Tarifní nabídky jak přes kopírák nahrávaly domněnce o kartelu. Podle šetření ÚOHS ovšem tuzemští operátoři ve shodě nejednají. Ilustrační snímek

Tarifní nabídky jak přes kopírák nahrávaly domněnce o kartelu. Podle šetření ÚOHS ovšem tuzemští operátoři ve shodě nejednají. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Čeští operátoři dominantní postavení nezneužívají, zjistil ÚOHS

  • 19
Cenové nabídky tuzemských mobilních operátorů jsou v pořádku. Sektorové šetření antimonopolního úřadu ukázalo, že svého dominantního postavení nezneužívají. A podle úřadu ani neuzavřeli zakázanou dohodu.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se zaměřil na trh mobilních hlasových a datových služeb a letos v březnu zahájil sektorové šetření.

Kromě podobnosti nabídky tuzemských operátorů, v souvislosti s níž antimonopolní úřad poukazuje i na diskutabilní transparentnost trhu, byly dalším důvodem k zahájení šetření i výrazně levnější tarifní nabídky zahraničních operátorů pro nefiremní zákazníky v dané zemi. Antimonopolní úřad zkoumal období od poloviny roku 2012 do prvního čtvrtletí letošního roku. Zjistil, že existuje více relevantních trhů, které lze dále ještě dělit.

„Jsou sice oligopolní, tedy velmi málo konkurenční, ale riziko kolektivní dominance je pouze relativní. Poměrně významnou roli při sjednávání podmínek poskytování datových a hlasových služeb na maloobchodní úrovni hraje kupní a vyjednávací síla zákazníků. Je obrovský rozdíl mezi nabídkami pro jednotlivce a velké korporace či státní orgány. Fungování soutěže lze proto považovat za obecně lepší na trhu pro firemní zákazníky než pro zákazníky nefiremní,“ uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj.

Operátoři jednají ve shodě, domnívá se dTest. Požaduje prošetření

Podle Rafaje nehrozí ani riziko tacitní koluze, tedy taková forma kolektivní dominance, kdy operátoři neuzavírají formální či neformální dohodu o společném postupu, ale postupují společně shodně způsobem, který je nevýhodný pro jejich zákazníky. ÚOHS tak v současnosti a za současné situaci nemá důvod k zahajování správního řízení ohledně porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže.

„Nicméně by bylo možné zlepšit stav na trhu, který je výrazně nevýhodnější pro nefiremní zákazníky. Řešením je například zvýšení schopnosti efektivně replikovat nabídky síťových operátorů ze strany operátorů virtuálních, což však závisí na podmínkách velkoobchodního trhu. Trh poskytování služeb nefiremním zákazníkům zasluhuje hlubší zkoumání z hlediska možné regulace ex ante, ke které však Úřad není oprávněn,“ uvedl Rafaj.

Antimonopolní úřad v tiskové zprávě zmiňuje i výraznou změnu, k níž oproti několikaleté relativní stagnaci v oblasti ceníkových cen maloobchodních datových a hlasových služeb došlo po zahájení šetření. Všichni mobilní operátoři totiž v průběhu letošního jara upravili tarifní nabídku s ohledem na vyšší datový objem v různých kombinacích, podle ÚOHS se tím hospodářská soutěž v oblasti poskytování mobilních datových a hlasových služeb zintenzivnila.

Ministerský tarif zákazníky T-Mobilu popudil. Požadují stejné výhody

Antimonopolní úřad se přesto sektorem hodlá nadále podrobně zabývat. Svá zjištění aktivně konzultuje s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ). Právě ČTÚ jakožto sektorový regulátor provedl podle mluvčího Martina Drtiny v rámci regulačních kroků tříkriteriální test trhu mobilních služeb již před sektorovým šetřením ÚOHS.

„Tedy k regulaci ex ante přistoupil dávno předtím, než se takové doporučení objevilo v závěrech ÚOHS. Tento 3K test byl podroben veřejné konzultaci a nyní ČTÚ pracuje na vypořádání došlých připomínek,“ dodal Drtina. ČTÚ již dříve uvedl, že na základě výsledků testu by bylo možné trh v budoucnu regulovat.

,