Mezi největšími výrobci smartphonů na světě najdeme kromě korejského Samsungu a amerického Applu v podstatě jen samé čínské firmy. A kromě Huawei jsou to většinou firmy, jejichž jméno nemusí člověku neznalému situace vlastně nic říkat.
Ano, značka Xiaomi je mezi příznivci smartphonů již nějakou dobu známá, ale kdo se o telefony nezajímá, vůbec ji znát nemusí. A firmy jako Oppo a Vivo jsou na tom ještě hůře. I když mají v nabídce hodně zajímavé místo, v našich končinách je znají v podstatě jen fanoušci novinek ze světa chytrých telefonů. Právě tyto tři značky se teď chystají na větší ofenzivu v Evropě. Xiaomi už u nás působí, Oppo a Vivo (nebo alespoň jedna z nich – obě firmy patří do koncernu BKK) se do Evropy chystají. A důvodem není jen jakási přirozená expanze.
značka | prodeje Q4 2017 | tržní podíl Q4 2017 | meziroční rozdíl |
---|---|---|---|
Huawei | 24,3 | 21,3 % | + 6,5 % |
Oppo | 20,0 | 17,5 % | - 18,5 % |
Vivo | 18,9 | 16,5 % | - 13 % |
Xiaomi | 15,9 | 13,9 % | + 57,6 % |
Apple | 14,8 | 12,9 % | - 0,9 % |
Ostatní | 20,5 | 18 % | - 50,7 % |
celkem | 114,3 | 100 % | - 15,7 % |
Doma v Číně spolu všechny velké značky extrémně soupeří a nepřináší jím to kdovíjaké zisky. Navíc, jak se teď ukazuje podle čísel zveřejněných analytickou agenturou IDC, trh v Číně na tom není dobře. Za celý loňský rok tu prodeje chytrých telefonů poklesly o 4,9 procenta a v závěrečném čtvrtletí už to byl pořádný sešup: 15,7 procenta. V závěru roku 2017 se tak v Číně prodalo „jen“ 114,3 milionu smartphonů.
A právě firmy z koncernu BKK patří v tomto případě k poraženým, jelikož na rozdíl od hlavních soupeřů jejich prodeje výrazně klesaly. Oppo prodalo 20 milionů smartphonů, což je meziročně za dané čtvrtletí o 18,5 % méně, Vivo s 18,9 miliony zaznamenalo pokles o třináct procent. Huawei přitom rostl o 6,5 procenta, Xiaomi pak raketově o 57,6 %. Kromě Applu, který se drží v Číně v první pětce, pak všechny ostatní značky zaznamenaly v závěrečném čtvrtletí obrovský sešup: jejich prodeje se meziročně propadly o více než 50 %. Tento stav by mohl vzhledem ke stavu na trhu v blízké budoucnosti vést ke konci některých značek.
značka | prodeje 2017 | tržní podíl 2017 | meziroční rozdíl |
---|---|---|---|
Huawei | 90,9 | 20,4 % | + 18,6 % |
Oppo | 80,5 | 18,1 % | + 2,7 % |
Vivo | 68,6 | 15,4 % | - 0,8 % |
Xiaomi | 55,1 | 12,4 % | + 32,6 % |
Apple | 41,1 | 9,3 % | - 8,3 % |
Ostatní | 108,2 | 24,3 % | - 31,0 % |
celkem | 444,3 | 100 % | - 4,9 % |
Ostatní firmy totiž nemají dobré vyhlídky ani při pohledu na výsledky za celý rok 2017. Zatímco značky v první pětce rostly nebo stagnovaly, ostatní značky si pohoršily oproti roku 2016 téměř o třetinu. Za rok 2017 tak prodaly v Číně všechny ostatní značky 108,2 milionu smartphonů, první Huawei prodal 90,9 milionu kusů. Za celý rok 2017 tak mají „ostatní“ značky tržní podíl 24,3 % oproti třetině před rokem, ve čtvrtém čtvrtletí to už bylo jen 18 %.