Nedílnou součástí liberalizace telekomunikací se stala změna očíslovacího plánu, jehož současná podoba nedostačovala novodobým požadavkům. Stále rostoucí počet mobilních telefonů a nedaleká doba pádu monopolu Českého Telecomu přinášející vstup dalších operátorů jsou spolu s rostoucím počtem služeb hlavními důvody změn. Pokusíme se Vám proto shrnout všechny důsledky tohoto významného rozhodnutí ČTÚ.
Stávající očíslovací plán disponuje kapacitou 465 mil. účastnických čísel, z nichž přibližně 4 mil. využívá Český Telecom, 2,5 mil.operátoři mobilních sítí a 0,5 mil. jiní oprávnění provozovatelé (Dattel-Praha, Telecom 21-STČ, Kabel plus-SČ, ...). Naši republiku rozděluje na 159 UTO (uzlový telefonní obvod), z nichž 16 nespadá pod Český Telecom
a je tzv. virtuální místní sítí. Ty se dále dělí na MTO (místní telefonní obvod), což je nejmenší oblast současné telefonní sítě a odpovídá kupříkladu jedné pražské čtvrti.S nástupem digitálních technologií však odpadá potřeba členění území na velmi malé celky, které bylo základem analogové sítě (nezapomínejme, že analogová ústředna se sestává z desítek tisíc relé). Nejnižším článkem se tak stává UTO nebo skupina několika sousedních UTO, jejichž provoz zajišťuje složitá řídící ústředna (HOST) schopná obs
loužit velký počet telefonních stanic (několik stovek tisíc). Takto se na základě digitálních spojovacích technologií vytvářejí nová uskupení v síti, která mají předpoklady stát se novým základním prvkem-obvodem místní sítě (OMS).Při přípravě návrhu bylo přihlédnuto především k vytvoření příznivých podmínek pro vstup dalších operátorů, představující zajištění dostatečné číslovací kapacity, snadné přenositelnosti čísel a neposledně také respektování dosud publikovaných zásad pro harmonizaci očíslování, v
ydané Evropským telekomunikačním úřadem (ETO). V úvahu bylo rovněž bráno omezení v podobě devítičíselného národního telefonního čísla a umožnění rovného přístupu k sítí pro všechny provozovatele sítí a poskytovatele služeb. Cílem nové struktury očíslování bylo definování velikosti a uspořádání OMS, které zásadním způsobem ovlivní strukturální přeměnu telefonní sítě.Národní směrové číslo NDC se sestává z čísla cílové sítě DN a obvodu místní sítě TC, což je inovace proti stávajícímu stavu. To však poněkud koliduje s přenositelností čísel vyžadující zachování všech devíti míst národního čísla. Jinými slovy by při změně operátora muselo zůstat i číslo cílové, v tomto případě původní sítě vedoucí k značnému zne
přehlednění.
