Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

CE COM dal konkurenci lekci z obchodu a stavby sítí

aktualizováno 
Česká republika je tranzitním bodem středoevropské páteřní sítě, která má 2500 kilometrů optických tras.
Středeční tisková konference na veřejnosti málo známé společnosti CE COM nebyla z těch, které by zaujaly laickou veřejnost. Přesto byla účast velmi bohatá. Aby ne. CE COM právě oznamoval, že dokončil výstavbu středoevropské vysokokapacitní optické páteřní sítě a zahájil její provoz. Česká republika se tak stala tranzitním bodem pro tuto síť, už proto, že CE COM je firma mající své kořeny v České republice, byť patří Zephyr Communications a sama je registrována v Holandsku.

CE COM započal v roce 2000 s výstavbou vlastní páteřní sítě s úmyslem disponovat infrastrukturou, která by se mohla napojit na podobné páteřní sítě v západní Evropě a tím smazat kapacitní zaostávání střední Evropy za západem. Za tímto účelem bylo vybudováno celkem 2500 kilometrů optických tras, a to v kapacitě 40 širokopásmových kanálů po 2,5 Gbps s výhledem na povýšení na 10 Gbps. Síť propojuje Slovensko, Maďarsko, Polsko a výstupní body do zahraničí jsou v Rakousku a v Německu, kde je síť napojena do další vysokokapacitní sítě DYNEGY jako SWAP network. Díky tomu je CE COM zákazníkům schopen garantovat celoevropskou a celosvětovou obslužnost bez dalších aktivit a shánění sítí zákazníkem.

Tolik k faktům. Nyní k méně suchým číslům. O to, aby se Česká republika stala významnou spojnicí telekomunikačních tras, se původně snažila česká vláda, když tento úkol uložila strategickému partneru Českého Telecomu, tedy TelSource. Ten na něj ovšem rezignoval a Česká republika byla na telekomunikačních mapách propojována náhodně „přes hraniční závoru hozenými“ linkami. I velké české páteřní sítě (jako síť Aliatelu) končily před hranicemi a propojení do zahraničí šlo kapacitně rapidně dolů.

CE COM v tomto vycítil mezeru na trhu a vystavěl páteřní síť zahrnující střední Evropu, a to v tempu, že i Engemu by se zatočila hlava z té jízdy. Položit 2500 kilometrů optické kabeláže, a co hůře, ještě všechno formálně s úřady vyřídit, to musel být skutečně frmol. To vše v šesti státech.

Aby CE COM té práce neměl málo, přibral si zakázky i od dalších firem a vybudoval protažení páteřních sítí velkých telekomunikačních firem do středoevropského regionu. Z těchto projektů stojí za to vzpomenout 1600 km prodloužení páteřní sítě pro BT Ignite (celkem 9 měsíců práce, propojeno pět zemí), dále Telekom Austria, pro nějž bylo provedeno prodloužení páteřní sítě do ČR, Slovenska a Maďarska v délce 310 km, nebo Telia (510 km trasy) či GTS (250 km).

Nyní malé zamyšlení. Když jsme projekt CE COMu v loňském roce představovali, hovořili jsme o něm jako o opravdu zásadním projektu pro české, ale i středoevropské telekomunikace. Ostatně, to sousto si nenaložil jen tak někdo – šéfem CE COMu a duchovním otcem projektu je Ivan Laška, bývalý šéf GTS v ČR a ještě před tím mimo jiné šéf AT&T Rusko a náměstek ministra dopravy a spojů. Ačkoliv Ivan Laška nepatří mezi známé osobnosti, na listině šedých eminencí českých telekomunikací vede skóre. Že tomu tak není náhodou, dokázal ročním strhujícím maratonem CE COMu a výstavby páteřní sítě.

Vypadá to nudně – někdo položil do země hromadu skla. Řekli byste si, že ceny za internet nebo telefonování to nezmění, tak proč dělat humbuk kvůli službě, kterou využijí řádově desítky zákazníků. Důvod je ovšem nasnadě. To, že existuje spolehlivá infrastruktura, je základním odrazovým můstkem pro nástup telekomunikačních operátorů, kteří si takovou infrastrukturu pronajmou a za dva měsíce od založení akciovky už shánějí první zákazníky. Páteřní síť takové kapacity jim ubírá starost obrovské investice, kvůli níž by na komický středoevropský trh, navíc v této době telekomunikací nepřející, snad ani nevstupovali. Jen málo telekomunikačních operátorů má svoji infrastrukturu vybudovanou ze svých zdrojů a ve svém majetku a stojí za to si povšimnout, že pro mnoho zvučných jmen vytvářel prodloužení páteře do střední Evropy právě CE COM.

