stává lupičem s podílem na zisku.

0/0
2.11.2009 21:11

sunka007

Re: opět absurdistán

Precti si clanek jeste jednou, dozvis se tam ze:

-operator dal majitelce avizo o velkem provozu na ustredne, ale ta to nejak neresila

-operator je dalsim prodejcem, proc by mel laxni majitelce sponzorovat ucet, ktery sam musi O2 zaplatit

-operator nabizi provozovani ustredny i nastaveni limitu na telefonu. Pani tak setrila na sluzbach az na tom "vydelala"

Kdyz to sectu opet mela se dama drzet prislovi "nejsem tak bohaty abych si mohl kupovat levne veci"

0/0
2.11.2009 22:03

Host

Re: opět absurdistán

Nejde o levnou věc-špatnou věc. V naší firmě také používáme VoIP k naprosté spokojenosti a šetříme na tom tak 2/3 nákladů na telefon. Ale naše IT máme zabezpečené, troufám si tvrdit, velmi dobře. Navíc máme prepaid službu, takže v nejhorším případě můžeme přijít asi o 10000,-. Čili toto není případ šetření na špatném místě, toto je případ totálního diletantství.

0/0
2.11.2009 22:09

Host

Re: opět absurdistán

Bohužel, ať se Vám to líbí nebo ne, operátor je v současné situaci naprosto v právu a vzhledem k tomu, že ta paní ten hotel vlastní patrně jako fyzická osoba, je v pasti. Pokud bude dělat mrtvého brouka, operátor velmi snadno získá exekuční titul a na jeho základě tam pošle exekutora, který ji zabaví majetek (patrně především tu nemovitost). Osobně bych na jejím místě asi sjednal splátkový kalendář a splácel nebo si vzal úvěr a pokusil se vyhojit na tom, kdo tam tu ústřednu instaloval a nezapojil. Výsledek je ovšem nejistý. A pokud to - jak tomu v takových případech také bývá - byl "známý, co tomu rozumí", je v koncích. Pak už se může spoléhat jenom na to, že Interpol chytí pachatele, ale tam je šance mizivá.

0/0
2.11.2009 22:07

Host

Re: opět absurdistán

No při troše snahy od českých úřadů by to šlo řešit i bez placení podvodníkům. Stačilo by, aby se české soudy držely zásady, že podobné platby odporují dobrým mravům a poslaly operátora s požadavky na podobné platby kamsi. Neříkejte mi, že nevěděl o tom, že je to podvod. Pokud měli podezření (a to měli, když poslali upozornění), mohli spojení zablokovat úplně. Ale to by neměli nárok na podíl z ukradené částky.

A s tím hojením se na tom, kdo ústřednu instaloval to nevidím nijak nadějně. Je to  zřejmě bezpečnostní díra v softwaru a když si přečtete libovolné licenční ujednání k jakémukoli softwaru, zjistíte, že se autor vzdává odpovědnosti za všechny chyby a škody způsobené jeho dílkem. Jenom škoda, že se při té příležitosti nevzdá i platby používání svého produktu.

0/0
4.11.2009 14:13

Host

Re: opět absurdistán

"Je to  zřejmě bezpečnostní díra v softwaru a když si přečtete libovolné licenční ujednání k jakémukoli softwaru, zjistíte, že se autor vzdává odpovědnosti za všechny chyby a škody způsobené jeho dílkem. "

Zalovat muzete kazdeho kdo vam zpusobi skodu - pravni odpovednosti se neda zrict a ta ustredna nejspis vubec nebyla ani zaheslovana !!!

"No při troše snahy od českých úřadů by to šlo řešit i bez placení podvodníkům. Stačilo by, aby se české soudy držely zásady, že podobné platby odporují dobrým mravům a poslaly operátora s požadavky na podobné platby kamsi."

A jak by mel vedet ze kazde volani do zahranici je podvod a to kor u hotelu ???

Proste on musi svemu dalsimu a to i zahranicnimu operatorovi zaplatit - pri podbne praxci se automaticky zrusi veskere pausaly a bude se volat jen z predem zaplaceneho kreditu a to bude castka  o ktere vite ze ji muzete provolat - mimo jine zrejme i to ji nabizel a i tim se muze branit - ze ten limit nechtela !!

0/0
5.11.2009 1:12

Host

Re: opět absurdistán

Jeste vam toto zopakuji z jineho casti diskuze:

Navíc máme prepaid službu, takže v nejhorším případě můžeme přijít asi o 10000,-. Čili toto není případ šetření na špatném místě, toto je případ totálního diletantství.

0/0
5.11.2009 1:13

Host

Re: opět absurdistán

Ono o jistém podnikatelském diletantství svědčí již jen to, že ta podnikatelka provozuje hotel s mnohamilionovým obratem jako živnostník, tedy ručí za případné ztráty veškerým svým osobním majetkem.  Téměř učebnicovou zásadu, že v takovýchto případech se zakládá s.r.o., které nemovitost pouze pronajmu k podnikání, patrně paní inženýrka nezná.....

0/0
6.11.2009 15:27

Host

Re: opět absurdistán

Musim se opet te pani zastat, protozese ji snazite touto diskuzi ocividne poskodit a snad ji to i prejete.  Ta nase povaha-zavist  ceska. Kazdopadne jde snad o spravedlnost, a kam chodite na informace o obratu taky nevim, patrne jste zasvecen/a.  Proste podnika a ma se dobre, tak at soli ze ? Preji vam pekne vanoce a muzete se radovat, ze se nekdo smazi.

