Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mají unikátní hodinky. Kombinují mechaniku a chytré funkce

  0:17aktualizováno  0:17
Frédérique Constant je jedna z mála švýcarských značek, která vedle klasické hodinařiny zkouší uspět také v moderním segmentu chytré časomíry. První pokus jménem Horological Smartwatch se povedl, teď přichází nástupce Hybrid Manufacture. Vyniká jedinečnou kombinací mechanického a bateriového strojku.

Frédérique Constant Hybrid Manufacture v limitované edici 888 vyrobených kusů | foto: frederiqueconstant.com

Frédérique Constant Horological Smartwatch nebyly chytré hodinky v pravém slova smyslu. Bateriový strojek totiž poháněl ručky na klasickém číselníku, hodinky bylo nicméně možné spárovat se smartphonem a následně sledovat pohybové aktivity. Podrobné statistiky pak bylo možné analyzovat v dané aplikaci přímo ve smartphonu.

Fotogalerie

Novinka Hybrid Manufacture dostává svému jménu dokonale. Použitý manufakturní stroj FC-750, který vznikal kompletně v dílnách Frédérique Constant, totiž kombinuje klasický mechanický kalibr i elektroniku.

Výrobce novou časomíru označuje také jako Watch 3.0, tedy hodinky třetí generace, jež jsou logickým nástupcem předchozích Smartwatch označovaných číslem 2.0. Novinka totiž spojuje tři podstatné aspekty: strojek včetně elektroniky byl plně navržen, vyroben a sestrojen na území kantonu Ženeva, hodinky jsou připojitelné ke smartphonu a elektronická část strojku umí díky vestavěným algoritmům částečně diagnostikovat mechanickou část.

FC-750 je neobyčejný strojek

Z pohledu mechaniky jde o 4Hz strojek s 26 ložiskovými uloženími a běžnou rezervou chodu 42 hodin. Dedikovaná dobíjitelná baterie má pak energie na týdenní provoz chytrých funkcí. Hodinky ukazují čas pomocí trojice centrálních ruček, aktuální datum pak čtvrtá ručka na sub-číselníku nad šestkou. Ke korekci času i data nebo k manuálnímu nátahu strojku s automatem slouží korunka cibulovitého tvaru na třetí hodině.

Ručky stylem odpovídají běžné produkci značky, hodinové pozice znázorňují římské číslice a číselník půlí nepřehlédnutelný nápis s názvem manufaktury a modelu hodinek.

Chytrá (elektronická) část stroje pak kromě základních funkcí jako stopky nebo světové časy sleduje běžnou denní aktivitu. Slouží tedy jako krokoměr, snímá však i kvalitu spánku a vše důkladně analyzuje v přídavné stejnojmenné aplikaci.

Hodinky fungují zároveň i jako jakýsi digitální trenér, který při nedostatku pohybu vyzývá ke zvýšení tempa a zlepšení výkonů. Aplikace je dosud ve finální verzi k dispozici pouze pro iOS 9.1 a vyšší. Stáhnout si ji sice mohou i uživatelé smartphonů s Androidem, portál Play nicméně upozorňuje, že je aplikace stále ve vývoji.

Elektronika diagnostikuje mechaniku

K přepínání mezi jednotlivými funkcemi slouží tlačítko mezi devítkou a desítkou na ciferníku, stručný přehled denní aktivity – počtu kroků – pak nabízí sub-číselník u dvanáctky. Zajímavou funkcí bateriové části stroje je analýza mechanické části, sledovat je možno amplitudu setrvačky, frekvenci i přesnost chodu. Denní odchylku sedmi sekund oběma směry aplikace označuje za excelentní, jako dobrou pak pokud se hodinky rozcházejí s přesným časem o +/-20 sekund za den.

O společnosti Frédérique Constant

Frédérique Constant je poměrně mladá značka, kterou však díky vývoji a výrobě vlastních strojků můžeme nazývat hodinářskou manufakturou. Její základy položil roku 1988 Peter Stas se svojí chotí Alettou Bax a název firmy kombinuje jména jejich prarodičů a sice Frédériquea Schreinera a Constanta Stase, který v roce 1904 založil dílnu a vyráběl číselníky k hodinkám.

