Během loňského červnového finále poslali diváci a fanoušci pořadu svým favoritkám 2 980 974 hlasů. Jen pro první vítězku Anetu Langerovou jich přišlo 2 354 970, což bylo více než celkový počet hlasů v kole předchozím.
Hlasovací finále tak překonalo veškeré dosavadní rekordy všech českých televizních soutěží. Televizní pořad toho večera sledovalo na Nově 3,34 miliónu diváků a tři milióny pak bděly u obrazovek při vyhlášení vítězky. Za celou soutěž odevzdali hlasující 13 928 233 hlasů ve formě SMS a hlasových zpráv. Jak tomu bude letos?
Už čtvrtfinále naznačuje trend
V porovnání s loňskými vyřazovacími koly je letošní SuperStar o dost chudší ročník. Během únorových a březnových čtvrtfinále poslali diváci o polovinu hlasů méně. Zisky pořadatelům sice o tolik neklesnou, protože jeden hlas podražil o polovinu, ale i tak jde u nejúspěšnější hlasovací soutěže o mírný ústup ze slunce. Objem hlasů klesl na polovinu a zatím to nevypadá, že by se trend měnil.
V minulém ročníku sice počty hlasů ve čtvrtfinále také kolísaly, ale ani zdaleka se neblížily tak nízkým číslům jako letos. Zlom přišel ve finálových kolech. Jestli se divákům podařilo vybrat dostatečně kvalitní finálovou sestavu, která udělá z boje o nahrávací smlouvu další hlasovací šílenství uvidíme už za pár dní.
2004 | 2005 | |
1. čtvrtfinále | 724 069 | 421 806 |
2. čtvrtfinále | 807 331 | 251 019 |
3. čtvrtfinále | 499 182 | 286 820 |
4. čtvrtfinále | 440 661 | 202 419 |
5. čtvrtfinále | 430 000 | 229 305 |
Počty hlasů v Superstar 2004 a 2005 |
Kolik stojí jeden hlas?
Oproti loňskému ročníku se hlasování mírně prodraží. Jeden hlas totiž už nestojí korun šest, ale devět. Jestli je pokles odeslaných hlasů zaviněn vyšší cenou nebo menším zájmem o soutěž je otázkou pro marketingové oddělení Novy.
Během loňského ročníku začaly množit připomínky k tomu, že televize Nova neuvádí cenu jedné SMS a telefonického hlasu. Není to zas úplně pravda. Informace o ceně hlasů se na obrazovce objevují, ale v dosti nečitelné formě. "Provozovatel musí zákazníka na placené služby náležitě upozornit. Zákon sice neupravuje velikost písma, ale takto nezřetelné označení se dá považovat za jeho porušení," říká k tomuto problému právnička Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů. Tehdejší mluvčí Novy Plovajko tvrzení ale razantně odmítl.
Není také dosud jasné, jak se dělí příjmy z hlasování. Podle Adama Kotalíka z Novy ale zůstává přes polovina z částky operátorům.
Jak vlastně fungují tzv. Premium SMS?
SMS služby jsou zákazníkům poskytovány na sedmimístných číslech ve tvaru 90ABCXY. Volitelné trojčíslí (ABC) identifikuje partnera, poslední volitelné dvojčíslí (XY) vyjadřuje cenu služby včetně DPH. Ceny služeb se liší podle typu služby a pohybují se v rozmezí od 3 až do 50 Kč včetně DPH. (Odesláním SMS zprávy na číslo 9009915 si například zákazník objedná službu za cenu 15 Kč včetně DPH u partnera s identifikačním číslem 90099.) Informace z hlasovacího čísla do Superstar 9090609 si tak můžete lehce odvodit sami.
Hlasovací manuál aneb všechno co potřebujete vědět před hlasováním
Operátoři sestavili v loňském ročníku spolu s Novou hlasovací manuál. Možná, že se bude hodit i letos. Podle počtů poslaných hlasů tato pravidla ale využijete asi až ve finálových kolech. Hlasy můžete začít posílat hned po skončení pořadu, ale ideální je vyčkat tak deset až patnáct minut, kdy pomine počáteční nápor a vaše SMS budou mít větší šanci na přijetí.
V případě, že nepůjde zpráva odeslat, v klidu vyčkejte 10 – 15 minut a zkuste to znovu, hlavně nezmatkujte a nesnažte se zprávu poslat hned v další vteřině. Nepřijatý hlas vám oznámí systém, ale většinou se to stává jenom v případě, že zprávu posíláte před zahájením nebo po ukončení hlasovacího limitu.
Jedna zpráva na číslo 9090609, stojí devět korun. Číslo je společné pro všechny operátory a z jednoho telefonu s jedním číslem můžete poslat maximálně padesát hlasů. Hlasy jsou započítávány online, takže se na kontě soutěžícího objeví v několika vteřinách.