Češi mobilním operátorům dluží miliony korun. Ilustrační snímek

Češi mobilním operátorům dluží miliony korun. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Češi dluží operátorům miliony. Exekuce každoročně hrozí tisícům lidí

  • 33
Platební morálka českých zákazníků není ve srovnání s ostatními zeměmi Evropské unie dobrá. Za mobil každý den dluží stovky tisíc zákazníků, někteří dokonce nechají dojít nezaplacenou fakturu až k exekuci.

Penetrace SIM karet v Česku již dávno překročila 100 procent. Statisticky vzato to znamená, že každý Čech včetně dětí a důchodců má mobilní telefon. Když se pak s platbou za měsíční vyúčtování opozdí i malé procento zákazníků, pro operátora to představuje pohledávku v milionech korun.

Podle informací redakce iDNES.cz navíc Češi nepatří ve splatnosti faktur k nejrychlejším. "Platby po splatnosti jsou bohužel velmi častým jevem a platební morálka českých zákazníků je špatná i ve srovnání s ostatními zeměmi v EU," říká Martina Kemrová, tisková mluvčí operátora T-Mobile.

"To se týká jak firemních zákazníků, tak i domácností. Ke každému konkrétnímu datu jsou po splatnosti stovky tisíc zákazníků, kterým jejich prodlení s úhradou musíme připomínat," dodává Kemrová.

Zákazník je mnohokrát upozorněn

Když zákazníkovi přijde faktura, má na její zaplacení čas zhruba tři týdny. Pokud tak neučiní, většinou mu přijde bezplatná upomínací SMS zpráva. Jestliže nereaguje ani na ni, přistoupí operátor k telefonátům, případně ke zpoplatněné písemné upomínce. Ta obvykle zákazníkovi k dluhu připočte zhruba 100 korun.

Pokud se ani obálka nesetká s reakcí, dochází zhruba po čtrnácti dnech k dočasné deaktivaci služeb. Jejich opětovná aktivace už zákazníka bude stát o něco více. T-Mobile například naúčtuje přibližně tisícovku.

Inkaso je jistota

Pokud nechcete hlídat data splatnosti měsíčního vyúčtování, doporučujeme nastavit v bance inkaso.

Nemusíte se o nic starat a operátor si dlužnou částku automaticky a včas strhne z vašeho bankovního konta.

Operátoři navíc čas od času dávají zákazníkům za aktivaci inkasního způsobu úhrady faktur nejrůznější bonusy a slevy.

Podstatné je, že zákazník je o dluhu pravidelně informován. "K případnému omezení služeb zákazníka dochází až po několikerém upozornění a zákazník má vždy dostatek času na situaci zareagovat, problém vyřešit a dlužnou částku uhradit," říká Hany Farghali, tiskový mluvčí O2.

"Teprve když zákazník nereaguje na tato upozornění, předáváme pohledávky inkasní agentuře," doplňuje Farghali. Operátoři agenturám pohledávky v první fázi nepřeprodávají, agentury je vymáhají pro operátory.

Pokud se zákazník s dluhem dostane až do tohoto stádia a částku neuhradí, většinou následuje úplná deaktivace služeb a předání pohledávky Českému telekomunikačnímu úřadu. "U starších dluhů žádáme ČTÚ o zahájení správního řízení, v jehož závěru je určena případná oprávněnost naší pohledávky," sdělil iDNES.cz Miroslav Čepický, mluvčí Vodafonu. "Valná většina zákazníků ale dluh uhradí hned při první upomínce."

Exekutor nepřijde dříve než za dva roky

Jestliže zákazník odmítá dluh zaplatit, přistupuje operátor k soudnímu vymáhání pohledávek. Dluh tak narůstá o náklady, které stanoví platné právní předpisy. Tyto náklady tvoří správní a soudní poplatky, odměna advokáta a případně i odměna exekutora, což činí dohromady tisíce korun.

Pohledávka se do rukou exekutora nedostane dříve než za dva roky od data splatnosti měsíčního vyúčtování. Podle informací iDNES.cz se však do stádia exekuce dostanou ročně kvůli mobilu tisíce zákazníků.