Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čáry s čárami a kódy

aktualizováno 
Technologie čárového kódu je s námi již dvě desítky let, její kombinace s PDA však může mít překvapivé důsledky.
Technologie čárového kódu je používána již přibližně 20 let a snad již nenajdete výrobek, který řadou těchto čar a číslem nebyl označen. Každý výrobek tak má své unikátní číslo (UPC, Universal Product Code), které jej jednoznačně identifikuje a v databázi je na něj navázána řada dalších informací.

Tyto informace mohou dnes zdarma využívat uživatelé Internetu pro informování se o produktu, který právě drží v ruce. Umožňuje jim to služba společnosti BarPoint, která poskytuje přístup k databázím čárového kódu prostřednictvím svého www serveru. V testování je také beta verze pro bezdrátový přístup za použití Palm VII a brzy v příštím roce by měla být spuštěna služba umožňující získat informace mobilním telefonem nebo obousměrným pagerem. BarPoint prozatím nabízí přístup k informacím o 20 - 30 milionech produktů z oblastí knižní produkce, videa (i DVD) a hudby. S počátkem roku se nabídka bude rozšiřovat o automobily, domácí zařízení, oblečení, potraviny, hračky a řadu dalších výrobků.

Použití unikátního kódu výrobku přináší znatelnou výhodu v rychlosti získání informací oproti použití nejednoznačných klíčových slov nebo jmen výrobků. Ještě větší komfort bude znamenat připojení snímače čárového kódu k PDA (měl by být brzy k dispozici). Zákazník tak může již v prvním okamžiku setkání s výrobkem získat ze svého PDA podrobné informace, a co je nejzajímavější - prostřednictvím odkazu do bottomdollar.com porovnání cen od různých obchodníků s možností přímého objednání výrobku!. Velmi užitečné bude určitě přidání srovnání výrobku s dalšími v dané kategorii.

Malá zkouška

Pro vyzkoušení služby jsem na adrese http://www.barpoint.com vyhledal jedno z mých nejoblíbenějších CD, totiž soundtrack k Tarantinovu filmu Od soumraku do úsvitu (From Dusk Till Dawn). Téměř okamžitě jsem získal veškeré kmenové informace o titulu - od výrobce, distributora, zpěváka (v tomto případě mix) až po seznam skladeb a krátkou recenzi až k ceníkové ceně. Po kliknutí na odkaz se objevila tabulka s porovnáním cen od různých obchodníků s rozdíly v rozmezí desítek procent (od 11 do 17 USD!). Trochu smůla je, že informace o cenách jsou k dispozici jen pro území Spojených států a Velké Británie, což je dáno pokrytím služby bottomdollar, ale očekával bych, že se s rozvojem elektronických obchodů brzy budou podobné služby objevovat i u nás (snad by se mohly nazývat metaobchody :)).

Financování BarPoint

Hlavním zdrojem příjmů BarPointu by měly být peníze z cílené reklamy a vytěžování získaných dat (zájem zákazníků o skupiny produktů dle demografických kriterií, v čase, a další důležité marketingové informace). Nejlepším okamžikem pro zasažení zákazníka reklamou je chvíle jeho rozhodování o nákupu a proto bude BarPoint nabízet možnost cíleně zobrazit inzerci výrobku konkurenčního k tomu, který zákazník právě vyhledává (a pravděpodobně chce koupit).

BarPoint a jemu podobní do budoucna ...

Podívejme se však na širší implikace této služby, kterými jsou především možnost koupit výrobek stojím-li v obchodu A od obchodníka B a okamžitý přehled trhu. Umožňuje zákazníkovi získat okamžitý reprezentativní přehled situace na trhu, jehož získání je jinak poměrně nákladné (především časově). Tím znemožňuje obchodníkům těžit z informační bariéry zabraňující objektivnímu porovnání nabídek různých obchodníků (viz například ceny elektroniky mimo větší města). Eliminuje nepohodlí, které dnešním Internetovským zákazníkům vzniká, když kupují něco dražšího - člověk si totiž zcela přirozeně chce na výrobek osahat, podiskutovat o něm s prodavačem a teprve potom bývá mnohem jistější při koupi - a tu pravděpodobně uskuteční na Internetu s cenou nižší o 10, 20 i více procent. BarPoint však zákazníkovi umožní zboží objednat na svém PDA nebo mobilním telefonu cestou z obchodu.

