Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řídili jsme auto smartphonem. Tentokrát doopravdy

  0:18aktualizováno  0:18
Gaydon, Británie (od našeho zpravodaje) - Dnešní auta jsou čím dál chytřejší a více si rozumí s chytrými telefony, ale řízení auta přes mobilní telefon zatím rozhodně běžné není. Automobilka Jaguar Land Rover takový systém zkouší u svých terénních vozů a jeden prototyp jsme mohli krátce vyzkoušet.

U britské vesnice Gaydon, na místě bývalé letecké základny RAF, odkud startovaly strategické bombardéry, se dnes nachází rozsáhlý vývojový a testovací areál automobilové skupiny Jaguar Land Rover. Na něm se nejen zkouší budoucí modely aut, ale v kancelářích vývojového centra vznikají i nové nápady.

Fotogalerie

Ty nechal Jaguar Land Rover novináře vyzkoušet zhruba v polovině června. Firma, která už předvedla několik konceptů pro chytrá auta budoucnosti (více zde a zde), tu například předváděla cesty, kterými se bude vydávat ovládání palubních systémů. Na velký dotykový displej už nebude potřeba sahat, o zpětnou vazbu se v konečcích prstů postarají ultrazvukové vlny. Jaguar Land Rover také připravuje chytrý systém, který se naučí zvyky řidiče a ráno mu například připomene, že si doma nechal mobilní telefon. Ještě kdyby auto umělo připomenout, že jej řidič naopak nechal uvnitř, to se nám stává docela často.

Nejzajímavější novinkou ovšem byl prototyp terénního Range Roveru Sport, který se dá doopravdy řídit smartphonem. Tuto vizi jsme naznačili už v roce 2007 v našem aprílovém žertíku, v praxi ji pak inženýři poprvé vyzkoušeli asi o dva roky později. Ale dosud se nic podobného do běžné výroby nedostalo. Land Rover je teď jen krůček od zavedení této novinky do praxe a podle toho, co jsme si mohli vyzkoušet, funguje systém zcela bez problémů.

Technik Land Roveru nás nejprve usadil do kabiny, a pak s námi a se sedadlem řidiče prázdným překonal přistavenou konstrukci simulující složitou terénní překážku. „Snadno si takto můžete obejít auto, obhlédnout situaci a pak hezky přehledně složitým úsekem s vozem manévrovat,“ vysvětlil nám Allan Howing, který systém předváděl. Ve chvíli, kdy se vůz chystá přes terénní val přehoupnout a veškerá hmotnost auta spočívá na levém předním a pravém zadním kole, Howing vůz elegantně převáží rukou. Ve složitých situacích to může i šetřit techniku.

K fungování systému musí mít vůz automatickou převodovku a uživatel s telefonem musí být poblíž vozidla. Aplikace je velmi jednoduchá, jak jsme se vzápětí přesvědčili sami, když nám bylo dovoleno se s autem pohybovat po kamenitém úseku. Na displeji jsou na levém a pravém okraji dvě lišty, uprostřed velký volant a vedle něj ikona pro volbu převodu.

Ikonou stačí zařadit patřičný převod (D pro jízdu vpřed, R pro jízdu vzad). Aby auto řidiče poslouchalo, je vždy nutné mít jeden prst na displeji. Jakmile se displeje nic nedotýká, auto zastaví. „To zaručuje, že řidič bude mít vždy vůz pod kontrolou a ten se například nepředvídatelně nerozjede poté, co řidič v terénu zakopne a smartphone upustí,“ vysvětluje Howing.

Řadíme tedy D, levý palec v levém horním rohu (z pohledu na šířku). Tato lišta ovládá brzdový pedál, pomalým posunem prstu směrem dolů se uvolňuje tlak v brzdách tak, jako když řidič sundavá nohu z brzdového pedálu. Když lištu stáhneme k nule, auto se pomalu dává do pohybu. Druhým prstem pak můžeme snadno přidat plyn a mírně zrychlit, což nám ovšem Howing na malém rovném plácku nedoporučuje. Při jízdě ve složitém terénu spíš tato funkce slouží k tomu, aby řidič dodal vozu dostatečnou sílu překonat stoupání.

Stejně snadno lze točit volantem. Auto poslouchá opravdu na slovo, systém funguje perfektně. Demonstrace byla opravdu krátká, s vozem jsme takto urazili jen pár desítek metrů, ale vše se zdá docela intuitivní. Ale pro opravdu pečlivé manévrování v těsných místech bude přece jen ovládání vyžadovat trochu cviku. Možná i proto zatím není jisté, kdy se tato novinka dostane do sériového vozu. Technika na to připravena je, otázkou je, zda i řidiči.

Magazín Index

Magazín Index





Nejčtenější

LG Q6
Do prodeje se dostal nový zmenšený supersmartphone. Cena je solidní

Na našem trhu se začalo prodávat zmenšené LG, která boduje designem, rozměry a skvělým displejem. Přináší moderní konstrukci vycházející ze špičkového modelu...  celý článek

Lenovo Moto E4 a Lenovo Moto E4 Plus
Větší model zaujal obří baterií. Toto jsou nové levné motoroly

Do rukou se nám dostaly smartphony Lenovo Moto E4 a E4 Plus. Jedná se o modely nižší střední třídy, z nichž je zajímavý zejména ten větší svou vysokou...  celý článek

Huawei Mate 10 Lite
Nejlevnější Huawei Mate 10 dostane čtyři fotoaparáty a obří displej

Už za necelý měsíc, 16. října, představí Huawei své nové top modely Mate 10. Základem nabídky nové řady bude pro značku už tradiční verze s označením Lite.  celý článek

Řídící jednotka stojanu Huawei technologie LTE/UMTS
Zcela mění technologii sítě, a tak převedou zákazníky ke konkurenci

Operátor Nordic Telecom poskytuje mobilní internet na starší technologii CDMA a atypické frekvenci 420 MHz. Nyní bude síť měnit a využije moderní technologii...  celý článek

iPhone 8 Plus
Otestovali jsme nejvýkonnější smartphone. Recenze iPhone 8 Plus

iPhone 8 Plus se v našem testu ukázal jako špičkový smartphone, který může konkurovat těm nejlepším přístrojům na trhu. Zaostává na dnešní dobu už překonaným...  celý článek

Další z rubriky

Policejní stanice na Times Square v New Yorku
Americká policie pořídila 36 tisíc nepoužitelných mobilů s Windows

Policie v americkém New Yorku se musí zbavit 36 tisíc telefonů, které pro své zaměstnance pořídila v uplynulých dvou letech. Jde o telefony Lumia s operačním...  celý článek

Paměťová karta microSD s kapacitou 400 GB od společnosti SanDisk.
Paměťová karta s rekordní kapacitou stojí jako slušný smartphone

Společnost SanDisk představila paměťovou kartu typu microSD s rekordní kapacitou 400 GB. Její cena bude ovšem hodně vysoká.   celý článek

Android 6.0 Marshmallow
Hlídejte si nepoužívaný smartphone. Google po dvou měsících maže zálohy

Pokud jste přestali používat telefon s operačním systémem Android na více než 2 měsíce, pravděpodobně jste přišli o zálohy dat z aplikací, wi-fi hesla,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.