0/0
6.11.2009 16:33

Host

Re: opět absurdistán

Já bych se zase rád zastal operátora, protože ten, jak se zatím zdá, nic neporušil, ale šije tady do něj kde kdo. A pokud se týká názoru "předpřispěvatele", že jde o podnik s mnohamilionovým obratem, tak to je celkem nasnadě. I kdyby tam ta paní pracovala jen sama s manželem (což u hotelu s restaurací určitě není pravda), tak musí, aby se aspoň přiměřeně uživili, získat kolem půl milionu za rok na vlastní  příjem a zdravotní a sociální pojištění.  A pokud budeme počítat marži k nakoupenému zboží a službám dejme tomu  20 %,  musel by ten hotel mít, aby uživil vlastníky,  obrat alespoň 2,5 milionu. Jinak mně z toho příspěvku neplyne, že by byl o závisti. Ale o tom, že pokud někdo podniká "ve větším", což přináší i rizika, měl by se proti těm rizikům vhodně zajistit. Pokud to nedělá, nechová se příliš zodpovědně. A nejjednodušším zajištěním osobního či rodinného majetku je, oddělit jej od podnikání, tedy založit na to podnikání s.r.o., neb za ztráty pak ručíte jen majetkem společnosti....

0/0
16.11.2009 11:02

Host

Re: opět absurdistán

Je opravdu tak těžké pochopit, že za své koncové komunikační zařízení účastník zodpovídá? Odběrem komunikační služby ústřednou prostě vznikl tomu hotelu závazek vůči operátorovi, a současně pohledávka vůči tomu, kdo ústřednu zneužil...

0/0
3.11.2009 2:39

Host

Re: opět absurdistán

Není to těžké pochopit, ale je težké pochopit onu částku a odpovědnost za ni. Připomíná mě to praktiky nejmenované zdravotní pojištovny, která v minulosti dělala něco podobného. Na dlužnou částku upozornila až v době kdy částka i s penálem vyrostla na dostatečně "zajímavou" částku. Zákonu bylo učiněno za dost, ale morální stráka věci příšerně kulhala.

Provolat 1,5 mil. to je docela kumšt a troufám si tvrdit, že sám poskytovatel to měl včas stopnout. Jednal by minimálně v dobré víře a v zájmu zákazníka a na to zákon pamatuje...Takhle ale taky jednal v dobré víře (mám se zákazníkem smlouvu) a navíc je tady ten sladký zisk, že? Ale to už vám (a dalším) nebrání se odvolávat na chybu majitele. Jo kdyby ty peníze patřili vám to by bylo, co? .... Ale kdyby jste byl na straně poškozené to by jste mluvil jinak. Ale to nejste a tak vám to nebrání to takhle zjednodušit.

0/0
3.11.2009 23:27

Host

Re: opět absurdistán

"Provolat 1,5 mil. to je docela kumšt a troufám si tvrdit, že sám poskytovatel to měl včas stopnout."

Majitelku navíc firma upozorňovala na fakt, že provolala nezvykle velké množství minut. - tedy byli vcas upozornovana, ze ustredna provolala nzvykle veky pocet minut.

Ale je to hotel - treba tam ma zrovna nejaky bohatou skupinu turistu ktera si to muze dovolit - jednou to v dobre vire udela a muze byt pak jen rad, ze to neskonci ihned vypovedi pro nej - ze ho jen varuje ze se odpojeni jeji ustredny nesmi opakovat!!!

"Na dlužnou částku upozornila až v době kdy částka i s penálem vyrostla na dostatečně "zajímavou" částku. Zákonu bylo učiněno za dost, ale morální stráka věci příšerně kulhala.

Proste nema tolik pracovaniku,a by mohli kontaktovat pri kazde dluzne caste kazdeho - proste ted nema penize a tak penale od pojistovny bere jen jako urcitou formu uveru od ni - poplatek za nej...

0/0
4.11.2009 0:54

Host

Re: opět absurdistán

Provolat 1,4 milionu na třiceti telefonních číslech/linkách zase takový kumšt není. Je to, pravda, nějakých 46 tisíc na linku, ale znám podnikatele, kteří umí takový účet udělat i několikrát do roka a nepřijde jim to divné.

0/0
16.11.2009 11:08

Host

Re: opět absurdistán

Absolutne souhlasim. Pokud pani platila bezne kolem 5oo Kc , jak bylo uvedeno v Udalostech dne 1.11. na CT, tak o cem je rec. Poskytovatel sice pani upozornil, kdyz castka zrejme dosahovala milionove hodnoty ,jak slechetne po predchozich stokorunach?? Dal uz jen cekal na provizi, podle meho soudu. A vsadila bych se, ze ji uz uctuje i penale. Je mi ji velmi lito a doufam, ze ji to nepolozi.

0/0
4.11.2009 15:43

Host

Re: opět absurdistán

Je tak těžké pochopit, že operátor má mnohem lepší možnost podobné podvody odhalit a aktivně jim bránit?

Má na to totiž kvalifikované lidi a narozdíl od koncového uživatele i přesně ví, jak jeho systém funguje. Jenže, když to nechá být, u českých soudů pohledávku bez problémů vymůže a získá svůj naprosto legální podíl na zisku z trestného činu. 

0/0
4.11.2009 14:18







Najdete na iDNES.cz