Chytrá žiletka od konkurence - Qtek 8500

Chytrá žiletka od konkurence - Qtek 8500 | foto: HTC

Chytrý jako Jean-Luc Picard – recenze smartphonu Qtek 8500

• 12
Véčkový smartphone Qtek 8500 je vlastně posledním výrobkem tchajwanské firmy HTC, který se neprodává s jejím logem. Přesto ale získal ve firemním označení jméno HTC STRTrk. Toto označení mu doslova jde k tělu. Mají majitelé již postarší Motoroly MPX220 důvod k výměně?

Qtek 8500 alias HTC STRTrk je v současnosti jediným běžně dostupným chytrým telefonem véčkové konstrukce na platformě Windows Mobile. Svým způsobem tak navazuje na populární Motorolu MPX220, která se již bohužel nedočkala nástupce. Oproti ní přináší především novější operační systém, atraktivní design a pár dalších vylepšení.

Qtek 8310 MDA Vario (Qtek 9100) Motorola MPx220

Poslední produkty, které HTC nabízelo i pod značkou Qtek a Motorola MPX220, jejíž místo na trhu dnes recenzovaný mobil zaujímá.

Kapitoly recenze:

Stručná charakteristika:

Stylový smartphone s operačním systémem Windows Mobile.

Právě design má také za úkol nalákat uživatele, kteří dříve o smartphonu nechtěli ani slyšet, protože jim nevyhovoval jejich většinou přísný „business“ vzhled. V záplavě tenkých a ještě tenčích telefonů se rozhodně neztratí, vždyť má v pase jen o necelé dva milimetry více, než Motorola Razr V3, která celý tento módní trend odstartovala. Pravda, dnes lze koupit i již podstatně tenčí véčka, ale rozhodně ne s operačním systémem. Například oproti vzpomínané Motorole MPX 220 ztratil Qtek v tloušťce přes devět milimetrů. A to je hodně znát.

Vzhled a konstrukce - Sedmá z devíti

Podobně jako oblíbená „Sedmá“ byla oddělena od svého Borgského kolektivu, i Qtek 8500 svými vlastnostmi vyčnívá z dnešní záplavy tenkých mobilů. Možná není na dnešní poměry až dost tenký, ale smartphone véčkové konstrukce s rozměry 98,5 x 51,4 x 15,8 mm a hmotností 99 gramů budete hledat jen těžko. Zpracování telefonu je příkladné, na to jsme si již u produktů z dílen HTC zvykli. Tělo telefonu je téměř celé z kovu, jen špička je kryta hladkým pryžovým materiálem.

Qtek 8500

Qtek 8500 Qtek 8500 Qtek 8500
Qtek 8500 Qtek 8500 Qtek 8500

Elegantní tělo nezapře inspiraci Razrem, ale rozhodně se nejedná o žádnou kopii. V zavřeném stavu zaujme hlavně kruhové krycí sklíčko vnějšího displeje a blok kláves k ovládání přehrávače multimédií pod ním. Nad sklíčkem je pak v dalším kroužku skryta čočka 1,3 megapixelového fotoaparátu. Pod klávesami přehrávače se ještě nachází mřížka hlasitého reproduktoru a dvě diody, z nichž jedna indikuje přítomnost signálu, druhá pak připomíná zapnuté Bluetooth. Ač velmi maličkaté, diody mají extrémní svítivost a především ta modrá dokáže tmavou místnost ozářit jako blesk za bouřky. To je poněkud nepříjemné, protože diody nelze nijak deaktivovat.

Qtek 8500

Qtek 8500 Qtek 8500 Qtek 8500

Qtek 8500 Qtek 8500 Qtek 8500

Většinu zadní části tvoří kovový kryt baterie, který je stejně jako přední část z vroubkovaného plechu. Jen spodní špička je stejně taktéž kryta pryží. V této části nalezneme zakrytý konektor externí antény, jinak zde nic neruší. Kryt baterie má poněkud zvláštní, ale z hlediska konstrukce nezbytnou vlastnost. Pokud jej totiž sejmete, telefon se automaticky vypne. Je to vlastnost opravdu nezvyklá, ale její vysvětlení je jednoduché. Za vše může slot pro paměťové karty MicroSD, který je umístěn pod simkartou. Takto hloupé umístnění nelze než kritizovat a nedovedeme si vysvětlit, proč výrobce neumožnil přístup ke slotu z boku telefonu.

Qtek 8500

Qtek 8500 Qtek 8500 Qtek 8500

Qtek 8500 Qtek 8500 Qtek 8500

Boční ovládací tlačítka se podobně jako u Razru nacházejí na horní části s displejem. V zavřeném stavu to nikterak nevadí, ale zejména ovládání hlasitosti hovoru chce trochu cviku. Klávesy jsou alespoň hmatově poměrně dobře rozlišitelné. Ovládání hlasitosti na levé straně doplňuje klávesa pro spuštění hlasového ovládání nebo záznamníku, vpravo pak nalezneme jen klávesu pro spuštění fotoaparátu. Ve spodní části nalezneme na pravém boku pouze datový konektor.

