Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Chcete být příští Nokia?

aktualizováno 
Odvětví telekomunikací, přenosu dat a informačních technologií patří k nejrychleji se rozvíjejícím vůbec a právě teď je čas, kdy se rozdávají karty nejen v Čechách ale i na dalších středoevropských trzích.
"Jak na to" pro finanční ředitele českých telekomunikačních společností Jedním z největších problémů českých podniků působících v oboru telekomunikací je nedostatek kapitálu. Pociťují ho zejména střední a menší podniky, které mají vzhledem k tristnímu stavu našeho bankovnictví omezený přístup k bankovním úvěrům.

Odvětví telekomunikací, přenosu dat a informačních technologií přitom patří k nejrychleji se rozvíjejícím vůbec a právě teď je čas, kdy se rozdávají karty nejen v Čechách ale i na dalších středoevropských trzích.

Za stávající situace nemůže mnoho perspektivních společností realizovat své růstové plány, neboť nedokážou vyřešit obtížnou otázku profinancování své expanze. Firmy zoufale potřebují peníze, aby s jejich pomocí obsadily co největší, nejzajímavější a nejlukrativnější část trhů a získaly výhodu oproti konkurenci.

Čeští manažeři sice vědí,že pokud má být jejich podnik dlouhodobě úspěšný, musí expandovat, narážejí však na překážku nedostatku peněz a vytvářejí velmi silnou poptávku po finančních zdrojích. Je dobré vědět, že na druhé straně existuje i silná nabídka. Zahraniční investoři si totiž dobře uvědomují atraktivnost investic do telekomunikačních firem.

Vysoké výnosy z provedených investic jsou však vyváženy nemalým rizikem, a proto zakládají speciálně za tímto účelem venture capital funds. Peníze fondů mohou být v případě dostatečně atraktivního a reálného podnikatelského plánu poskytnuty i českým telekomunikačním společnostem.

Zkušenosti z praxe ukazují že manažeři telekomunikačních společností poptávajících kapitál, kladou ve svých business planech velký důraz na produktovou a výrobní stránku věci a opomíjejí stránku finanční a marketingovou.

Manažeři plánující expanzi své společnosti a shánějící za tímto účelem peníze by před sestavováním business planu a oslovením potencionálního investora mohli zvážit následující body:

Prostředky a cíle.

Získání požadované částky není cílem, ale pouze prostředkem k dalšímu rozvoji podniku. Ten je možný pouze tehdy, pokud jsou peněžní prostředky vynakládány efektivně, podnik nemá problémy s likviditou a je schopen kontinuálně generovat potřebné cash flow pro splácení dluhu nebo budoucí odkup podílu od dočasného investora.

Volba nevhodného způsobu financování společnosti či jejího projektu bývá jednou z nejčastějších příčin neúspěchu menších podniků, a to ať již při vyhledávání investora či později při realizaci projektu.

Ani podnik s atraktivním produktem totiž nemůže uspět, pokud není pro jeho expanzi zajištěno kvalitní zázemí ve formě dobrého finančního řízení a vhodně strukturovaných finančních zdrojů.

Charakteristickým rysem mnoha menších perspektivních společností je existence zajímavého nápadu,výrobku či služby, nedostatek vlastních finančních zdrojů a ztížený přístup ke zdrojům cizím.

Pokud má podnik dostatečně zajímavý projekt, jímž dokáže oslovit investora a přesvědčit ho o realizovatelnosti a perspektivnosti svého plánu, je z poloviny vyhráno.

Problémy, problémy…

Problémy nastávají v okamžiku, kdy se zjistí, že velikost částky finančních prostředků na úspěšnou realizaci projektu byla podhodnocena anebo obvykleji nadhodnocena. V prvém případě se realizace projektu zastaví v polovině, neboť je nutno opatřit další prostředky, což podnik připravuje o čas a nahrává konkurenci.

Ve druhém případě podnik zbytečně utrácí peníze a investuje i do položek, které negenerují tržby a zisky, a s vědomím neomezených finančních možností nedostatečně kontroluje a omezuje své náklady.

Investor obávající se o vložené peníze aktivně vstupuje do společnosti a případně ji i ovládne. Může dojít až k rozhodnutí dostat své peníze zpět dříve než bude pozdě, přičemž toto rozhodnutí vede k zániku kdysi slibného projektu.

Manažeři telekomunikačních společností by měli věnovat dostatečnou pozornost tomu, kolik si jejich podnik může dovolit cizího kapitálu, jakým způsobem ho použije, kolik mu každá půjčená koruna přidá na tržbách a ziscích a do jaké míry zvětší tržní hodnotu podniku.

Čas likvidity.

Na konci období na nějž investor podniku poskytl své peníze, bude požadovat:
  • vrácení svých prostředků ve formě splacení dluhu
  • odkup svého podílu managementem podniku
  • prodej svého podílu strategickému investorovi
  • kotaci společnosti (nebo svého podílu ve společnosti)na fungující burze
Z tohoto důvodu je nutné sledovat tvorbu cash flow tak, aby podnik měl dostatek zdrojů na splácení cizího kapitálu, protože ne všichni manažeři a vlastníci touží po rozředění svých podílů vstupem strategického partnera či portfoliových investorů.

Věnovat pozornost problematice cash flow je nutné i v případě kotace společnosti na burze nebo vstupu strategického investora. Noví akcionáři budou zcela jistě požadovat zhodnocení své investice formou dividend, takže podnik bude muset na jejich vyplácení generovat dostatečnou hotovost. Pokud vstoupí do společnosti strategický investor, činí tak proto, že očekává ze své akvizice zisky, nikoliv proto, aby nad akvírovaným podnikem držel ochrannou ruku a dlouhodobě mu poskytoval finanční zdroje.

