Čeští operátoři nejsou podle srovnání ČTÚ tak drazí, jak tvrdí Evropa (ilustrační foto)

Čeští operátoři nejsou podle srovnání ČTÚ tak drazí, jak tvrdí Evropa (ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

ČTÚ brání české operátory: Nejsou prý tak drazí, jak tvrdí Evropa

  • 64
Zatímco od Unie schytávají čeští operátoři za své ceny jeden políček za druhým, Český telekomunikační úřad se jich zastává. Z jeho vlastního cenového srovnání s upravenou metodikou totiž vyšlo, že jejich ceny jsou dokonce i pod průměrem evropských trhů.

Nejnižší účty mají dle ČTÚ v případě předplacené karty zákazníci největšího kyperského operátora, nejvyšší naopak lidé žijící v Nizozemí. Čeští operátoři se pohybují kolem evropského průměru, přičemž nejlevněji vychází Vodafone. Naopak nejdražší je T-Mobile.

U tarifních zákazníků si stojí nejhůř francouzský operátor Orange, jehož ceny až několikanásobně převyšují průměr a v celkové roční útratě je až o několik stovek eur ročně dražší než britská Telefónica O2. Nejlevnějším českým operátorem je u všech typů zákazníků MobilKom, který spadá se svými cenami k nejnižším v Evropě. Ostatní čeští operátoři jsou na úrovni průměru nebo lehce pod průměrem srovnávaných zemí.

Kompletní výsledky srovnání najdete na stránkách ČTÚ (pdf)

Měsíční monitorovací zpráva Českého telekomunikačního úřadu za listopad 2009

Srovnávaly se průměrné roční útraty zákazníků s předplacenou kartou i s běžnými tarify, a to vždy pro tři uživatele s nízkým, průměrným a vysokým odběrem služeb. Do srovnání byly zařazeny pouze základní tarifní plány, které nikterak nezvýhodňovaly volání na určitá čísla či skupiny volaných podle výběru zákazníka.

Výsledky úřad zveřejnil v rámci měsíční monitorovací zprávy za listopad 2009. Závěrem šetření ČTÚ je fakt, že české telekomunikační firmy nepatří mezi nejdražší v Evropě, jak dlouhodobě tvrdí nejen Unie, ale i Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). - čtěte Za mobil platí Češi čtvrté nejvyšší účty, ročně zhruba 9 tisíc korun

Úřad při srovnávání trhů vycházel ze stávající metodiky OECD, avšak s aktualizovanými spotřebitelskými koši, které nově zohledňují preference českých zákazníků. Navrženou úpravu metodiky si vyžádala sama OECD, protože dosavadní spotřebitelské koše pocházejí už z roku 2006.