Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pro tisk fotografií z mobilu jsou dvě mega málo, pět stačí i na větší formát

Dvoumegapixelové fotografie z obyčejného fotomobilu nestačí ani pro tisk malých fotografií formátu 15 x 10 cm. Ukázal to náš test, ve kterém jsme porovnali fotografie vytištěné ze čtyř různých fotomobilů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

Jednoduše

než vymýšlet různá zkreslená srovnání, stačí napsat "Zákony optiky nepřeč..ráš". Všechno ostatní je o ničem. Jenže to by zas nebylo co psát.

0/0
13.9.2009 20:56

Host

A4, 3MPx a K790i

Tiskl jsem fotku na A4 z K790i a naprosto v pohodě. Možná to chtělo do testu dát kvalitnější fotombily.

0/0
13.9.2009 15:21

Host

hmmm

Dělal jsem fotky s mobilem na dovolené; SE T700....3,2 Mpix...dal jsem je na web..nikdo si nevšiml, že byly z mobilu.....na co s sebou tahat dva přístroje...připadaly mi velmi hezké..

0/0
12.9.2009 7:02

Dennys

Re: hmmm

Na dovce je lepsi fotit poradnym fotakem, tocit videokamerou a mobil nechat radeji na hospodske momentky. Ale proti gustu zadny disputat.

0/0
13.9.2009 11:21

Host

Re: hmmm

Já fotím také všude 3MPx mobilem. Ale má AF a xenonový blesk a je to K790i.

0/0
13.9.2009 15:22

username

ehm

jak už tu bylo stokrát řečeno, to jestli to stačí či nikoliv je jednoduše spočítatelné přes DPI (třeba 300 dpi, tedy 300 bodů na 2,54 cm.

To co tak hraje roli je kvalita fotoaparátu a ještě více často kvalita komprese, která je u spousty běžných foťáků strašná. Mimochodem - netušíte někdo proč se nikde ani ve foťácích nepoužívá výrazně lepší JPEG2000 komprese???

Nicméně pohled autora chápu, ví, že kvalita komprese a foťáku roste s rozlišením (není to samozřejmě 100 % korelace), takže dělat srovnání tak, že vezmu 8Mpix fotomobil a udělat z něj vytištěnou 2pix fotku by vedlo k mylnému závěru, že 2pixelový foťák na tisk malých fotek stačí.

Podle mého názoru by to byl ale velmi dobrý test - s každým mobilem udělat fotografie v různých možných rozlišeních a pak je subjektivně seřadit. Ale to by bylo spíš pro mobilmanii.

0/0
11.9.2009 18:20

SZYslak3

no comment

Nejlepe foti iPhone 3GS :-P

0/0
11.9.2009 18:06

username

Re: no comment

souhlas, mezi 3mpix fotomobily je s přehledem nejlepší a porazí i půlku pětimegapixláčů.

0/0
11.9.2009 18:20

Host

Re: no comment

tak to je lež jako věž, nejlepší mezi 3 mega je sony ericsson k800. to nesmíte brát podle toho jak to vypadá na displeji,ale jak vypadají vytisklé fotky. tak zase neblázněte a chtělo by to trochu objektivity

0/0
11.9.2009 19:28

Host

Re: no comment

souhlas...a na 2mpx meli pouzit veterana SE K750, strcil by do kapsy tu chabou nokii...mel jsem ho 2 roky a nedal jsem na nej dopustit...to byl opravdu prvni pouzitelny fotak v mobilu...ted mam Touch Diamond 2 a kolikrat se mi ani nechce s sebou pri dovolene brat navic klasicky kompakt, pac D2 dela opravdu pekne fotky....

0/0
13.9.2009 13:52

p-h-o-e-n-i-x

Foťák v mobilu se hodí pro rychlé operativní focení, ne vážno s tím snad nikdo nefotí, natož, aby to ještě tiskul!

