Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čtenáři: Mít hlasovou schránku je rána pod pás (téma týdne)

aktualizováno 
Názory čtenářů v diskusním fóru „Je hlasová schránka neférový kšeft?“ tomu napovídají. Ovšem zdaleka ne všichni hlasovou schránku odsuzují. Jsou dokonce tací, kteří ji vychvalují. A co si o vašich příspěvcích myslí operátoři?
Dosud nejnavštěvovanější „Téma týdne“ bylo to s názvem "Je hlasová schránka neférový kšeft?". Shromáždilo se v něm více než 230 čtenářských názorů. Většina z nich přitom tvrdí, že ten, kdo má na svém mobilu aktivovanou hlasovou schránku, se chová minimálně neeticky. Nebere prý v úvahu, že ten, kdo se do schránky dovolá, za to musí zaplatit. Ovšem on, kdyby věděl, že volá do schránky, by telefon položil. Lidé s tímto názorem tak v telefonním kontaktu preferují textové zprávy SMS, které jim dávají jistotu. Jistotu, že jejich peníze nepohltil zbytečně operátor. A ten, kdo má jiný názor, je ignorant či téměř konfident provozovatelů jednotlivých sítí.

Druhá skupina diskutujících ovšem na hlasové schránce nevidí nic špatného. Umožňuje jim totiž plynule sdělit své přání či vzkaz a nenutí je upírat oči na klávesnici a usilovně mačkat tlačítka. Schránka se těmto lidem zdá zkrátka po všech stránkách pohodlnější.

Oba názory se střetly jako voda a oheň a svedly spolu nesmiřitelnou bitvu srovnatelnou s tím, jestli je lepší Nokia, nebo Siemens. „Kdo má hlasovku, ten mě okrádá“, „nejlepší jsou SMS“ a „mně schránka nevadí“ jsou postoje, které se opravdu těžko slučují. Všichni diskutující se však shodli na tom, že by operátoři měli na přesměrování hovoru do schránky upozorňovat. Pokud se to neděje, oceňovali by čtenáři Mobil.cz, kdyby první vteřiny spojení se schránkou byly zdarma.

Ovšem současný postoj našich operátorů jim nedává příliš nadějí. Ani jeden z nich totiž o podobném zlepšení svých služeb neuvažuje.
Paegas v té souvislosti alespoň upozorňuje na možnost svých zákazníků vybrat si vzkazy zdarma. Tato možnost sice neuspokojí ty, kteří především žehrají na ztrátu peněz, když se bez upozornění do schránky dovolají, ale na druhou stranu chrání jeho zákazníky před placením vzkazů, které majitele schránky vůbec nezajímají. Volající mohou být nespokojeni, volaní nemají důvod ke stížnostem.
Eurotel sice neplánuje podobné úspory pro jednu stranu telefonní komunikace, ale chystá možnost zařadit upozornění na přesměrování hovoru do hlasové schránky. Na jásot je však brzy. Ten, kdo chce své volající ušetřit zbytečných nákladů, si bude muset aktivovat záznamovou schránku Expres fax, kterou samozřejmě nemůže mít každý. Služba má být k dispozici v průběhu několika týdnů. Proč si podobnou hlášku nemůže pořídit každý uživatel sítě Eurotel, se nám však nepodařilo zjistit.
Oskar zatím nechystá žádnou změnu spojenou s hlasovou schránkou. Nejmladší a často velmi progresivní operátor v tomto případě poněkud zaspal. Překvapující je to především s ohledem na skladbu jeho zákazníků, kteří přeci jen nejčastěji váží zbytečně provolané koruny.

Je tedy hlasová schránka ze strany operátorů neférovým prostředkem k získávání dalších zisků? Je. Pokud ovšem budeme od provozovatelů vyžadovat to samé, co nás nenapadne vyžadovat od provozovatelů supermarketů, tedy skutečnou etiku. Lépe než o etice, která bývá zejména v obchodě mlhavým pojmem, bychom zde měli mluvit o fair play. Pokud někdo inzeruje, že zlevnil několik set výrobků, měl by říct, jaké to jsou. A měl by je seřadit podle abecedy, nikoli podle ceny. To je totiž fér.

