Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Víte, co podepisujete? Automatické prodlužování můžete později i zrušit

  0:09aktualizováno  0:09
Získání tarifu s výhodnější měsíční sazbou podmiňují operátoři dvouletým úpisem, podpisem smlouvy pak zákazník kromě jiného souhlasí i s automatickým prodlužováním závazku. V přesvědčení, že operátor tak činí bez jejich souhlasu, si pak účastníci stále častěji stěžují u Českého telekomunikačního úřadu.

Souhlas s automatickým prodlužováním závazku vyjadřují účastníci uzavřením či změnou smlouvy. | foto: Lukáš Hron, Mobil

Nárůstu stížností týkajících se automatického prodloužení smlouvy bez souhlasu účastníka se úřad věnuje v dubnové měsíční monitorovací zprávě. Řada stížností je však neoprávněná. Podle ČTÚ si totiž mnozí stěžovatelé neuvědomují, že s automatickým prodlužováním závazku vyjádřili souhlas uzavřením či změnou smlouvy. Právě ve smlouvě je tato možnost často ukotvena. Úřad však připouští, že ne všechny přijaté stížnosti musí být neoprávněné.

Může totiž nastat situace, kdy operátor nedodrží zákonnou povinnost spotřebitele o automatickém prodloužení smlouvy včas informovat. Tu mu ukládá Zákon o elektronických komunikacích (127/2005 Sb.). Podle § 63 odstavce 10 je „podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací nebo zajišťující veřejnou komunikační síť povinen informovat spotřebitele způsobem, který si zvolil pro zasílání vyúčtování, a to nejdříve 3 měsíce a nejpozději 1 měsíc před uplynutím účinnosti smlouvy obsahující ujednání o automatickém prodloužení smlouvy, o možnosti a způsobu, jak ukončit smlouvu“.

Informace o prodloužení se tak nejčastěji nachází přímo v textu měsíčního vyúčtování. ČTÚ však upozorňuje, že ne vždy je tak učiněno hned na první straně.

„Nejsou ojedinělé případy, kdy je informace vytištěna nikoliv na první straně vyúčtování, ale až na některé z následujících stran, například u specifikace služby, které se prodloužení závazku týká,“ upozorňuje v dubnové zprávě s tím, že spotřebitelé by měli vyúčtování věnovat větší pozornost.

Operátoři v něm navíc nemusejí informovat pouze o konci a prodloužení úvazku, ale také o zkrácení toho stávajícího. K tomu může dojít například v případě přechodu na nový systém. Došlo k tomu loni, kdy si na prodloužení závazku s dvouměsíčním předstihem stěžoval redakci Mobil.iDNES.cz jeden ze čtenářů (více zde). Mluvčí O2 Lucie Pecháčková tehdy informovala, že zákazníci, kterých se zkrácení původního úvazku týkalo, byli informováni ve vyúčtování s měsíčním předstihem.

Pokud si spotřebitelé nejsou vědomi, že by jejich smlouva obsahovala ujednání o možnosti automatického prodloužení, či jsou přesvědčeni, že ze strany operátora nebyla dodržena informační povinnost, mohou se obrátit se stížností a žádostí o prošetření věci na Český telekomunikační úřad. V případě, že úřad nedodržení zákonné povinnosti prokáže, hrozí dotyčnému operátorovi za správní delikt sankce ve výši až deset milionů korun.

Automatické prodlužování lze zrušit, avšak na úkor měsíčního paušálu

S automatickým prodloužením závazku může zákazník kdykoli vyslovit nesouhlas. Tím se nicméně nezbaví povinnosti kontrolovat své měsíční vyúčtování. I v takovém případě v něm bude, ať v písemné, či elektronické podobě, informován o expiraci závazku. Jen v tomto případě to bude pro zákazníka znamenat skokové navýšení měsíčního paušálu. Smlouva bude totiž převedena na smlouvu bez závazku.

Zákazníci tak musejí svého operátora informovat, že si smlouvu nepřejí automaticky prodloužit. U Vodafonu však až do listopadu 2014 panovala opačná situace, zákazníci operátora se smlouvou na dobu určitou museli naopak žádat o prodloužení.

Autor:



Nejčtenější

Skvělé ceny smartphonů na černý pátek. Ve slevě jsou i iPhony

Černý pátek prodejní akce

Celý příští týden lze koupit mnohé smartphony za velmi zajímavé ceny. Slevy nejsou jenom kosmetické, ušetřit lze i...

Toto jsou nejprodávanější modely smartphonů. Je to překvapení

Nejvíce se ve třetím čtvrtletí prodávaly iPhony 7, následované generací 6s

Podle společnosti Canalys se v uplynulém kvartálu prodalo bezmála 376 milionů smartphonů. Přestože první místo mezi...



Operátoři řeší problém. Neomezené datové balíčky žerou omezená data

Neomezený balíček StreamOn T-Mobilu spotřebovává data ze základního tarifu

Pár dnů po spuštění neomezených balíčků T-Mobilu a Vodafonu zákazníci zjistili, že balíčky nefungují tak, jak by měly....

Test: Nokia 8 je výtečný návrat značky mezi špičkové smartphony

Nokia 8

Značka Nokia se do světa chytrých telefonů vracela postupně, nejprve s cenově dostupnými modely. Až později přišla řada...

Tohle jsou inovace, na které čekáme roky. Smartphony je pořád nemají

Chraňte včas své elektronické zařízení.

Vývoj na poli chytrých telefonů probíhá velmi rychle a smartphony neustále dostávají nové funkce a schopnosti. Přesto...

Další z rubriky

Čeští operátoři dominantní postavení nezneužívají, zjistil ÚOHS

Ilustrační snímek

Cenové nabídky tuzemských mobilních operátorů jsou v pořádku. Sektorové šetření antimonopolního úřadu ukázalo, že svého...

T-Mobile spouští neomezená data pro hudbu a video. Není to zadarmo

T-Mobile StreamOn

T-Mobile spouští službu StreamOn, se kterou mohou zákazníci přehrávat neomezeně hudbu a videa. Službu už delší dobu...

Pozor státní hranice! O2 připomíná svobodu cestovat a komunikovat

Operátor O2 připomíná výročí 17. listopadu

Operátor O2 dnes připomíná svým zákazníkům výročí 17. listopadu. Upozorňuje, že svoboda není samozřejmost a že před...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.