0/0
11.9.2009 14:47

Host

ale stejně je to docela zázrak, co z mobilu lezou za fotky. si pamatuju ještě nedávno,že ani nebylo poznat co na fotce je. samozřejmě ani nikdo z mobilu nechce dělat profesionální fotky a většina je ani netiskne:)

0/0
11.9.2009 13:43

oId fashioned Vince III..

co je platný supermega-chip, když je před ním

místo čočky hrášek z umělý hmoty?

0/0
11.9.2009 13:14

Host

Nejde jen o megapixely...

Podle mého názoru u foťáku v mobilu nejde až tak o počet pixelů, jako o optiku a kompresi. Když porovnám velikost souboru z 3M foťáku a 3M mobilu, tak soubor z mobilu je cca 3x menší. To znamená, že je mnohem více komprimován a to na té fotce musí být znát. A o optice v mobilu si nedělám žádné iluze. Je prostě mizerná.

0/0
11.9.2009 12:11

Host

megapixely?

Zajímavé je, že na Foto č.4 jde u 3 mpix. přečíst název ulice, ale u 5mpix to nejde :-) Stejně tak jako mi nepřijde valný rozdíl mezi 3mpix a 8mpix.

Asi více záleží na světle a klidné ruce fotografa, než na počtu megapixelů.

0/0
11.9.2009 10:59

Host

Re: megapixely?

Spíš záleží na kvalitě fotomobilu.

0/0
11.9.2009 17:12

koga

To se mohli zeptat předem

tuším na digineff.cz, ale učitě i jinde, byl kdysi perfektní článek, pochopitelný i pro novináře, kolik pixelů potřebujete vzhledem k rozlišení na daný formát, zbytek se defacto při tisku zahazuje

Pamatuji se, ža na 10*13 cm to bylo 1,9 mil pixelů, na 10*18 cm 3 mil, návod jak to spočítat byl jednoduchý, ale ta paměť neslouží, zkusím to dohledat

0/0
11.9.2009 9:55

koga

Re: To se mohli zeptat předem

třeba tady

http://www.fotoaparat.cz/article/5020/print

0/0
11.9.2009 9:59

koga

Re: To se mohli zeptat předem

a ještě lepší tady

http://www.fotoradce.cz/rozliseni-fotoaparatu.php

0/0
11.9.2009 10:02

Destroyer7

Re: To se mohli zeptat předem

Je to snadné. Pro fototisk se doporučuje 300dpi, tj. 300 bodů na palec. Palec je 2.54cm. Fotka 10x15 je (10/2.54)x300 na (15/2.54)x300, tj. 1181x1772 pixelů. Pro fotku 10x15 tedy v ideálním případě stačí cca 3MPix.

Pro toho, kdo nechce lepit nos na fotku, tomu postačí v pohodě i 200dpi. Jestliže se ale vytiskne fotka v 75dpi (tj. formát 40x60cm) a dívá se na ni z cca 1,5m, tak bude vypadat stejně jako ta 10x15 z 30 centimetrů.

0/0
12.9.2009 11:16

Host

Hmmmm zajímavé

Já používám tiskárnu se skutečnou fotografickou kvalitou Canon Selphy. Vytváří fotografie nikoli inkoustem, ale termosublimačně, jejich kvalita je srovnatelná s fotografiemi z fotolabu. Pokud máte možnost, porovnejte s JAKOUKOLIV inkoustovou tiskárnou, inkoust tiskne podstatně hůře.

Tato tiskárna má rozlišení 300dpi. Jednoduchým výpočtem dojdete k tomu, že na fotografii 10x15cm, což je 4x6 palců stačí něco málo přes 2 miliony pixelů. Takže dvě mega na pěknou fotku opravdu stačí - ověřeno.