Qtek 8500

Qtek 8500 Qtek 8500 Qtek 8500

Qtek 8500 Qtek 8500 Qtek 8500

V otevřeném stavu pak nejvíce zaujme plochá leptaná klávesnice, která je rovněž inspirována Motorolou Razr. Jednotlivé klávesy jsou dostatečně veliké a odlišené rýhami. Stisk je velmi jistý a příjemný a na klávesnici se skvěle píše. Výhrady nelze mít ani k dalším ovládacím klávesám. Podsvětlení klávesnice je bílé, rovnoměrné a může být řízeno senzorem.

Diplej a ovládání – USS Enterprise

Podobně jako nejmodernější loď ze Star Treku, i Qtek 8500 nabízí téměř všechny vymoženosti dnešní doby. Hlavní zásluhu na tom má operační systém Windows Mobile 5.0 ve verzi smartphone. Coby zobrazovací jednotka mu slouží brilantní displej s rozlišením 320 x 240 bodů. Ten opravdu patří k současné špičce, na jeho kvality si nelze nijak stěžovat, nikterak nevadí, že umí zobrazit „jenom“ 65 000 barev. Jeho čitelnost na slunci je poměrně dobrá, jen při kolmém zásahu slunečními paprsky hází krycí sklíčko odlesky a není téměř nic vidět. Stačí ale telefon mírně pootočit a vše je v nejlepším pořádku.

Qtek 8500

Qtek 8500 Qtek 8500 Qtek 8500

Qtek 8500 Qtek 8500 Qtek 8500

Ovládání je poplatné operačnímu systému a na starosti jej mají kontextové klávesy, navigační klávesa s potvrzovacím středem, klávesy pro ovládání hovoru a tradiční klávesa zpět a home. Již notoricky známá úvodní Today obrazovka velmi zjednodušuje ovládání přístroje, protože je odtud přístup k naposledy spuštěným aplikacím, jsou zde vidět naplánované události, profily i přijaté zprávy. Do všech těchto položek a jejich nastavení se tak uživatel snadno dostane právě z hlavní obrazovky a nemusí nikam hluboko do menu.

Qtek 8500 Qtek 8500 Qtek 8500

To v menu je občas již hůře. Některé položky se nachází pro neznalé uživatele na nezvyklých místech, tradiční uživatelé mobilních operačních systémů od Microsoftu ale najdou vše tam, kde očekávají. Nováčci si budou muset na ovládání chvíli zvykat. Drobnou nepříjemností je občas nepříliš vysoká rychlost telefonu. Hlavní podíl na tom má ne zrovna nejvýkonnější procesor TI OMAP850 taktovaný na 195MHz. Hodnota paměti RAM je 64MB, stejná je i velikost paměti Flash. Z ní je ale pouze necelých 17MB přístupno uživateli. Ve chvílích, kdy je tato paměť téměř zaplněná, je práce s telefonem doslova utrpením. Reakční doby jsou nekonečné, stejně jako cestovní časy v dalekém vesmíru.

Baterie – na Warp nestačí

Tenká konstrukce a menší rozměry telefonu vzbuzují obavy o výdrž baterie. Faktem je, že není problém Qtek vybít během jednoho dne. Chce to ale opravdu intenzivní používání, v praxi se při běžném provozu můžete vzdálit od nabíječky i o něco více než na dva dny, což je u takovéhoto chytrého telefonu již akceptovatelná hodnota. Uživatelé, kteří si telefon pořídí a budou používat jako obyčejný mobil se pak dostanou s výdrží i dále.

Telefonování a zprávy – jen ve Star Treku to šlo lépe

V oblasti telefonování a zpráv jsou chytré telefony s operačním systémem Windows Mobile jen velmi těžko překonatelné. O dokonalém adresáři s neskutečným množstvím položek jsme již psali mnohokrát, zrovna tak jsme se rozplývali nad vynikajícím způsobem vyhledávání pomocí prediktivního slovníku. To vše tu pochopitelně nechybí, stejně jako naprosto bezproblémová synchronizace s Microsoft Outlookem.

Qtek 8500 Qtek 8500 Qtek 8500

Ke zprávám ale musíme mít přeci jenom jednu zásadní výtku. Stejně jako nedávno recenzovaný HTC MTeoR i Qtek 9500 píše pomocí slovníku T9 s diakritikou. Té se nelze nijak zbavit a nezbývá, než telefon naučit patřičná slova bez diakritiky nebo slovník nepoužívat.

