Selfie tyčka Stikbox

Selfie tyčka Stikbox | foto: Kickstarter, Stikbox

Svůj vynález ani nedokončil, ale v Číně ho už okopírovali a prodávali

  • 330
Izraelský podnikatel se nestačil divit, když se jeho vlastní vynález ještě před uvedením do výroby objevil na čínském trhu. Navíc za podstatně nižší cenu, což autora připravilo o veškerou pozornost.

Mohl to být hit - kryt pro telefon, který se dá v případě potřeby rozložit do podoby selfie tyčky. Jeho autor, Yekutiel Sherman z Izraele, měl hotový prototyp, zajistil si drobný obnos pro spuštění internetové kampaně a dokonce natočil i propagační video z Paříže.

Ovšem krátce poté, co se jeho kampaň objevila na crowdfundingovém serveru Kickstarter, se hned několik kopií jeho krytu objevilo na čínském internetovém obchodu Aliexpress. Některé zašly dokonce až tak daleko, že dokonce nesly i stejný název - „Stikbox“. Největší problém ovšem byla jejich cena. Zatímco Sherman je chtěl po skončení kampaně prodávat za 39 liber za kus (asi 1 200 korun), kopie se daly pořídit i za v přepočtu 250 korun.

Situace se ještě víc zhoršila ve chvíli, kdy si nabídky všimli jeho tehdejší podporovatelé na Kickstarteru. „Účtuje si mnohem víc, než kolik stojí čínské kopie, ale já pochybuji o tom, že finální produkt bude jakkoliv lepší,“ zněl jeden z komentářů u jeho kampaně.

Nakonec autor sice vybral potřebnou částku (asi milion korun), ale k finální distribuci výrobků nikdy nedošlo. Do dnešního dne se stále v kampani množí stížnosti, že kryt Stikbox nikdy nedorazil, a spousta jeho podporovatelů tak žádá vrácení peněz a obviňuje autora z podvodu. Z Číny přitom lze ten samý produkt koupit naprosto bez problémů.

Selfie tyčka Stikbox

Není jisté, jestli autor na svůj vynález pouze zanevřel, či se stále snaží bojovat s výrobci napodobenin, ovšem dnešní situace je taková, že s čínskými kopiemi je zkrátka nutné počítat. Startupové kampaně a zahraniční výrobci se tak smiřují s novou realitou, že někdo v Číně jejich novinku napodobí, vyrobí a začne prodávat prakticky okamžitě.