Čáry s čárami a kódy

Technologie čárového kódu je s námi již dvě desítky let, její kombinace s PDA však může mít překvapivé důsledky.
Technologie čárového kódu je používána již přibližně 20 let a snad již nenajdete výrobek, který řadou těchto čar a číslem nebyl označen. Každý výrobek tak má své unikátní číslo (UPC, Universal Product Code), které jej jednoznačně identifikuje a v databázi je na něj navázána řada dalších informací.

Tyto informace mohou dnes zdarma využívat uživatelé Internetu pro informování se o produktu, který právě drží v ruce. Umožňuje jim to služba společnosti BarPoint, která poskytuje přístup k databázím čárového kódu prostřednictvím svého www serveru. V testování je také beta verze pro bezdrátový přístup za použití Palm VII a brzy v příštím roce by měla být spuštěna služba umožňující získat informace mobilním telefonem nebo obousměrným pagerem. BarPoint prozatím nabízí přístup k informacím o 20 - 30 milionech produktů z oblastí knižní produkce, videa (i DVD) a hudby. S počátkem roku se nabídka bude rozšiřovat o automobily, domácí zařízení, oblečení, potraviny, hračky a řadu dalších výrobků.

Použití unikátního kódu výrobku přináší znatelnou výhodu v rychlosti získání informací oproti použití nejednoznačných klíčových slov nebo jmen výrobků. Ještě větší komfort bude znamenat připojení snímače čárového kódu k PDA (měl by být brzy k dispozici). Zákazník tak může již v prvním okamžiku setkání s výrobkem získat ze svého PDA podrobné informace, a co je nejzajímavější - prostřednictvím odkazu do bottomdollar.com porovnání cen od různých obchodníků s možností přímého objednání výrobku!. Velmi užitečné bude určitě přidání srovnání výrobku s dalšími v dané kategorii.

Malá zkouška

Pro vyzkoušení služby jsem na adrese http://www.barpoint.com vyhledal jedno z mých nejoblíbenějších CD, totiž soundtrack k Tarantinovu filmu Od soumraku do úsvitu (From Dusk Till Dawn). Téměř okamžitě jsem získal veškeré kmenové informace o titulu - od výrobce, distributora, zpěváka (v tomto případě mix) až po seznam skladeb a krátkou recenzi až k ceníkové ceně. Po kliknutí na odkaz se objevila tabulka s porovnáním cen od různých obchodníků s rozdíly v rozmezí desítek procent (od 11 do 17 USD!). Trochu smůla je, že informace o cenách jsou k dispozici jen pro území Spojených států a Velké Británie, což je dáno pokrytím služby bottomdollar, ale očekával bych, že se s rozvojem elektronických obchodů brzy budou podobné služby objevovat i u nás (snad by se mohly nazývat metaobchody :)).

Financování BarPoint

Hlavním zdrojem příjmů BarPointu by měly být peníze z cílené reklamy a vytěžování získaných dat (zájem zákazníků o skupiny produktů dle demografických kriterií, v čase, a další důležité marketingové informace). Nejlepším okamžikem pro zasažení zákazníka reklamou je chvíle jeho rozhodování o nákupu a proto bude BarPoint nabízet možnost cíleně zobrazit inzerci výrobku konkurenčního k tomu, který zákazník právě vyhledává (a pravděpodobně chce koupit).

BarPoint a jemu podobní do budoucna ...

Podívejme se však na širší implikace této služby, kterými jsou především možnost koupit výrobek stojím-li v obchodu A od obchodníka B a okamžitý přehled trhu. Umožňuje zákazníkovi získat okamžitý reprezentativní přehled situace na trhu, jehož získání je jinak poměrně nákladné (především časově). Tím znemožňuje obchodníkům těžit z informační bariéry zabraňující objektivnímu porovnání nabídek různých obchodníků (viz například ceny elektroniky mimo větší města). Eliminuje nepohodlí, které dnešním Internetovským zákazníkům vzniká, když kupují něco dražšího - člověk si totiž zcela přirozeně chce na výrobek osahat, podiskutovat o něm s prodavačem a teprve potom bývá mnohem jistější při koupi - a tu pravděpodobně uskuteční na Internetu s cenou nižší o 10, 20 i více procent. BarPoint však zákazníkovi umožní zboží objednat na svém PDA nebo mobilním telefonu cestou z obchodu.

