V Českém Telecomu po bezmála půlročním jednání se Sdružením obrany spotřebitelů České republiky (SOS) tají ledy. Managementu pomalu dochází, že by si zákazníků měl více vážit. Po několikatýdenní "mediální masáži" totiž Telecom konečně přislíbil výměnu rozbalených telefonních karet. Uvádí to v tiskové zprávě z pondělí tohoto týdne.
Jak nám ke zprávě řekl tiskový mluvčí Českého Telecomu Vladan Crha, budou mít zákazníci možnost buď kartu vyměnit, nebo požádat o navrácení částky, která odpovídá počtu jednotek na kartě. Ta by jim měla být na počkání vrácena.
Přestože se jedná o významný krok českého Telecomu vstříc zákazníkům, má k němu sdružení obrany spotřebitelů výhrady, které zformulovalo do dopisu, který zaslalo generálnímu řediteli Ondřeji Felixovi. Místopředseda sdružení Karel Pavlík nám k dalšímu postupu sdělil: "SOS oceňuje změnu postoje ČTc vůči svým zákazníkům. Rozhodnutí však obsahuje některá omezení, která mohou být zásadní především pro uživatele, pro které není Telepoint pro výměnu karty jednoduše dostupný. Především je výměna karet velmi citelně omezena na dobu dvou měsíců. Také maximální počet tří vyměněných karet na osobu je silně restriktivní. Dlouhodobě bychom hodnotili jako vyhovující, kdyby Telecom přenášel zbylý kredit z karty po vypršení její platnosti na kartu novou. Takto se chová Deutsche Telekom, který přešel na karty s omezenou platností před několika lety." Pro úplnost přinášíme text tiskové zprávy Sdružení obrany spotřebitelů České republiky:
Český Telecom veřejně nabídl vracení starých telefonních karet. Jednání však nekončí.
SOS s potěšením přivítalo změnu stanoviska Českého Telecomu vůči vlastníkům starých telefonních karet. Možnost volby si po 3. únoru 2003 za zvýhodněných podmínek doplatit na novou kartu Trick je podle vyjádření tiskového mluvčího Českého Telecomu Vladana Crhy provázena i možností nechat si vrátit peníze. To vychází uživatelům karet významně vstříc, bohužel některé další aspekty poněkud kazí celkový dobrý dojem z celého kroku.
Jedná se o dále uvedené problémy, které se snaží SOS dále řešit. Obrátili se proto na generálního ředitele Českého Telecomu Ondřeje Felixe s žádostí o přehodnocení těchto bodů nebo uspokojivé vysvětlení zvoleného postupu:
- Možnost vrácení pouze tří karet na osobu je největším problémem především pro jejich uživatele z menších obcí. Počet Telepointů, kde lze karty měnit, je pouze 36 (nachází se ve 27 větších městech ČR). Uživatele z míst, kde nejsou Telepointy, by si pravděpodobně v mnoha případech rádi nechali karty vyměnit od sousedů, kteří dojíždí do těchto měst. Ovšem i v ostatních případech je toto omezení pro uživatele těžko pochopitelné.
- Délka lhůty pro výměnu karet je nepřiměřeně krátká např. ve srovnání s tříletou promlčecí dobou podle Občanského zákoníku, a dále zhoršuje dopad omezené regionální dostupnosti Telepointů.
- Problémem zůstávají i dárkové karty, kde jejich vlastníci disponovali určitou hodnotou, kterou jim někdo poskytl a za ni též zaplatil (v některých případech dokonce dostali tyto karty uživatelé výměnou za karty se 150 jednotkami).
SOS věří v brzké vyjádření Českého Telecomu, tak aby bylo možno do konce ledna na základě všech informací poskytnout doporučení dalšího postupu v této věci, jak přislíbilo. Cílem je celou věc uspokojivě vyřešit pro většinu uživatelů.