0/0
11.9.2009 9:50

Host

Re: Hmmmm zajímavé

potvrzuji, kolego R^

megapixely nezachrání dobrou optiku a mizernou kompresi

0/0
11.9.2009 13:11

Destroyer7

míchání hrušek s jablky

V době, kdy DF měly 1.3MPix, posléze 2MPix jsem testoval jak velká zvětšenina se dá udělat, aby se na fotku ještě dalol koukat. A světe div se, z 2Mpix digitálu se v pohodě dalo udělat 15x18. Pokud se na to divák díval z odpovídající vzdálenosti, a tou není lupa v ruce a nos přilepený napapír, pak nebyl důvod stydět se za takovou fotku. Jistě, ideálem je 300dpi, ale opravdu to není nezbytně nutné, protože při prohlížení jde o pohledovou vzdálenost.

V čem spočívá to tajemství? Žádný Photoshop, ale kvalitní optika. I ten nejobyčejnější digitální fotoaparát má nesrovnatelně kvalitnější optiku a výrazně větší snímač než 99% fotoaparátů v mobilech. I v mobilech se ale najdou výjimky. Patří k nim např. řada CyberShot od SE. Ačkoliv je mým favoritem Nokia, musím říct, že pokud si kupujete mobil kvůli foťáku, pak SE je hodně dobrá volba. Jak tu už někdo napsal, i já jsem si z K800i udělal pár papírových fotek 10x15 a zamíchal je mezi ostatní, dělané DF. Fotoaparát zatím mobilem nahradit nejde.

0/0
11.9.2009 9:47

Host

Re: míchání hrušek s jablky

Jo, dřív byly i 2MPx mobily kvalitní. Ale dneska je to prostě podřwdné rozlišení a kašlou na to. 6500 má taky 2MPx foťák na nic, i když už je trošku starší. Zajímalo by mě, jak by vypadly fotky s K750i, popř. K550i nebo N90. To bych řekl, že by 10x15 z nich šlo.

K800i, to je sned nejlepší fotomobil ve 3MPx mobilech. A dnes už žádný současný3MPx mobil nemá takové fotky, na 3MPx se už taky kašle.

0/0
11.9.2009 19:55

Host

Ufff

Tohle srovnání kulhá na obě nohy a má chromé snad i ruce.

Jediné, co autor "testu" srovnává, jsou různé fotoaparáty a jejich kvalita. Hodnotit vliv rozlišení lze pouze tehdy, pokud všechny testy provedete jediným přístrojem. Pak byste viděli zbytečnost marketingového protlačování stále většího počtu megapixelů do fotoaparátů.

Fotka 10x15 lze bez problémů vytisknout z dobrého foťáku s dvěma megapixely a jejich počet skutečně nebude poznat. Vhodnou metodou tisku lze z 2Mpix udělat plakát A3. Na výsledné fotce malého formátu rozdíl poznat nebude a na větších formátech natolik vystoupí všechny obrazové vady "optiky" mobilů, že jsou ta rozlišení nepoužitelná.

Vivat neplacená reklama!

0/0
11.9.2009 8:51

Host

Naprosto nesrovnatelné....

Pokud si už někdo bude tisknout fotky z mobilu na papír (což pochybuji), tak ve velikosti max. 10x15, takže bylo zcela zbytečné uvažovat o větších rozměrech. Jinak různé přístroje jsou mezi sebou neporovnatelné a nelze z nich vyvozovat obecně platné závěry.  Proč zrovna N6500? Třeba jiný fotomobil s 2 Mpix a lepší optikou fotí lépe než daný model. Je to pak porovnatelné?

Fotky z mobilu jsou vhodné akorát tak na web a ani 8Mpix mobil přes pidičočku kloudnou fotku neudělá. Bohužel stále dost lidí si myslí více mega = lepší fotka.

0/0
11.9.2009 8:29

Host

Naprostý nesmysl

- foťákem z mobilu těžko budu fotit fotku kterou chci mít na A4. Na web naprosto s přehledem 2-3 Mpx stačí, větší formáty jsou v podstatě jen plýtváním úložného prostoru.

