Manifest je podle Contactelu jakousi inventurou vývoje a stavu, k němuž české telekomunikace dospěly. Nepřináší tedy nová fakta, ale připomíná, že vstup České republiky do EU neznamená, že všechny problémy, na něž EU i Contactel dlouhodobě poukazovaly, byly vyřešeny. Po vstupu do EU nastává zcela nová kapitola vývoje telekomunikací, na němž se podle Contactelunebudou podílet pouze české subjekty, ale také příslušné orgány EU.
Dokument: Telekomunikační manifest
10 důvodů, proč české telekomunikace do EU ještě nevstoupily :
Tarify dominantního operátora obsahují protisoutěžní prvky (balíčky). Alternativní operátoři nemají možnost přeprodávat měsíční paušál. Neexistuje reálná možnost přístupu k místní smyčce. Neexistuje přístup k datovému toku. Není možné stát se virtuálním mobilním operátorem. Dochází k jasné diskriminaci operátorů pevných sítí a jejich zákazníků vůči operátorům mobilních sítí. Nejsou zavedeny a využívány skutečné originační modely připojení k internetu (zejména FRIACO). Stát negativně ovlivňuje vývoj telekomunikačního prostředí. Není dokončen a schválen zákon o elektronických komunikacích. Dohled nad dodržováním pravidel hospodářské soutěže je nepružný. |
Hezké, ale zatím k ničemu
Alternativní telekomunikační operátoři si na podmínky svého podnikání v České republice stěžují po celou dobu, kdy byly u nás telekomunikace liberalizovány. Úřady jim však ne vždy popřávají sluchu. Úřad pro ochranu hopspodářské soutěže odmítá řešit telekomunikační kauzy a stěžovatele odkazuje na Český telekomunikační úřad. ČTÚ se však vyhýbá vážnějším střetům s polostátním dominantním operátorem a raději se zabývá podružnými záležitostmi, jako je vybavení telefonních budek sedátky.
Nevesele vypadají také perspektivy pro možné virtuální mobilní operátory. Na konferenci tel.con 2003 se ředitel telekomunikačních vztahů a strategie společnosti Radiomobil (T-Mobile) Martin Klocperk vyjádřil kladně k možnosti přeprodávání kapacity mobilní sítě třetí generace, podle vedení Contactelu však konkrétní rozhovory s mobilními operátory nikam nevedly.
Uvidíme, co podnikne Contactel v Bruselu. Může mu pomoci, že jeho vlastníkem je silný dánský operátor TDC, tento operátor je však ve své mateřské zemi dominantní a stojí tak paradoxně na opačné straně barikády.