Víte, co podepisujete? Automatické prodlužování můžete později i zrušit

  0:09aktualizováno  0:09
Získání tarifu s výhodnější měsíční sazbou podmiňují operátoři dvouletým úpisem, podpisem smlouvy pak zákazník kromě jiného souhlasí i s automatickým prodlužováním závazku. V přesvědčení, že operátor tak činí bez jejich souhlasu, si pak účastníci stále častěji stěžují u Českého telekomunikačního úřadu.

Souhlas s automatickým prodlužováním závazku vyjadřují účastníci uzavřením či změnou smlouvy. | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Nárůstu stížností týkajících se automatického prodloužení smlouvy bez souhlasu účastníka se úřad věnuje v dubnové měsíční monitorovací zprávě. Řada stížností je však neoprávněná. Podle ČTÚ si totiž mnozí stěžovatelé neuvědomují, že s automatickým prodlužováním závazku vyjádřili souhlas uzavřením či změnou smlouvy. Právě ve smlouvě je tato možnost často ukotvena. Úřad však připouští, že ne všechny přijaté stížnosti musí být neoprávněné.

Může totiž nastat situace, kdy operátor nedodrží zákonnou povinnost spotřebitele o automatickém prodloužení smlouvy včas informovat. Tu mu ukládá Zákon o elektronických komunikacích (127/2005 Sb.). Podle § 63 odstavce 10 je „podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací nebo zajišťující veřejnou komunikační síť povinen informovat spotřebitele způsobem, který si zvolil pro zasílání vyúčtování, a to nejdříve 3 měsíce a nejpozději 1 měsíc před uplynutím účinnosti smlouvy obsahující ujednání o automatickém prodloužení smlouvy, o možnosti a způsobu, jak ukončit smlouvu“.

Informace o prodloužení se tak nejčastěji nachází přímo v textu měsíčního vyúčtování. ČTÚ však upozorňuje, že ne vždy je tak učiněno hned na první straně.

„Nejsou ojedinělé případy, kdy je informace vytištěna nikoliv na první straně vyúčtování, ale až na některé z následujících stran, například u specifikace služby, které se prodloužení závazku týká,“ upozorňuje v dubnové zprávě s tím, že spotřebitelé by měli vyúčtování věnovat větší pozornost.

Operátoři v něm navíc nemusejí informovat pouze o konci a prodloužení úvazku, ale také o zkrácení toho stávajícího. K tomu může dojít například v případě přechodu na nový systém. Došlo k tomu loni, kdy si na prodloužení závazku s dvouměsíčním předstihem stěžoval redakci Mobil.iDNES.cz jeden ze čtenářů (více zde). Mluvčí O2 Lucie Pecháčková tehdy informovala, že zákazníci, kterých se zkrácení původního úvazku týkalo, byli informováni ve vyúčtování s měsíčním předstihem.

Pokud si spotřebitelé nejsou vědomi, že by jejich smlouva obsahovala ujednání o možnosti automatického prodloužení, či jsou přesvědčeni, že ze strany operátora nebyla dodržena informační povinnost, mohou se obrátit se stížností a žádostí o prošetření věci na Český telekomunikační úřad. V případě, že úřad nedodržení zákonné povinnosti prokáže, hrozí dotyčnému operátorovi za správní delikt sankce ve výši až deset milionů korun.

Automatické prodlužování lze zrušit, avšak na úkor měsíčního paušálu

S automatickým prodloužením závazku může zákazník kdykoli vyslovit nesouhlas. Tím se nicméně nezbaví povinnosti kontrolovat své měsíční vyúčtování. I v takovém případě v něm bude, ať v písemné, či elektronické podobě, informován o expiraci závazku. Jen v tomto případě to bude pro zákazníka znamenat skokové navýšení měsíčního paušálu. Smlouva bude totiž převedena na smlouvu bez závazku.

Zákazníci tak musejí svého operátora informovat, že si smlouvu nepřejí automaticky prodloužit. U Vodafonu však až do listopadu 2014 panovala opačná situace, zákazníci operátora se smlouvou na dobu určitou museli naopak žádat o prodloužení.

Autor:

Nejčtenější

Apple vymyslel omezení používání aplikací. Dětem se ho podařilo obejít

Ilustrační snímek

Nová funkce Screen Time systému iOS na iPhonech a iPadech slouží mimo jiné jako hlídač toho, aby děti netrávily v...

Zase král inovací? Samsung zapnul turbo a ukázal revoluční řešení

Rozkládací smartphone Samsung

Samsung je zpátky ve hře. Tisková konference s představením novinek, kterou uspořádal v San Francisku, byla plná...

Důchodce chodí s 15 mobily ve speciálním držáku. Loví na nich pokémony

70letý důchodce z Tchaj-wanu loví pokémony na 11 mobilech ve speciálním držáku

Senior z Tchaj-wanu pobavil internet svým podomácku sestaveným držákem na celkem patnáct mobilů, se kterým chodí po...

Snížení cen mobilních dat není prioritou, naznačil náměstek Pilný

Ivan Pilný - ANO (Praha 12)

Nižších cen za mobilní data se v Česku v nejbližší době nedočkáme. Nový náměstek na ministerstvu průmyslu a obchodu...

Na smartphony za dumpingové ceny čekaly v Hradci stovky lidí celou noc

Otevření obchodu Mi Store v královéhradeckém Auparku

Český distributor mobilů Xiaomi otevřel v Hradci Králové novou značkovou prodejnu Mi Store. Start prodeje a výrazné...

Další z rubriky

Dnes je slavný den, polovinu metra linky C pokrývá mobilní signál

Ilustrační snímek

Od úterý 30. října mohou cestující na lince C pražského metra využívat rychlá mobilní data na celém pilotním úseku...

EU nařizuje: do členských zemí budeme volat za šest korun za minutu

Ilustrační snímek

Nový telekomunikační balíček schválený Evropským parlamentem udává maximální cenu za hovor do zahraničí v rámci EU. Je...

Půlmilionová pokuta pro T-Mobile. Vymáhal neexistující pokuty

T- Mobile.

Český telekomunikační úřad udělil T-Mobilu půlmilionovou sankci za použití agresivní obchodní praktiky, prostřednictvím...

Najdete na iDNES.cz