Předpokládal jsem, že tento test bude spočívat v tom, že se fotografie VYTISKNOU a zde se předloží nascanované aby čtenář opravdu věděl co jak vypadá, takhle je to jen "jedna paní povídala".

Mimochodem, všechny zde prezentované fotografie mají takovou chromatickou aberaci díky levné optice že jsou pro tisk větší než 10x15 v podstatě nepoužitelné.

0/0
11.9.2009 8:13

Host

Re: Naprostý nesmysl

Já bych to nepřeháněl, na web stačí fotka o maximálním rozměru strany 800 pixelů. Vše ostatní už se buď nevejde na plochu monitoru, nebo se bude muset přizpůsobovat a dochází ke zkreslení. Radši dám na web dobře vyladěnou fotku 800x600 (v mém případě formátu 3:2 je to 800x533), než třímegový paskvil.

0/0
11.9.2009 8:54

Radek1979

úsměvnej článek

to je opravdu někdo schopnej používat fotky z mobilu do fotoalba? Nevím, ale můj stařičkej panasonic Z1 s douma megama fotí líp, než nejkvalitnější osmi megový foťáky. Nějak mi přišlo, že pokud není optika, není fotka, a ono je to pokud nejsou megapixely, není fotka 8-o8-o

0/0
11.9.2009 8:09

Host

Re: úsměvnej článek

Můj Benq DCE720 s optikou Pentax fotil hůř jako můj telefon Nokia 6220 Classic, ano je to úsměvné a překonal i můj Panasonic FZ50, takže o kvalitách optiky v nejlevnějších dig. fotoaparátech bych se radši vůbec nezmiňoval. :-P

0/0
11.9.2009 9:35

Host

Re: úsměvnej článek

opět další co by měl být zbaven svéprávnosti.. Srovnávat telefon s mobilem je jako srovnávat hodinky a holínky jen proto, že obojí se natahuje. Oh bože, někteří lidé by vůbec neměli existovat mezi normálními

0/0
11.9.2009 12:48

Host

srovnani rozliseni nebo typu mobilu resp. fotaku?

Podle nadpisu bych cekal, ze bude pouzito nejakeho 8Mpx fotkau a s nim vyfoceno to same v ruznem rozliseni. To pak pouzito pro tisk. Takhle nesrovnavate vliv rozliseni na tisk, ale vliv modelu telefonu (vcetne jeho nejvyssiho rozliseni) na tisk a to je trosku o necem jinem.

Na tisk obyc fotky 10x15cm staci necely 1Mpx, ale pochopitelne vzdy zalezi hlavne na "optice" i kdyz u mobilu to nazyvat optikou je asi usmevne.

0/0
11.9.2009 7:44

Host

fota

neberte to jako urážku, ale snad si někdo nemyslí, že z mobilu, jakým je třeba N6500, bude tisknout fotky? 2Mpx je asi málo, ale proč zrovna N6500? ano, jsem sice totálně tvrdohlavý zastánce SE, ale tohle je myšleno tak, že např. SE K750i/D750i/W800i/W810i či K550i jsou mezi lidmi daleko rozšířenější! myslím, že z K550 by to vypadalo alespoň trochu líp?

0/0
11.9.2009 7:34

Martinsip

Re: fota

No já mám pár fotek z K750 vytištěných a nevypadá to tragicky. Ale byla to nouzovka.

0/0
11.9.2009 8:18

Host

Re: fota

Ja som bežne tlačil fotky z SE D750i a keď boli pomiešané spolu s fotkami z digitálu nikto si nevšimol žiadny rozdiel, až keď som ľudí upozornil, že niektoré sú z mobilu. Na ukážku známym, že tu som bol na dovolenke, to úplne stačilo. (Inak fotky z mobilu som tlačil hlavne preto, že vždy sa dialo niečo zaujímavé keď som nemal digitál a po ruke bol len mobil.)

0/0
11.9.2009 9:14







Najdete na iDNES.cz