Qtek 8500 Qtek 8500 Qtek 8500

Stejně jako ostatní smartphony s tímto operačním systémem si Qtek skvěle poradí s emaily, které umí stahovat pomocí protokolů POP3 a IMAP4, pochopitelně je tu možnost synchronizace se serverem MS Exchange.

Organizace a data – kapitánův deník

V čem Qtek 8500 trochu zaostává oproti současné špičce je komunikační výbava. Nemá ani Wi-Fi, ani podporu sítí třetí generace, dokonce přišel i o infraport. Spolehnout se tak musíme pouze na GSM/GPRS a případně EDGE. Bezdrátové připojení zajišťuje technologie Bluetooth.

Qtek 8500 Qtek 8500 Qtek 8500

K datovaní přímo z telefonu využijete vestavěný Pocket Internet Explorer, ke komunikaci pak třeba MSN Messenger. Stažené dokumenty si lze prohlížet pomocí dodávaného balíku Clear Vue.

Qtek 8500 Qtek 8500 Qtek 8500

Popisovat organizační schopnosti systému Windows Mobile je nošením dříví do lesa. Perfektní kalendář a bezchybný úkolovník, to je jistá výbava. Naopak tradičně chybí jednoduché textové poznámky. O ty hlasové uživatel ochuzen není. Kritizovat musíme, stejně jako u HTC MTeoR a ostatních Windows Mobile smartphonů, trochu zastrčené nastavení budíku.

Zábava – rekreační paluba

V oblasti zábavy poskytuje operační systém velmi široké možnosti vyžití, které lze samozřejmě ještě dále rozšířit. Vestavěné hry jsou tradičně návykový Buble Breaker a Solitaire, k přehrávání multimédií poslouží Windows Media Player. Ten lze ovládat i v zavřeném stavu pomocí kláves na čelní ploše telefonu. Poslouchat hudbu můžete za použití dodávaných stereo sluchátek s dálkovým ovládáním. Ta nejsou bohužel z nejkvalitnějších a trochu tak kazí dojem z jinak výborně zpracovaného produktu. Nejhorší je fakt, že se v současné době asi jen těžko dá sehnat redukce na běžná sluchátka, protože ta dodávaná se připojují do USB datového konektoru.

Qtek 8500Qtek 8500 Qtek 8500

Přehrávat lze pochopitelně i video. Pro jeho plynulé přehrávání je nutné, aby bylo video převedeno do nižšího rozlišení, vhodné je také snížit snímkovou frekvenci někam na 15 snímků za sekundu. Jinak se video cuká, telefon jej prostě hardwarově nezvládá.

Qtek 8500 Qtek 8500 Qtek 8500

Pro náruživé fotografy je tu i 1,3 megapixelový fotoaparát. Ten má velké možnosti nastavení, kompenzace expozice, vyvážení bílé a efekty jsou samozřejmostí. Stejnou samozřejmostí ovšem nejsou kvalitní fotografie. Ty se povede pořídit málokdy, fotoaparát je velmi náchylný na světelné podmínky. Naprosto pohoří v tmavém prostředí, kde nebude na snímku vidět vůbec nic, citelně nám zde chybí přisvětlovací dioda.

Qtek 8500 foto Qtek 8500 foto

Qtek 8500 foto Qtek 8500 foto

Závěr – fanouškovská záležitost?

Qtek 8500 je svým způsobem revoluční smartphone, který však pravděpodobně zůstane silně nedoceněn. Svůj podíl na tom mají jak jeho chyby, jako pomalejší práce se systémem, USB výstup na sluchátka, nebo absence nejmodernějších datových technologií. Pravověrné fanoušky smartphonů tak neosloví, protože ti většinou prahnou po maximální výbavě. Svůj díl viny má ale také fakt, že se telefon jen velmi těžko objeví v nabídce operátorů. Ve volné distribuci totiž osloví minimum klientely. A navíc pouze operátoři dovedou dobře prodat i něco, na co uživatel ještě není zvyklý. Moderní tenký design sice může přilákat mnoho zájemců, většina z nich se ale pravděpodobně zalekne právě operačního systému telefonu. Jedině marketing operátorů by mohl pomoci.

Poněkud vysoká je rovněž cena zařízení. Ta výrobcem doporučená má hodnotu 14 280 Kč, což je opravdu nemálo peněz. V internetových obchodech šla ale cena rychle dolů. A tak pokud pošilháváte po stylovém véčku v cenové kategorii kolem 11 tisíc korun, můžete místo „hloupé“ Motoroly KrZR K1 koupit chytrý Qtek. Jestliže se smartphonů nebojíte, stojí tento krok za úvahu.

Důvod k upgradu by mohli mít i majitelé dosluhující Motoroly MPX220. Argumentů je hned několik, kromě bezchybného zpracování a výtečného designu jsou hlavním lákadlem novější operační systém a lepší displej.

Proč koupit?

• design
  • výborné zpracování