Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Česko chystá eCall - vaše auto při nehodě zavolá záchranku

  10:35aktualizováno  10:35
Už brzy se možná dočkáme toho, že automobil po dopravní nehodě automaticky přivolá pomoc. Ušetří se tím drahocenné sekundy, které mohou zachránit život. Systém se už v Česku úspěšně testuje.

Systém eCall byl otestován v Česku - Palubní jednotka v automobilu bude moci díky systému eCall automaticky přivolat pomoc v případě nehody. | foto: Profimedia.cz

Evropská unie chystá nařízení, podle kterého by všechny nové automobily prodávané na jejím území musely povinně obsahovat zařízení, jež dokáže v případě nehody automaticky přivolat pomoc. Speciální jednotka umístěná přímo v automobilu a napojená na palubní počítač bude schopna odeslat data s informací o poloze vozu, o síle a směru nárazu a také informace o automobilu přímo na tísňovou linku 112. 

Technologicky to není žádný problém – v Česku se už uskutečnil pilotní projekt, který by se měl stát základem pro pozdější zavedení služby public eCall 112 (dále pouze eCall) do ostrého prostředí Telefonních center tísňového volání 112 (TCTV 112). Přitom podle odhadů by měl podobný systém ročně zachránit více než 2 500 životů. Jen díky tomu, že pomoc bude moci vyrazit okamžitě a na přesné místo.

Systém eCall byl otestován v Česku

Vlastní realizaci služby eCall v tuzemsku musí ale předcházet vydání evropského standardu závazného pro všechny členské státy. Ten by měl být vydán do konce roku 2008. Celý systém by pak měl podle harmonogramu začít fungovat v roce 2010. Zástupci Ministerstva dopravy ale na tiskové konferenci naznačili, že pravděpodobnější je rok 2011.

Pak by měly proběhnout provozní testy služby eCall ve vybraných zemích. Jedním z kandidátů na tyto testy je i Česká republika. Původně počítala Evropská unie s tím, že jednotky budou výrobci do automobilů montovat povinně, v současné době to vypadá, že jednotku budou výrobci automobilů nabízet jako volitelnou výbavu. Cena palubní jednotky se odhaduje na 150 EUR (necelé 4 tisíce Kč), což je při ceně automobilu v podstatě zanedbatelná položka.

Česko otestovalo službu eCall

Česko otestovalo službu eCall



Na pilotním projektu spolupracovalo Ministerstva dopravy, Telefónica O2 Czech Republic a Hasičský záchranný sbor. Jeho cílem bylo ověření možnosti příjmu a vizualizace dat na testovacím systému služby Telefonních center tísňového volání. „Celoevropské palubní tísňové volání zajistí, že se o závažné autonehodě, ať se stane kdekoliv, záchranáři dozvědí ihned a budou moci dorazit na místo nehody dříve. To může snížit počet úmrtí a omezit škody,“ říká Emanuel Šíp, náměstek ministra dopravy.

V rámci pilotního projektu došlo k úpravám center tísňového volání pro příjem informací z  palubních jednotek (On Board Unit – OBU), které se aktivují  prostřednictvím senzorů  umístěných ve vozidle a automaticky či manuálně vytočí linku 112, kam předají potřebná data. Místo nehody potom systém zobrazí na monitoru operátora pomocí geografického informačního systému. „Pro testy byla speciálně upravena palubní jednotka, která automaticky či manuálně odeslala potřebná data do systému TCTV. Zde byla přijatá data prezentována operátorovi tísňové linky takovým způsobem, který vyhovuje složkám Integrovaného záchranného systému,“ vysvětluje Fernando Astiaso, viceprezident pro firemní zákazníky společnosti Telefónica O2.

Jak to funguje

V každém vozidle bude zabudována speciální jednotka. Tato jednotka bude připojena na tzv. CAN sběrnici automobilu (operační síť pro elektronické funkce vozidla) a při aktivaci alespoň dvou čidel (např. airbag, bezpečnostní pásy, nárazové senzory) vyšle pomocí mobilní sítě okamžitě po srážce informaci do centra tísňového volání. Komunikace probíhá pomocí standardizovaného transportního protokolu, což zajišťuje funkčnost systému ve všech zemích, které systém implementují.

Součástí jednotky je i GPS přijímač (do budoucna se počítá spíše s podporou Evropského systému Galileo), přičemž systém odesílá údaje o poloze. Pro určení polohy se používají lokalizační informace z mobilní sítě (ty musí poskytnout povinně mobilní operátoři) i GPS. Údaje o místě nehody se tak dostanou na tísňovou linku i v případě, že signál GPS nebude k dispozici.