Může Vám to připadat neetické, nemorální a podobně. Z okolí svých přátel připojených k Internetu ale neznám nikoho, kdo by si kupoval výrobek v normálním obchodě, když na Internetu je mnohem levnější. S nárůstem počtu uživatelů Internetu zřejmě dojde v dohledném čase ke změnám modelu maloobchodního prodeje - obchodníci, kteří musí v ceně výrobku krýt náklady na nájemné v dobré lokalitě a prodejní síly budou těžko konkurovat elektronickému obchodu s efektivní infrastrukturou v zázemí. Řada "kamenných" obchodů tak může časem začít prodávat na Internetu (mnohé už to dělají) a po dosažení kritické masy připojených spotřebitelů si ponechá jen některé ze svých obchodů jako "demonstrační centra".

Celkově lepší informovanost spotřebitelů o situaci na trhu (ceny, dodací podmínky ...) by tak měla vést k zefektivnění dnešního modelu obchodování a to nejen ve smyslu snížení nákladů na distribuci, ale také ve zlepšení služeb zákazníkům například tak, jak to dnes vidíme na případu Internetovských knihkupectví - vždyť kdo by se dnes sháněl s knihami po knihkupectvích, když to na Internetu trvá zlomek času? Zpracováno na základě podkladů z článku publikovaného na adrese http://www.wired.com/news/gizmos/0,1452,32882,00.html

Autor:




Nejčtenější

Ilustrační snímek
Pražské metro pokryla wi-fi síť. Zatím pouze v šesti stanicích

V šesti stanicích metra spustil Pražský dopravní podnik (DPP) připojení k internetu prostřednictvím wi-fi. Cestující tak získají nejen přístup k dopravním...  celý článek

Huawei Mate 10 Pro
Tak nízkou cenu nikdo nečekal. Huawei Mate 10 Pro zatopí konkurenci

Huawei představil v Mnichově nový špičkový smartphone Mate 10. Překvapí hned v několika ohledech. Stejně jako nové iPhony má neuroprocesor, který se sám učí,...  celý článek

Ilustrační snímek
Dovolená v Egyptě je vyšla draho. Operátor chtěl téměř 80 tisíc

Deset srpnových dní strávených v Egyptě se britskému páru výrazně prodražilo. Důvodem nebyly ovšem neplánované výdaje v místě pobytu, překvapení přišlo až po...  celý článek

Za nový iPhone 8 si nechal na ruku vytetovat logo T-Mobilu
Chtěl iPhone zdarma a tak si nechal vytetoval logo T-Mobilu

Neobvyklý způsob, jak si pořídit nový mobil, zvolil muž z USA. Domluvil se s ředitelem T-Mobilu, že si nechá vytetovat logo tohoto operátora na ruku výměnou za...  celý článek

Xiaomi Mi 6
Tato lahůdka mezi výkonnými smartphony stojí 12 tisíc, má to ale háček

Na českém trhu se objevil zajímavý supersmartphone od čínského Xiaomi. Za 12 tisíc nabídne bohatou výbavu, která se dá srovnat s nejvýkonnějšími telefony...  celý článek

Další z rubriky

Honor 9i
Špičkový huawei se čtyřmi foťáky má stát jen devět tisíc korun

Řada Mate 10 bude mít premiéru v pondělí 16. října. Obsahovat má tři modely, kdy ten nejlepší má stát přes 30 tisíc korun. Naopak ten základní s přídomkem Lite...  celý článek

Xiaomi Mi Note 3
Xiaomi překonalo rekord. Jen v září prodalo 10 milionů smartphonů

Čínským výrobcům sice s velkým náskokem kraluje Huawei, ovšem i další tamní hráči posilují. Daří se i Xiaomi, šéf společnosti Lei Jun se v minulých dnech...  celý článek

BlackBerry Motion
Velká baterie, zvýšená odolnost a nedobytné fotky. To je nové BlackBerry

Po modelu KEYone tu máme další novodobé BlackBerry z dílen čínského TCL. Nový Motion nemá úplně špičkovou výbavu, předností by ale měla být velká výdrž...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.