Pak můžeme chtít po operátorech, aby umožnili zařazení hlášky „budete přesměrováni do hlasové schránky“. Jinak nám vždy mohou říct, že jsme mohli po několika zazvoněních stisknout červený knoflík, případně to, že textová zpráva nás také něco stojí.
Nic to sice neubere na pravdivosti argumentu, že schránka na sebe upozornit může, ale kdo z nás kvůli tomu zahodí mobilní telefon? A to vůbec nemluvíme o situacích, kdy je vyloženě nevhodné SMS posílat. Omluva šéfovi, kontakt s důležitým obchodním partnerem, vzkaz tchýni, to jsou situace, kdy textová zpráva je spíše projev neslušnosti.

Technické možnosti operátorům dovolují upozornění na schránku do jejich systému zařadit, stejně jako jim umožňují zavést první dvě vteřiny volání do schránky zdarma. Dokud to neudělají, nezbyde nám, než se chovat podle hesla „každá legrace něco stojí“ a zavěšovat vyzvánějící telefon dřív než dnes, případně posílat textovky. Nebo nad tím nepřemýšlet a chovat se jako dosud.
Existuje ještě jedna možnost. Můžeme všichni zrušit hlasovou schránku, nebo můžeme vycházet z toho, že naše číslo již někdo na displeji viděl a určitě nám proto zavolá nazpátek. Bude to fungovat?





Nejčtenější

Nové ovládací centrum umožňuje přidávat další funkce.
Nový Android má extrémně málo smartphonů. U Applu je to úplně jinak

Díky tomu, že Apple si sám vyvíjí software i hardware, je aktualizace iPhonů a iPadů velmi snadná. Naopak Android má roztříštěnou základnu přístrojů od tisíců...  celý článek

Koncept iPhone 5X
Líbil by se vám malý bezrámečkový iPhone?

Kdyby se Apple nikdy nerozhodl pro velké iPhony a dál vyráběl kompaktní modely, možná právě takto by vypadala letošní speciální edice. Jeho podobu navrhlo...  celý článek

Microsoft Lumia 950 XL
Microsoft připravil dárek pro nejvěrnější fanoušky mobilních Windows

Mobilní Windows už nejsou pro Microsoft prioritou, jejich vývoj ukončil. Přesto americký gigant vydal stejně jako pro počítače aktualizaci Fall Creators Update.  celý článek

iPhone X
Je to konec mýtické čtečky v displeji? Výrobci sázejí na obličej

Čtečka otisků integrovaná do displeje měla být jednou z hlavních letošních inovací na poli smartphonů. Technologie je ovšem natolik složitá, že výrobci od...  celý článek

Vedoucímu hotelové služby explodoval v kapse košile Samsung Galaxy Grand Duos.
V kapse košile ucítil teplo, krátce poté jeho samsung explodoval

Nepříjemné chvilky zažil o poslední zářijové sobotě 47letý hotelový provozní Yulianto, v náprsní kapse jeho košile mu totiž explodoval telefon Samsung Galaxy...  celý článek

Další z rubriky

Navigace testuje majáky v pražskému tunelu
Mobil se neztratí ani v tunelu Blanka. Zkusili jsme testovací majáky Waze

Populární navigační aplikace Waze se v Praze možná dočká příjemného vylepšení. V tunelu, kde není dostupný signál z navigačních satelitů GPS, se bude...  celý článek

Úvod do nové webové aplikace Google Photos
Prahli po exkluzivních tapetách, získali neomezené úložiště u Googlu

Možnost ukládat bezplatně neomezené množství fotografií a videí v plném rozlišení na Google Photos je výsadou uživatelů referenčních smartphonů společnosti...  celý článek

Fronty jsou typické také pro prodejny firmy Apple ve chvílích, kdy startuje...
Reklamní průmysl zuří. Apple přestal sdílet historii prohlížení uživatelů

Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala minulý měsíc společnost Apple důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů....  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.