Po tiskové konferenci jsme se s novináři také shodli na jedné věci. Zatímco na českém trhu se většina telekomunikačních firem pere o to, kdo prodá nejvíce 64 Kbps linek, aktivita CE COMu překročila tento stín malosti a všem nám dala lekci v tom, kde leží skutečné peníze a jak se dělá opravdu velký business. Jenom cena, za kterou si Zephyr Telecommunications rozšířil portfolio svých aktivit o CE COM, se odhaduje na pětinásobek celoročního obratu českého internetového reklamního trhu a cena těchto aktivit a jejich přínosu pro ekonomiku do budoucna je ještě daleko vyšší.

Závěrem připomenu dvě věci. Za prvé, tento článek nemá za úkol detailně představit služby CE COMu – pokud se cítíte na to být zákazníkem pro tak velké kapacity, jistě vás v CE COMu dostatečně ohromí fakty dle vaší libosti.

A za druhé musím pro úplnost připomenout, že dr. Ivan Laška je také členem dozorčí rady Mobil Media a.s., vydavatele Mobil.cz. Nicméně je nutno připomenout také, že pořadí vzniku těchto událostí bylo opačné: nejdříve jsme měli úctu k jeho práci a poprosili jej, aby se stal členem naší dozorčí rady, nikoliv snad, že bychom zpětně chválili tuto práci jen proto, že její vykonavatel je v naší dozorčí radě.

Autor:


Nejčtenější

Tak bude vypadat letošní nejlevnější iPhone, zepředu připomíná desítku

Render chystaného LCD iPhonu s 6,1palcovým panelem ve společnosti menšího...

Uvedení nových iPhonů se blíží, jejich oficiální odhalení proběhne už za dva měsíce. Víme, že budou tři a alespoň z...

Blesková krádež. Zloději za 30 sekund vybílili obchod Applu

Blesková krádež v kalifornském Apple Storu

Skupina mužů za méně než minutu vykradla před očima zákazníků i personálu obchod Apple Store v kalifornském Fresnu....



Xiaomi pokračuje v dumpingových akcích. Redmi S2 bude za 300 korun

Nová prodejna mobilů v Olomouci přilákala stovky lidí

Agresivní marketing čínské značky v Česku pokračuje. Xiaomi otevírá třetí obchod a tradičně první den nabízí produkty s...

Novinka za 975 korun nahradí smartphone a nepotřebuje dotykový displej

JioPhone 2

Obyčejné mobily nejsou mrtvé. Právě naopak. Jestliže prodeje smartphonů stagnují, nebo na některých trzích dokonce...

Nový supersmartphone vysune kameru a nahrává uživatele bez jeho vědomí

Vivo NEX

V rámci právě skončeného mistrovství světa ve fotbalu byla hrací plocha obklopena panely s reklamami na nový čínský...

Další z rubriky

Je noční můra ZTE u konce? USA dočasně odvolávají platnost embarga

ZTE dosáhlo dohody s americkou administrativou

Americká vládnoucí garnitura odblokovala v dubnu uvalené embargo na čínskou společnost ZTE. Tento krok však zatím...

Důvodem obchodní války USA a Číny mají být 5G sítě. Důkazů je málo

Ilustrační snímek

Jedním z hlavních důvodů aktuální obchodní války mezi USA a Čínou, kdy země vzájemně zavádí různá cla, má být...

Vyzkoušeli jsme luxusní chytré mechanické hodinky. Mají 3D nabíječku

Hodinky Frederique Constant Hybrid Manufacture

Švýcarská hodinářská značka Frederique Constant vyrábí kromě klasických hodinek i „hybridní“ modely s chytrými...

RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!
RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!

Z reklamního letáku cestovní společnosti se směje manželský pár sedící na úhledném plážovém lehátku. Před ním si společně hrají děti. A teď zpátky do reality, takhle rodinná dovolená většinou nevypadá.

Najdete na iDNES.cz