DN |
DN |
TC |
TC |
SN |
SN |
SN |
SN |
SN |
DN |
TC |
TC |
SN |
SN |
SN |
SN |
SN |
SN |
Drobné zamyšlení si zaslouží i přístupové kódy operátorů pevných resp. virtuálních sítí:
DNx (číslo sítě) |
Provozovatel |
2 |
Český Telecom, a.s. |
31 |
Telecom 21, spol. s.r.o. |
32 |
Factcom, a.s. |
33 |
Dattel, a.s. |
34 |
Kabel Plus, a.s. |
35 |
Kabelová televize Jeseník, spol. s.r.o. |
36 |
FPD Telecom, a.s. |
37-69 |
Vstupující provozovatelé |
Hned v úvodu návrhu nového očíslovacího plánu se totiž dočtete o zmiňovaném rovném přístupu k síti všemi provozovateli. Právě v tom je kámen úrazu. Jak jste si zajisté všimli, tak v tabulce přístupových kódů má Český Telecom výsadní právo jednomístného DN, což je vzhledem ke konstantnímu počtu číslic národního čísla výhoda většího počtu kombinací účastnických čísel (
7-mi místné SN). Pravda, dá se očekávat, že po vstupu dalších operátorů na náš trh hned nezískají miliony žádostí o poskytování telekomunikačních služeb, ale na druhou stranu se nedají podceňovat jejich možnosti. Pokud si vybudují, popř. už mají vybudovánu, dostatečně dimenzovanou síť, záleží jen na cenové a marketingové politice, zda-li klientelu získají. A přidělovat několik DN jednomu operátorovi by sice bylo řešením nastíněné situace, ale přeci se nechceme dostat do současného stavu v mobilní sítí, kdy člověk musí chvíli přemýšlet, zda-li volá k EuroTelu, Paegasu či Oskarovi. Dá se přitom očekávat, že hovory mezi sítěmi budou ze strany ČT sankcionovány vysokými tarify.Změn se dočkají i čísla mobilních telefonů, které však musí vycházet z předem daných pravidel. Mezinárodní číslo účastníka analogové mobilní sítě (NMT) má strukturu odvozenou z mezinárodního čísla účastníka geografické oblasti a je 12-ti číselné. Toho žádné výrazné změny kromě přečíslování NDC nečekají. Podstatně složitějším způsobem probíh
á identifikace účastníka GSM, kdy je kromě mezinárodního čísla (označované jako MSISDN) evidován v databázi také pod IMSI, což je číslo sestávající se z MCC (číslo země v číslování mobilních sítí), MNC (číslo sítě) a MSIN (desetimístné identifikační číslo účastníka uvnitř vlastní sítě). Využívá-li dotyčný roaming, pak ještě přibude MSRN, neboli mezinárodní číslo mimo vlastní síť. Jeho hodnotu individuálně definuje provozovatel zahraniční sítě a řídí se strukturou MSISDN.
DN |
Provozovatel |
60x |
Přiděleno přechodně k využití pro mobilní sítě |
711 |
NMT 450 |
712 |
Služby selektivního návěštění (ERMES) |
713 |
Služby selektivního návěštění (paging) |
714-719 |
Rezerva |
72 |
GSM EuroTel spol. s.r.o. |
73 |
GSM RadioMobil a.s. |
74 |
GSM Český Mobil a.s. |
75-79 |
Rezerva |
V případě sítí GSM nastaly podstatné změny. Zkrácením DN na dvojmístné číslo vznikl 7 místný prostor pro účastnické číslo (2+7=potřebných 9 pozic národního čísla) namísto současného 6-ti místného, což představuje radikální zvýšení číselné kapacity. Z necelého milion
u účastníků s identickým DN (např. 602) se tak jejich počet vyšplhá na přibližně 10 mil.. Tento na první pohled přínosný krok, ale přinese spoustu starostí s vhodným přečíslováním všech mobilů. Patrně nejpřehlednější by bylo předřazení např. 0 současným SN u prvotních DN, 1 dalších DN, apod. Zkrátka namísto 0602 123456 by vzniklo 72 0123456, 0606 123456 přetvořit na 72 1123456 nebo ještě lépe 72 2123456 a 72 6123456. Ovšem to jsou pouze nepodložené teorie. O konkrétních krocích operátorů Vás budeme informovat později.V rámci pevných sítí ještě existují speciální služby:
