Nula minut za sto osmdesát korun? Podle T-Mobilu je to špatně, ale prozvánění přesto účtuje.

Nula minut za sto osmdesát korun? Podle T-Mobilu je to špatně, ale prozvánění přesto účtuje. | foto: Profimedia.cz

Černé ovce: T-Mobile účtuje i pouhé prozvonění

  • 462
Za prozvánění z Dánska požadoval po zákazníkovi operátor T-Mobile sto osmdesát korun i přesto, že se hovory ve skutečnosti vůbec nespojily. Podle ČTÚ tím ale porušuje zákon. O kauze informovala Česká televize v reportážním pořadu Černé ovce.

Pan Vladimír Balajka vyrazil v létě se svým synem do Dánska, společnost jim dělal mobilní telefon s aktivním roamingem operátora T-Mobile. "Syn má odchozí roaming, a jak to tak bývá, samozřejmě chce šetřit. Využívá toho, co se dělá běžně, že se vlastně prozvoní a nic to nestojí," uvádí v reportáži ČT otec poškozeného.

Jenže po návratu domů našel pan Balajka ve vyúčtování služeb za třináct prozvonění, tedy třináct nespojených hovorů, částku sto osmdesát korun. U této částky byla uvedena nula provolaných minut a sazba 13,90 Kč za minutu. Proto se obrátil na bezplatnou linku operátora, kde mu bylo sděleno, že zřejmě došlo k pochybení, a byl požádán o zaslání žádosti o navrácení sporné částky.

Operátor ale místo kladného vyřízení reklamace zaslal panu Balajkovi vyjádření, podle kterého je vše v pořádku a spornou částku musí uhradit. Bránil se tím, že dánský roamingový partner zpoplatňuje i nespojené hovory. Pan Balajka se ale s takovým vyjádřením nespokojil a podal další stížnost. "Odpověděli mi znovu, že na platbě trvají."

Reportér Černých ovcí se proto sešel s mluvčí operátora T-Mobile a případ pana Balajky s ní konzultoval. Zde zjistil, že vyúčtování skutečně v pořádku není; avšak ne z pohledu zpoplatnění neuskutečněných hovorů, ale účtované částky. "Vyúčtování není v pořádku, nicméně operátor, v jehož síti pan Balajka roamoval, účtuje i nespojené hovory. Ta sazba je ovšem chybná," uvádí v reportáži České televize tisková mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová. Místo 13,90 za minutu měl dle ní operátor účtovat pouze 92 haléřů za minutu nespojeného hovoru.

To se ale nelíbí Českému telekomunikačnímu úřadu. "Podle zákona o cenách by měla být cena účtována za měrnou jednotku. V případě, že máme ve vyúčtování nulu, tak je měrná jednotka nula, takže by tam neměla být žádná cena," uvádí Dana Makrlíková, mluvčí úřadu.

T-Mobile ale oponuje tím, že v příslušném ceníku na zpoplatnění takzvaného prozvánění upozorňuje. Doslova zde stojí: "Nezodpovězené hovory JSOU účtovány viz. sazba níže." Ona sazba už ale na stránce chybí.


Porušuje podle vás T-Mobile zákon, když zpoplatňuje i neuskutečněné hovory?

celkem hlasů: 7741

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 neděle 12. října 2008. Anketa je uzavřena.

Jednoznačně ano
Jednoznačně ano 7309

Nejsem si jist, situace je sporná
Nejsem si jist, situace je sporná 291

Jednoznačně ne
Jednoznačně ne 141


Makrlíková však upozorňuje na fakt, že zákazníka zpoplatňuje sám T-Mobile, a nikoli dánský operátor. Navíc prý nemá ČTÚ informace o tom, že by nějaký evropský operátor prozvánění skutečně zpoplatňoval.

Reportér proto napsal přímo dánskému operátorovi Telia, zda nezodpovězené hovory zpoplatňuje. Odpověď byla negativní. T-Mobile si ale i nadále stojí za tím, že mu Telia účtuje poplatky i za tyto hovory, a to ve výši 75 haléřů za minutu. "My tento poplatek přeúčtováváme dále svým zákazníkům," vysvětluje Kemrová. Odpověď svého dánského protějšku označila za nepravdu. Dodatečně pak reportérům České televize sdělila, že o poplatku je zmínka i ve smlouvě s dánským roamingovým partnerem, kterou však ukázat nemůže.

Přes to všechno ale T-Mobile podle zákona o cenách nemá právo po panu Balajkovi spornou částku vymáhat. Nula krát cokoli je totiž stále nula. I proto se operátor vzhledem k postoji ČTÚ nakonec rozhodl částku nevyžadovat a poškozené straně se omluvit. Od 1.10. navíc tento poplatek zrušil, avšak pouze u takzvaného eurotarifu. U základní roamingové služby Happy roaming jej bude dle slov Kemrové účtovat i nadále, jelikož takto zní smlouva s daným roamingovým partnerem.

Aktualizováno: Operátor právě oznámil, že od 1.10. zrušil tyto poplatky u všech roamingových programů. Situace by se tedy neměla opakovat.

Vyňato ze zákona č. 526/1990 Sb. (zákon o cenách)

"Cena se sjednává pro zboží vymezené názvem, jednotkou množství a kvalitativními a dodacími nebo jinými podmínkami sjednanými dohodou stran..."

   

"Odváděním poplatků našemu roamingovému partnerovi nám vznikají náklady, které máme právo vyúčtovávat dál," poznamenala v komunikaci s Mobil.cz Kemrová a dodala, že dle právního oddělení společnosti nešlo o porušení zákona. Argumentuje tím, že i když k odběru služby nedošlo, k použití sítě a aktivitě v ní ano.

Tento argument je ale dle oslovených právníků naprostý nesmysl. Stejně jako autoři reportáže doporučují, aby se zákazníci v případě nenulové částky u nulových jednotek ve svém vyúčtování okamžitě ohradili. Pokud neuspějí, mají podat stížnost na Českém telekomunikačním úřadě.