Při schvalování spotřebitelského úvěru nebo hypotéky si banky dopředu chtějí být jisté, že jejich klient je spolehlivý a závazek bude řádně splácet. Mají nejrůznější metody, jak bonitu ověřit: podle pravidelných příjmů, celkového ročního obratu na bankovním kontě či například délky zaměstnání žadatele. Samozřejmě existují i další interní postupy, které veřejnosti nejsou známé.
Americká společnost Cignifi teď ovšem přišla se vskutku originálním algoritmem. Spolehlivost posoudí na základě seznamu odchozích hovorů, textových zpráv a dalších služeb z podrobných výpisů mobilního operátora.
Firma je údajně schopná bez nahlížení do obsahu zpráv či zjišťování pozice uživatele vypočítat, jak je klient zodpovědný a jakou podobu bude mít jeho chování u vybraných finančních produktů. Klient pak samozřejmě musí s nahlédnutím do registrů souhlasit.
Úvěrová rizika jsou pro banky tajemstvím
"Tuto možnost, kterou popisujete, nevyužíváme a ani neplánujeme zavádět," řekla iDNES.cz mluvčí ČSOB Pavla Hávová s tím, že posuzování bonity klientů je čistě interní záležitostí banky.
V podobném duchu reagoval mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň: "Raiffeisenbank využívá vlastní způsob určování bonity klientů, při kterém samozřejmě zohledňujeme i chování klienta a využíváme veškeré informace, které máme o klientovi k dispozici. Nemáme žádné bližší informace, jak by tento systém fungoval a jak by data zpracovával, proto ho nemůžeme nijak hodnotit."