V roce 2002 společnost kupuje hodinářskou značku Alpina Watches a Frédérique Constant se tak stává koncernem. Důležitým milníkem byl start produkce křemíkového krokového ústrojí, které bylo poprvé představeno u kalibru FC 935 Silicium v říjnu 2007. Krátce na to, v dubnu 2008 je představen in-house strojek s královskou komplikací tourbillon, který byl později doplněn o funkci GMT, tedy indikaci druhé časové zóny.

Krokové ústrojí z křemíku manufaktura začala vyrábět už v roce 2007

Krokové ústrojí z křemíku manufaktura začala vyrábět už v roce 2007

Dnes roční produkce firmy dosahuje 120 až 150 tisíc kusů hodinek nejčastěji ceny mezi 20 a 80 tisíci korunami. Loni došlo k akvizici Frédérique Constant SA japonským holdingem Citizen.

Právě tyto záležitosti milovníka tradičních hodinek nepochybně osloví. Jednak je to zcela unikátní a dosud nevídaná funkce, díky které není nutné odchylku chodu vysledovat pomocí referenčních hodin (což samozřejmě má své kouzlo), ale jednoduše jen odečíst z grafu.

Stroj je uložen v ocelovém pouzdře průměru 42 mm, jež se sestává ze tří částí a může být i zlacené. Voděodolnost je do 50 metrů, číselník kryje konvexní safírové sklo a prosklené dýnko pak skýtá pohled na mechanickou část strojku s perličkovanými můstky, modřenými šroubky a skeletovaným rotorem automatického nátahu. Nechybí ani známé ženevské pruhy ve tvaru soustředných prstenců.

Za unikátní hodinky si výrobce nechá zaplatit

Hodinky jsou k dispozici ve čtyřech různých provedeních lišících se zejména provedením číselníku, úpravou pouzdra (PVD zlacení) a také barvou koženého řemínku. Verze s moderněji pojatým tmavě šedým gilošovaným číselníkem, aplikovanými indexy a luminiscenčními ručkami je pak limitovanou edicí a s pouhými 888 vyrobenými kusy může být atraktivním artiklem pro sběratele.

Ti si však v případě zájmu budou muset připravit 3 795 dolarů (zhruba 78 tisíc korun), ostatní tři varianty jsou s cenou 3 495 dolarů (necelých 72 tisíc korun) o něco levnější. Cenový skok oproti předchozím hodinkám tohoto druhu je opravdu značný, Horological Smartwatch totiž stojí ani ne polovinu, ke koupi stačí necelých 30 tisíc korun.

Nutno však uznat, že novinka už z fotografií působí značně hodnotnějším dojmem a manufaktura musí do ceny samozřejmě promítnout vlastní vývoj strojku, který musel být finančně značně náročný. Hodinky jsou navíc dodávány v luxusní krabičce s vestavěným natahovačem, jehož pravidelný pohyb se postará o přesný čas i v případě, že hodinky nebudete delší dobu nosit.

Švýcaři zůstávají věrní tradičním hodinkám

Tradiční švýcarské značky se do chytrých hodinek zatím příliš nehrnou. Výjimkou je společnost TAG Heuer, jejíž první Connected loni doplnily první nesmrtelné chytré hodinky s revoluční konstrukcí Connected Modular 45, letos pak vyšla zmenšená varianta Connected s 41mm pouzdrem, určená i pro dámská zápěstí.

Šéf značky J.-C. Biver si zájem o chytré hodinky opakovaně chválil a roční odbyt asi 100 tisíc kusů prvního modelu prý překonal očekávání vedení firmy hned třikrát. Právě to bylo impulzem pro vývoj dalších verzí Connected.

Zcela nový segment se rozhodla okusit i německá manufaktura Montblanc a u modelu Summit vyměnila pro značku tradiční mechanický strojek za čipovou sadu Snapdragon 2100 a platformu Android Wear 2.0.