Může Vám to připadat neetické, nemorální a podobně. Z okolí svých přátel připojených k Internetu ale neznám nikoho, kdo by si kupoval výrobek v normálním obchodě, když na Internetu je mnohem levnější. S nárůstem počtu uživatelů Internetu zřejmě dojde v dohledném čase ke změnám modelu maloobchodního prodeje - obchodníci, kteří musí v ceně výrobku krýt náklady na nájemné v dobré lokalitě a prodejní síly budou těžko konkurovat elektronickému obchodu s efektivní infrastrukturou v zázemí. Řada "kamenných" obchodů tak může časem začít prodávat na Internetu (mnohé už to dělají) a po dosažení kritické masy připojených spotřebitelů si ponechá jen některé ze svých obchodů jako "demonstrační centra".

Celkově lepší informovanost spotřebitelů o situaci na trhu (ceny, dodací podmínky ...) by tak měla vést k zefektivnění dnešního modelu obchodování a to nejen ve smyslu snížení nákladů na distribuci, ale také ve zlepšení služeb zákazníkům například tak, jak to dnes vidíme na případu Internetovských knihkupectví - vždyť kdo by se dnes sháněl s knihami po knihkupectvích, když to na Internetu trvá zlomek času? Zpracováno na základě podkladů z článku publikovaného na adrese http://www.wired.com/news/gizmos/0,1452,32882,00.html

Autor:
  • Nejčtenější

V květnu se zřejmě vrátí ikonická Nokia 3210, kdysi to byl přelomový model

24. března 2024  8:01

Současný vlastník značky Nokia na poli mobilních telefonů, firma HMD (Human Mobile Devices –...

Banka spustila mobilní datové balíčky. Funguje to i zákazníkům z Česka

26. března 2024  12:06

Virtuální banka Revolut spouští virtuálního celosvětového operátora. Zákazníci si mohou kupovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z bídného začátku roku se radují. Vypadá to na velký návrat

21. března 2024  7:02

Zřejmě to vypadá na velký návrat. Huawei začíná drtit své domácí konkurenty, přitom jeho produkty...

Trvalo to. Nový nejlepší fotomobil světa konečně koupíte i v Česku

26. března 2024  7:02

Konečně nastává situace, že nejlepší fotomobil v žebříčku DxO Mark je dostupný i na našem trhu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pochlubili se, že se pochlubí. Značky ze sebe dělají slibotechny

25. března 2024  7:02

Jedním z trochu nečekaných trendů veletrhu MWC v Barceloně se stala oznámení o tom, že firmy nějaké...

Toho telefonu je pouze pro Čínu škoda. Udělal by parádu i u nás

28. března 2024  12:06

Xiaomi má nový trhák. Model Civi 4 Pro trhá předprodejní rekordy, ale jen na domácím čínském trhu....

U foťáků se blýská na lepší časy, naznačuje výsledek testu nového xiaomi

28. března 2024  7:02

Čínská značka Xiaomi trochu na poli fotomobilů v uplynulých letech tápala. Ukazuje to mimo jiné...

Kartónek Steva Jobse se vydražil za neuvěřitelnou sumu

28. března 2024

Vizitku slavného ředitele společnosti Apple si někdo pořídil za pořádný balík peněz. Přidanou...

Smartphonům od Googlu raketově rostou prodeje tam, kde kraluje Apple

27. března 2024  7:02

Prodeje smartphonů Pixel od Googlu se mohou pochlubit neskutečným nárůstem prodejů. Tedy prozatím...

Byt 1+kk na Praze 10
Byt 1+kk na Praze 10

Mantovská, Praha 10 - Horní Měcholupy
15 500 Kč/měsíc

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...