Jaké možnosti financování tedy mají před sebou majitelé příštích Nokií?

1) Přímý vstup investora do podniku

V tomto případě poskytuje investor své prostředky výměnou za podíl ve společnosti. Neúčastní se přímo na řízení podniku, neboť věří, že stávající management dokáže tuto činnost vykonávat efektivněji, a stačí mu zastoupení ve statutárních orgánech společnosti. Výhodou této varianty jsou malé nároky kladené na cash flow podniku v průběhu trvání investice. Podnik může ve spolupráci s investorem přilákat příslibem budoucího majetkového vstupu takového strategického partnera, o němž je přesvědčen, že může zajistit rozvoj podniku i v dlouhodobém hledisku. Nevýhodou je nutnost disponovat dostatečně velkou finanční částkou na konci doby, na níž investor do podniku vstoupil za účelem odkupu jeho podílu. Pokud podnik nevytvoří dostatečné zdroje, může investor prodat svůj podíl strategickému partnerovi nebo ho umístit na veřejném trhu.

2) Vydání konvertibilních obligací

Tato varianta je pro podnik zřejmě nejvýhodnější. Investor zakoupí dluhopisy, z nichž mu podnik splácí úroky a na konci doby životnosti dluhopisů i jistinu. Pokud podnik není schopen z jakéhokoliv důvodu schopen vygenerovat dostatek prostředků na splacení dluhu, dojde ke konverzi (přeměně) dluhopisu na akcie a investor se z věřitele stává majitelem. Následně se svým podílem naloží stejně jako při financování formou přímého vstupu. Tato varianta poskytuje managementu poměrně široký manévrovací prostor a dává mu možnost operativního rozhodování podle momentální situace a žebříčku priorit.

3) Vydání obligací či získání půjčky

V tomto případě nezískává investor žádný majetkový podíl ve společnosti, vystupuje pouze v roli věřitele. Současný majitel či majitelé si zachovávají svůj podíl, jejich vliv na řízení a rozhodování není žádným způsoben omezen. O to větší pozornost je nutno věnovat tvorbě cash flow, aby podnik dokázal splácet úroky i jistinu půjčky či obligací. Pokud dluh nesplácí, vystavuje se riziku odpovídajícího postupu ze strany věřitele. Je nutno počítat s tím, že investoři již mají patřičné zkušenosti s postupem vůči podnikům, které nejsou schopny dostát svému závazku, a proto je tato možnost zpravidla ošetřena v patřičné smlouvě tak, aby investor minimalizoval riziko ztráty v případě nepříznivého vývoje a staví ho vůči dlužníkovi do mnohem příznivější pozice.

Jak je vidět, důkladná příprava a zpracování finanční stránky věci podstatným způsobem zvyšuje procento úspěšnosti nejen při získávání kapitálu, ale i při následné expanzi společnosti. Z tohoto důvodu se vyplatí věnovat jí patřičnou pozornost.





Nejčtenější

Huawei Mate 10 Lite
První top model, který nestojí ani 10 000 Kč. Smiřte se ale s ústupky

O tom levnějším z nových top smartphonů firmy Huawei jsme se toho během mnichovské premiéry moc nedozvěděli. Novinka Mate 10 Lite přijde do prodeje dříve než...  celý článek

Fronty jsou typické také pro prodejny firmy Apple ve chvílích, kdy startuje...
Reklamní průmysl zuří. Apple přestal sdílet historii prohlížení uživatelů

Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala minulý měsíc společnost Apple důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů....  celý článek

Nokia 9
Skvělý start, hodnotí analytici návrat Nokie na trh

Návrat značky Nokia na trh byl doprovázen řadou analýz, které předpovídaly úspěch, nebo naopak krach. Nakonec to vypadá, že se návrat legendární značky může...  celý článek

iPhone 8 zakusil i klasickou ohybovou zkoušku. A uspěl, k nevratným deformacím...
iPhone 8 bodoval v crashtestech. Youtuber jej neohnul

Ve vodách chytrých telefonů známý youtuber Zachary Nelson prověřil sérií zatěžkávacích testů zbrusu nový iPhone 8. Telefonu uštědřil nespočet škrábanců,...  celý článek

KRACK: Key Reinstallation Attacks
Nepříjemné překvapení: I vaše wi-fi je zranitelná, odhalili experti

Bezpečnostní odborníci varují: zabezpečení bezdrátového připojení wi-fi pomocí WPA2 nelze považovat za bezpečné. Výzkumníci upozorňují, že zranitelností...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Dovolená v Egyptě je vyšla draho. Operátor chtěl téměř 80 tisíc

Deset srpnových dní strávených v Egyptě se britskému páru výrazně prodražilo. Důvodem nebyly ovšem neplánované výdaje v místě pobytu, překvapení přišlo až po...  celý článek

Ilustrační snímek
O2 zrychluje pevný internet. Ale jen nejvyšší tarif

Operátor O2 od 4. října navyšuje přenosovou rychlost Internetu na doma. Změna se ovšem týká pouze nejvyššího tarifu Premium, rychlost stahování se ze...  celý článek

T-Mobile Streamon služba
Náhoda, nebo záměr? T-Mobile bleskově reaguje na neomezená data Vodafonu

T-Mobile bleskově zareagoval na novou nabídku datových neomezených balíčků Vodafonu. Službu Streamon představí ve stejný den, na kdy to naplánoval Vodafone.  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.