DN/SAC |
Provozovatel |
800 |
Bezplatné volání (na účet volaného), tzv. zelená linka |
80Y (Y¹ 0) |
Rezervováno pro služby bezplatného volání |
900 |
Obchodní služby se zvláštní tarifikací (PRS) |
901 |
Rez ervováno pro vybrané služby se zvláštní tarifikací (PRS) |
90Y (Y¹ 0,1,9) |
Rezervováno pro jiné služby se zvláštní tarifikací (PRS) |
909 |
Služby se zvláštním tarifem (např.erotické linky) |
960-969 |
Celostátní záznamníková služba * |
971 |
Přístup k síti Internet |
975 |
Síť Frame Relay |
97Y (Y¹ 1,5,9,7) |
Rezervováno pro přístupy k jiným telekomunikačním sítím |
977 |
Veřejné datové sítě a interaktivní služby |
979 |
Přístup k dálnopisné síti |
98Y |
Rezervováno pro služby inteligentní sítě |
99Y |
Rezervováno pro evropské harm. zkrácené kódy |
SAC=přístupový kód služby
*doplňující tabulka k celostátní záznamníkové službě
SAC |
Přidělen |
960 |
Český Telecom a.s. |
961, 962, 966 |
EuroTel Praha spol. s.r.o. |
963, 964 |
RadioMobil a.s. |
969 |
Dattel a.s. |
Při navrhování struktury tzv. zelených linek (DN=800) bylo myšleno i na jejich rozdělení mezi jednotlivé operátory, čehož bylo docíleno regulací první trojice číslic účastnického čísla SN (ABCxxx) následujícím způsobem:
A |
B |
C |
1 |
pro Český Telecom |
pro Český Telecom |
2 |
pro Český Telecom |
pro Český Telecom |
3 |
1-Dattel a.s. |
pro Dattel a.s. |
2- RadioMobil a.s. |
pro RadioMobil a.s. |
|
4-9 |
zatím nepřiděleno |
zatím nepřiděleno |
K regulaci SN, konkrétně první pozice (Axxxxx), dochází i u služeb selektivního návěštění systému ERMES, tzn. DN=712.
A |
Poskytovatel |
1 |
rezerva pro Radiokontakt Operator a.s. |
2 |
rezerva pro Radiokontakt Operator a.s. |
3,4 |
zatím nepřiděleno |
5 |
Multitone CZ s.r.o. |
6 |
Multitone CZ s.r.o. |
7-9 |
zatím nepřiděleno |
... pro DN=713
A |
Poskytovatel |
1 |
Radiokontakt Operator a.s. |
2 |
Radiokontakt Operator a.s. |
3-9 |
zatím nepřiděleno |
Obvody místní sítě-OMS
Začněme nejdříve návrhy prezentovanými samotným ČTÚ. Jedná se o dvě varianty rozčlenění republiky na jednotlivé obvody místní sítě, z nichž každá má své specifické vlastnosti. První z nich byla pojmenována variantou okresní a počítá s vytvořením 72 OMS při podpoře až 42 sítí. Představuje kapacitu 367,2 mil. čísel (bez čísel 1-doplňkové služby a 0-přestupný znak) , z nichž 72 mil. přísluší dominantnímu operátorovi. Každému dalšímu pak pouze 7,2 mil. Za jeho hlavní výhodu, alespoň z hlediska Českého Telecomu, lze považovat minimální změny v síti na úrovni účastnického čísla. ČTÚ konstatuje, že není reálné vytvoření absolutní rovnosti čísel v podmínkách třímístného CC (číslo země), počtu obyvatel a provozovatelů při zajištění číselné kapacity již instalovaných účastníků. Právě tento bod vyvolal oprávněné námitky ostatních operátorů, kteří reagovali předložením jiných, dle mého skromného názoru zajímavějších alternativ. O tom však později.
Další varianta počítá s konjungcí většiny krajů a je založena na 8 OMS v rozloze 1-2 krajů. Podporuje rovněž 42 sítí, při celkové kapacitě 96,8 mil. účastnických čísel (bez čísel 1-doplňkové služby a 0-přestupný znak), z nichž je opět pro dominantního operátora k dispozici majorita, v tomto případě 64 mil.. Každý další operátor se pak musí spokojit s 6,4 mil.. Lze očekávat, že místní tarify budou platit v rámci jednoho OMS a tím tedy rozšíří svou působnost oproti variantě okresní.
