Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bitva o leták aneb Proč žaluje Aliatel Český Telecom

Žalobu pro nekalou soutěž podala na Český Telecom na konci června k Městskému soudu v Praze společnost Aliatel. Příčinou tohoto kroku je reklamní leták, který Telecom rozesílá klientům alternativních operátorů. Co je v pozadí a co je jádrem sporu?

Telekomunikační firma Aliatel chce rozšířit žalobu, kterou podala na Český Telecom kvůli údajné klamavé reklamě srovnávající služby obou firem. Zároveň se chce obrátit na antimonopolní úřad s tím, že Telecom zneužívá dominantní postavení na trhu, uvedl na včerejší tiskové konferenci marketingový ředitel Aliatelu Petr Štajner.

O co jde?

Aliatelu se nelíbí reklamní kampaň, ve které Telecom srovnává svou nabídku se službami alternativního operátora. Telecom jednak rozeslal zákazníkům Aliatelu letáky se srovnáním tarifů a o několik dnů později začal inzerovat v novinách.

Aliatel nejdříve u soudu požadoval zákaz letákové akce. Nyní už ale chce i stažení inzerce v novinách a veřejnou omluvu. Zároveň podá návrh na předběžné opatření, které by kampaň okamžitě zastavilo. První návrh však soud zamítl pro formální nedostatky a neurčitost.

Podle Aliatelu uvádí srovnání služeb v reklamní kampani Telecomu zákazníky v omyl. Leták porovnává cenový program Telecomu a program Aliatelu Business Call Smart, který využívá takzvanou volbu operátora. Podle Štajnera reklama srovnává dvě odlišné služby.

Srovnávací reklama

Paragraf 50a obchodního zákoníku říká, že: "Srovnávací reklamou je jakákoliv reklama, která výslovně nebo i nepřímo identifikuje jiného soutěžitele anebo zboží nebo služby nabízené jiným soutěžitelem."

Pro naše potřeby je taková reklama povolena jen v případě, že není klamavá, srovnává jen služby určené ke stejnému účelu, objektivně srovnává jen takové znaky daného zboží nebo služeb, které jsou pro ně podstatné.  A konečně, objektivně srovnává jen takové znaky daného zboží nebo služeb, které jsou pro ně podstatné, relevantní a  ověřitelné. Zpravidla musí být srovnání jasné ve více znacích, mezi něž může patřit i cena.

Kompletní charakteristiky povolené srovnávací reklamy najdete v obchodním zákoníku.

Zatímco u Telecomu jde o službu pro velké klienty, tak u Aliatelu je nabídka určena pro malé a střední podniky. A hlavně, při volbě operátora musí klienti stejně používat linky Českého Telecomu a platit tak jeho paušál. Navíc se nepočítá s vyčerpáním volného kreditu hovorného, který zákazník získá s paušálem u Telecomu.

Letáky a inzerce mají už i své reálné výsledky. Aliatel už dnes zaznamenal několik případů, kdy se jeho klienti, vracejí zpátky do lůna ČeskéhoTelecomu, a to na základě napadené reklamní kampaně. 

Co nato Telecom?

Podle mluvčího Telecomu Vladana Crhy jsou inzeráty a letáky zcela v pořádku. "Reklamní kampaň je fakticky zcela správná a popisuje naprosto reálnou situaci," řekl. Reklama podle něj srovnává dva způsoby telefonování prostřednictvím dvou různých firem a poukazuje na to, kde může zákazník ušetřit. "Podle našich průzkumů zhruba tři čtvrtiny uživatelů volby či předvolby operátora nevyužívají volný kredit hovorného," dodal Crha.

Alternativní operátoři zatím vyčkávají

Zajímavé je, že Telecom rozeslal letáky se svými inzeráty i na adresy klientů všech alternativních operátorů. To se jim samozřejmě nelíbí, a tak podporují Aliatel v jeho tažení. Zatím ale jen morálně.