Systém eCall byl otestován v Česku

Samotný systém eCall může fungovat i bez SIM karty v palubní jednotce. I z většiny mobilů lze uskutečnit tísňové volání bez SIM karty. Počítá se ale s tím, že palubní jednotka bude nabízet i další (komerční) služby, takže se počítá spíše s verzí se SIM kartou. Ta bude nezávislá na operátorovi a podle informací na tiskové konferenci bude volba na zákazníkovi, případně výrobci vozidla. Podle zástupců Telefónica O2 půjde o SIM karty se speciálním režimem, takže na nich bude například automaticky aktivní roaming a karty nebudou deaktivovány pro nečinost.

Volání na tísňovou linku může být vytočeno automaticky nebo manuálně stiskem speciálního tlačítka. Manuální aktivace je pro případy, kdy vozidlo vybavené palubní jednotkou dojede k místu havárie jiných vozidel nebo se posádka vozu ocitne v jiném ohrožení.Tento hovor obsahuje 2 části – datovou a hlasovou. Ještě před zahájením hlasové komunikace mezi řidičem vozidla a operátorem tísňové linky dojde k vyslání dat.

Operátor tak dostane potřebné informace i v případě, že řidič není schopen komunikace. Volání prochází mobilní sítí a prostřednictvím fixní sítě O2 je doručeno do místně příslušného centra tísňového volání 112. Systém tísňového volání 112 po přijetí eCall následně zašle potvrzení o obdržení dat do palubní jednotky a interpretuje tato data operátorovi na obrazovce. Pokud operátor na lince 112 přijme eCall, okamžitě se pokusí zpětně kontaktovat posádku pomocí volání na palubní jednotku.

Další služby

I když bude samozřejmě služba eCall nejdůležitější částí celého systému, bylo by škoda nevyužívat i i k dalším službám. Spolu s ní totiž dostanete do auta například GPS přijímač, není tedy problém zpřístupnit ho pro využití například pro navigaci. Výrobci automobilů pak uvažují i o tom, že by šlo systém provázat například s asistenčními službami nebo značkovými servisy.

Mobilní operátoři zase uvažují o tom, jak by se dalo využít přítomnosti mobilní datového spojení s automobilem. Nabízí se například možnost stahování si hudby přímo do auta, případně další podobné služby. Pochopitelně by teoreticky bylo možné přes palubní jednotky vysílat například dopravní informace - pokud se tedy někde stane nehoda, mohou být například všichni řidiči v okolí varováni a odkloněni na objízdnou trasu.

Autor:




Nejčtenější

Za nový iPhone 8 si nechal na ruku vytetovat logo T-Mobilu
Chtěl iPhone zdarma a tak si nechal vytetoval logo T-Mobilu

Neobvyklý způsob, jak si pořídit nový mobil, zvolil muž z USA. Domluvil se s ředitelem T-Mobilu, že si nechá vytetovat logo tohoto operátora na ruku výměnou za...  celý článek

Huawei Mate 10 Lite
První top model, který nestojí ani 10 000 Kč. Smiřte se ale s ústupky

O tom levnějším z nových top smartphonů firmy Huawei jsme se toho během mnichovské premiéry moc nedozvěděli. Novinka Mate 10 Lite přijde do prodeje dříve než...  celý článek

Fidget spinner mobil pořídíte za asi 350 korun.
Hit letošního roku už můžete mít i jako mobil. Stojí několik stovek

Hračka původně určená k relaxaci, fidget spinner, je hitem letošního roku. Její slávy využil výrobce z Hongkongu, který do ní vtěsnal celý funkční mobil....  celý článek

Portfolio smartphonů Samsung
Který letošní Samsung se vám líbí nejvíc?

Samsung letos na našem trhu uvedl celkem 9 různých modelů napříč řadami J, A, S a Xcover. Měli jsme v redakci unikátní příležitost nafotit je všechny pohromadě...  celý článek

Ilustrační snímek
Geniální iPhonová finta. Odvezl si telefony za milion a čtvrt

Neobvyklou krádež řeší od 14. září newyorská policie. Pátrá po identitě muže, který si ze značkové prodejny Applu odvezl tři krabice plné iPhonů. Vydal mu je...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Šedí operátoři jsou problém. Shoduje se telekomunikační úřad i O2

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) podle výsledků nedávného testu mobilního trhu konstatuje, že v České republice není efektivní konkurence a bude zřejmě třeba...  celý článek

Ilustrační snímek
Pražské metro pokryla wi-fi síť. Zatím pouze v šesti stanicích

V šesti stanicích metra spustil Pražský dopravní podnik (DPP) připojení k internetu prostřednictvím wi-fi. Cestující tak získají nejen přístup k dopravním...  celý článek

T- Mobile.
Pevný internet od T-Mobilu zlevnil. Zvýhodnění platí nově pro všechny

Možnost zřízení pevného internetového připojení za nižší měsíční paušál doposud T-Mobile podmiňoval nutností využívání či zřízení hlasového tarifu. Nyní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.