Společnost GTS (telefonní síť Dattel a.s.) však přichází s podstatně širším návrhem zahrnujícím devět variant rozčlenění počítajících nejen s navrhovaným asymetrickým rozdělením DN ve prospěch Českého Telecomu, ale i podstatně spravedlnějším symetrickým. Posuďte sami (návrh ČTÚ vyznačen tučně
):
regulace DN |
P očet operátorů |
počet OMS |
typ OMS |
|
1 |
asym |
42 |
74 |
okres |
2 |
asym |
42 |
14 |
VÚSC |
3 |
sym |
50 |
74 |
okres |
4 |
sym |
50 |
14 |
VÚSC |
5 |
asym |
28 |
74 |
okres |
6 |
asym |
28 |
14 |
VÚSC |
7 |
sym |
40 |
74 |
okres |
8 |
sym |
40 |
14 |
VÚSC |
9 |
asym |
42 |
8 |
zvláštní |
VÚSC=vyšší územně správní celek
Názory několika telekomunikačních společností:
GTS:
Číslo operátora DN má při symetrické regulaci pro všechny operátory stejný počet číslic, v našich podmínkách dvě. Dominantní operátor dostane dvouciferných čísel více a může tedy připojit v každé oblasti násobně více účastníků. Dominantní operátor v nesymetrické regulaci dostane DN o jedné číslici. Tím je NDC jeho účastníků o jednu číslici kratší a účastnické číslo SN o jednu delší. Proto může mít v každé oblasti desetkrát více účastníků než ostatní.
Asym
etrie v přidělovaných číslech operátora DN přitom poněkud zvýhodňuje dominantního operátora. To se nejvíce projeví ve variantě se 74 obvody, kdy ostatní operátoři mají k dispozici pouze 5 číslic SN. Nejde totiž jen o absolutní počet čísel v obvodu, ale také o velikost sérií (délku provoleb). Několika zákazníkům, kteří mají nebo požadují čtyřmístnou provolbu, bude v jednom obvodu velmi těsno. Symetrická varianta to sice nikomu neulehčí, jen na tom budou všichni stejně.Nároky na přečíslování jsou v různých variantách různé a lze je dlouho porovnávat. Na jedné straně stojí sdružování nynějších UTO s třímístným TC, na druhé zkracování osmimístných SN v Praze a Brně.
Dále se domníváme, že jednotné pravidlo by mělo uvádět pouze zásady přidělování čísel, nikoli určovat přidělení konkrétních hodnot jednotlivým společnostem. To platí zejména o provozovatelích doplňkových a vybraných služeb, ale konec konců i o operátorech.
Pokud
neuvažujeme zamítnutý již opravdu nepřichází v úvahu tvar NDC v pořadí TC + DN, považujeme v dané situaci za přijatelné, byť ne optimální, řešení se 14 obvodů obvody místních sítí (= vyšších vyššími územně správních správními celkůcelky), a se symetrickou regulaci regulací čísla DN.Aliatel:
Naše námitky vůči novému číslovacímu plánu lze shrnout do tří hlavních bodů:
prostoru" nehospodarně rozděluje číselnou kapacitu mezi provozovatele
veřejných telekomunikačních sítí
- diskriminační - současný dominantní operátor má ve všech oblastec
České republiky podle nového plánu k dispozici vždy o jednu číslici delší
účastnické číslo, což mu umožňuje připojit ke své síti velmi velké zákazníky
(alternativní operátoři nemusí mít na tyto zákazníky ve svých přídělech
"místo")
ztrácí smysl v okamžiku zavedení přenositelnosti, kdy účastník musí mít
právo si ponechat cele devítimístné číslo; kód provozovatele sítě pak již
neumožňuje určit, ke komu je daný účastník připojen
Dané proble
matice se budeme pochopitelně dále věnovat. Změna očíslovacího plánu je krok natolik zásadní, že jeho jakákoliv špatná varianta může znamenat nepředstavitelný chaos, ztrátu mnoha kontaktů, ale také spoustu starostí telekomunikačním společnostem. Nezbývá nám než věřit, že ČTÚ nebude dále lobbovat za zájmy Českého Telecomu a pochopí, že nebude málo obyvatel, kteří přejdou ke konkurenci. Nedá se to sice srovnávat, ale uveďme příklad povinného ručení a pojištění obecně, kdy spousta obyvatel přešla k ostatním. ČP se pak probudila, přestala prohlašovat, že povinné ručení ji nezajímá a investovala obrovské prostředky do reklamní kampaně na udržení klientely.