"Náš krok jsme konzultovali s ostatními alternativními operátory. Zjistili jsme, že mají na situaci stejný pohled," řekl na včerejší tiskové konferenci generální ředitel Aliatelu Bernhard Fanger. Do žádných větších akcí se ale alternativci, kromě Tele2 nepouštějí.

Tele2 vede svůj soukromý boj proti nerovným podmínkácm tak, že její lucemburský vlastník vyhrožuje arbitráží České republice kvůli směšování volných minut s paušálem za pronájem linky. Tyto balíčky jsou trnem v oku i ostatním alternativním operátorům. 

Co bude dál?

Žaloba je podána a Aliatel zatím požaduje zastavení kampaně pomocí předběžného opatření. V první žalobě jej soud ještě nevydal, ale operátor bude jeho vydání požadovat  znovu při rozšíření žaloby. K tomu Aliatel od Telecomu chce, aby úplně ukončil kampaň, ve které uvádí produkty a jméno společnosti Aliatel. A na konec si přidal ještě omluvu v tisku a kajícný dopis všem obeslaným klientům. Kromě toho se chtějí v Aliatelu obrátit na antimonopolní úřad a Radu pro reklamu.

Český Telecom se k celé kauze staví s nadhledem. "S důvěrou očekáváme, že to soud časem smete ze stolu, jako neopodstatněnou žalobu" řekl nám k situaci kolem žaloby mluvčí Telecomu Vladan Crha.

Názor redakce:
Informačních letáků, které zkreslují skutečnost a nepodávají zcela objektivní informace, nacházíme každé ráno plné poštovní schránky. Mezi přikrášleným letákem a klamavou reklamou lze ovšem jen těžko stanovit jasnou hranici a tento výklad přenecháme soudu, který bude mít velmi težké rozhodování. I alternativní operátoři si občas ve svých reklamách srovnávají ceny s Telecomem jak se jim hodí.

Který z operátorů má pravdu, a který z nich vyhraje dlouhou soudní při?

 

Autoři: ,
  • Nejčtenější

V květnu se zřejmě vrátí ikonická Nokia 3210, kdysi to byl přelomový model

24. března 2024  8:01

Současný vlastník značky Nokia na poli mobilních telefonů, firma HMD (Human Mobile Devices –...

Banka spustila mobilní datové balíčky. Funguje to i zákazníkům z Česka

26. března 2024  12:06

Virtuální banka Revolut spouští virtuálního celosvětového operátora. Zákazníci si mohou kupovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z bídného začátku roku se radují. Vypadá to na velký návrat

21. března 2024  7:02

Zřejmě to vypadá na velký návrat. Huawei začíná drtit své domácí konkurenty, přitom jeho produkty...

Trvalo to. Nový nejlepší fotomobil světa konečně koupíte i v Česku

26. března 2024  7:02

Konečně nastává situace, že nejlepší fotomobil v žebříčku DxO Mark je dostupný i na našem trhu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pochlubili se, že se pochlubí. Značky ze sebe dělají slibotechny

25. března 2024  7:02

Jedním z trochu nečekaných trendů veletrhu MWC v Barceloně se stala oznámení o tom, že firmy nějaké...

Toho telefonu je pouze pro Čínu škoda. Udělal by parádu i u nás

28. března 2024  12:06

Xiaomi má nový trhák. Model Civi 4 Pro trhá předprodejní rekordy, ale jen na domácím čínském trhu....

U foťáků se blýská na lepší časy, naznačuje výsledek testu nového xiaomi

28. března 2024  7:02

Čínská značka Xiaomi trochu na poli fotomobilů v uplynulých letech tápala. Ukazuje to mimo jiné...

Kartónek Steva Jobse se vydražil za neuvěřitelnou sumu

28. března 2024

Vizitku slavného ředitele společnosti Apple si někdo pořídil za pořádný balík peněz. Přidanou...

Smartphonům od Googlu raketově rostou prodeje tam, kde kraluje Apple

27. března 2024  7:02

Prodeje smartphonů Pixel od Googlu se mohou pochlubit neskutečným nárůstem prodejů. Tedy prozatím...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...