Letošní rok na trhu mobilních telefonů se nese ve znamení velkých turbulencí. Přehlížený čínský výrobce ZTE se letos zařadil do pětice největších výrobců mobilních telefonů. V právě skončeném čtvrtletí dokonce předstihl Apple a posunul se před něj na čtvrté místo. Naopak odsun uvedení nového iPhonu až říjen znamenalo, že Apple má za sebou slabší kvartál a na trhu celkově ztratil.
Přestože se Samsungu podařilo stát se světovou jedničkou mezi výrobci smartphonů, na celkové vítězství si musí ještě počkat. I když mu patří zhruba čtvrtina trhu, Nokia odpověděla lepšími prodeji telefonů bez operačního systému a znovu se vrátila nad hranici 100 milionů prodaných kusů za čtvrtletí. Její náskok před Samsungem se tak zvětšil na více než 18 milionů kusů. V minulém čtvrtletí přitom Samsung ztrácel jen 14 milionů. Celkově Nokia drží téměř třetinu trhu (přesně 27,3 procenta) a oproti minulému čtvrtletí posílila.
Zájem o telefony znovu roste
Přes náznaky vracející se ekonomické krize se trh s mobilními telefony vrátil k růstu. Ve srovnání s předchozím čtvrtletím se zvýšil počet prodaných kusů o téměř třicet milionů a dosáhl hodnoty 390 milionů. V meziročním srovnání je to o 14 procent více. Je to vůbec nejvyšší číslo v historii. Pro porovnání, ve stejném období roku 2006 se prodalo 258 milionů telefonů a ještě na začátku roku 2010 necelých 300 milionů kusů za čtvrtletí.
Skokanem roku je dlouho přehlížené ZTE. Čínský výrobce se soustředí hlavně na tzv. OEM přístroje prodávané pod jinými značkami a v tichosti se stal jedním z hlavních hráčů na trhu s mobilními telefony. V Česku je známý především jako dodavatel mobilních sítí, dodával ale pod svojí značkou i přístroje pro U:fona. "Růst ZTE je dán hlavně agresivní cenovou politikou u modelů nižší třídy a včasnou sázkou ne levné smartphony s androidem," komentuje výsledek ZTE Alex Spektor ze společnosti Strategy Analytics.
Nokia zaznamenala růst u telefonů bez operačního systému a opět tak mírně zvýšila náskok před Samsungem. Ten ale rychle rostl na poli smartphonů, když zabodoval zejména s modelem Galaxy S2. Ačkoli na celkovém trhu je Nokia stále jedničkou, Samsung dosáhl na tržní podíl 22,6 procent a hlavně prodal téměř dvojnásobek smartphonů než Nokia. Další zklamání zažívá LG, které na trhu s řadou Optimus One příliš neuspělo. Vzhledem k tomu, že LG zažívá slabá čtvrtletí již od začátku loňského roku, mají v Soulu zřejmě nad čím přemýšlet.
Apple mírně oslabil, nicméně jak jsme naznačili, bylo to dáno především posunutím prodeje nového modelu do posledního čtvrtletí tohoto roku. Nejdříve v lednu se tedy dozvíme, jestli Apple už dosáhl svého vrcholu a bude stagnovat, nebo ho zájem o iPhone 4S znovu posune kupředu. Přes stagnaci zůstává Apple zdaleka nejziskovějším výrobcem na trhu, a tak máme nyní už tři jedničky: Nokii z pohledu celkových prodejů, Samsung jako největšího prodejce smartphonů a Apple jako nejprofitabilnějšího výrobce.
Nokii pomohla Asie
Podle odhadů společnosti IDC pomohl Nokii zvýšit náskok zejména úspěch na asijských trzích. V rozvíjejících se zemích tohoto regionu, zejména v Indii, došlo k opětovnému oživení poptávky po telefonech bez operačního systému. Právě v této kategorii Nokia zabodovala, což jí pomohlo v celkových prodejích.
Analytici IDC očekávají, že finskému výrobci by mohla v prodejích výrazně pomoci nová řada přístrojů s Windows Phone 7. Uvidíme, jak Lumia uspěje v konkurenci s iPhonem 4S. Ke smůle Nokie se ale iPhone začal prodávat na začátku čtvrtletí a Lumia dorazí až v jeho druhé polovině.
Překvapivé je, že druhým regionem, který pomohl k posílení Nokie, se stala Evropa. Zatímco na trhu v západní Evropě převládá opět skepse způsobená novou vlnou krize a trh poklesl, ve střední a východní Evropě poptávka po mobilních telefonech vzrostla a Nokia zde opět citelně posílila. Svou pozici v tomto regionu mírně zvýšilo HTC, naopak pro výrobce BlackBerry jsou naše končiny nejslabším regionem na světě.