Hodinky Montblanc i TAG Heuer Connected jsou v základu také výrazně levnější. Především to jsou ovšem skutečné chytré hodinky na platformě Android Wear 2.0 s možností je plnit aplikacemi a nikoli spíše klasická časomíra s funkcí krokoměru a unikátním strojkem, jehož bateriová část umí zhodnotit kondici části mechanické. To umí pouze Hybrid Manufacture.

Příznivci hodinek nedají dopustit na mechanické přístroje

Příznivci klasických hodinek ty chytré většinou považují za slepou uličku, nikdy by tak zařízení přecpané elektronikou s displejem namísto analogového číselníku za své mechanické hodinky nevyměnili. Výjimkou mohou být sportovní aktivity, jež jemné mechanice strojku nesvědčí - nemluvě o škrábancích a vrypech, které může při sportu „schytat“ pouzdro a náramek. K tomu jsou naopak chytré hodinky lépe uzpůsobené, umí detailně sledovat a zaznamenávat každý pohyb nositele, jsou, až na výjimky, značně levnější než slušné mechanické kousky a otřesy a nárazy jim nevadí.

S chytrými hodinkami začali výrobci smartphonů, postupně se ovšem přidávají i běžné hodinářské společnosti. Segmentu dnes s přehledem dominuje Apple, na který druhý Samsung významně ztrácí. Jen pro představu: každé druhé loni prodané chytré hodinky byly Watch od Applu, naproti tomu logo Samsungu bylo průměrně na každých devátých (více viz Apple loni prodával 50 tisíc hodinek denně, na trhu dominuje).



Nejčtenější

Stáhli si nahrávač hovorů, teď jim útočníci mohou vysát bankovní účty

Ilustrační snímek

Aplikace pro nahrávání hovorů QRecorder může být po aktualizaci zavirovaná. Útočník se tak může dostat k bankovním...

Takto vypadá boj o zákazníky: pětkrát více dat a úhrada smluvní pokuty

Slovenský operátor O2 navýšil základní data u vybraných tarifů

Od revoluce v roce 2013 zažívá český mobilní trh spíše menší otřesy, zákazníci operátorů toužící po neomezeném tarifu s...



Huawei se směje Applu. Lidem ve frontě na iPhony rozdával občerstvení

Huawei rozdával čekajícím ve frontě na nové iPhony džus a nabíjel jejich...

Minulý pátek se zájemci o nové iPhony tradičně postavili do front, aby mohli mít nový smartphone mezi prvními. Toho...

Konkurence se trefuje do „předražených“ nových iPhonů

Všechny tyto produkty Xiaomi stojí stejně, jako nový model iPhone XR

Na vysoké ceny novinek od Applu reagovali konkurenti poněkud posměšnými nabídkami. Ukazují v nich, co všechno z jejich...

Za hodně peněz hodně muziky. Recenze vrcholného iPhonu XS Max

iPhone XS Max

Apple slavil v loňském roce výročí deseti let od uvedení svého prvního smartphonu. Proto připravil zcela nový přístroj,...

Další z rubriky

Honor chrlí nové modely. Evropskou premiéru v Praze bude mít fotomobil 8X

Honor 8X

Čínský výrobce Honor vytrvale zásobuje střední střídu novými modely, a zatímco se letní novinky ještě ani nestihly v...

Smartphonová válka přinese bláznivý říjen. Tyto novinky budou stát za to

Podoba Huawei Mate 20 Pro

Na rozdíl od předchozích let bude podzim bohatý na novinky. Na trhu panuje válka, a tak výrobci musí představovat nové...

Konkurence se trefuje do „předražených“ nových iPhonů

Všechny tyto produkty Xiaomi stojí stejně, jako nový model iPhone XR

Na vysoké ceny novinek od Applu reagovali konkurenti poněkud posměšnými nabídkami. Ukazují v nich, co všechno z jejich...

Najdete na iDNES.cz