Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta budou těmi nejvýkonnějšími mobily

aktualizováno 
Novodobé automobily už nebudou sloužit jen k dopravě mezi dvěma místy, stanou se centrem informačních technologií. Podívejte se na luxusní limuzínu Mercedes-Benz vybavenou nejmodernějšími komunikačními technologiemi.

Významní světoví výrobci se spojili (mj. DaimlerChrysler, Siemens, Sun Microsystems, T-Mobile, Jentro), aby přivedli na svět první vůz, který bude za jízdy schopen využívat data získaná přenosem na bázi UMTS (Universal Mobile Telecommunication System, také sítě třetí  generace - sítě 3G). Speciální testovací Mercedes-Benz vyrobila  na zakázku společnost Daimler-Chrysler a vybavila ho technologiemi umožňujícími datový přenos rychlostí až 384 kbps. Posádka si tak bude moci přehrávat filmy (tzv. video na vyžádanou, Video On Demand), hudbu, vést videokonferenci či videotelefonovat. Samozřejmostí jsou funkce využívající zeměpisná data pro přesnou lokalizaci i orientaci v terénu a nabízející cestujícím hraním interaktivních her po internetu.

mercedesaumts

Vůz byl pro testy speciálně vybaven. Výrobce ho osadil výklopnými TFT monitory, dotykovým monitorem pro řidiče i spolujezdce a bezdrátovými klávesnicemi. Jednotlivá zařízení propojuje rozhraní založené na platformě Java, které bylo vytvořeno výhradně pro předvedení možností UMTS. Lokální testovací síť UMTS, postavenou na území Berlína, poskytl německý T-Mobile.

mercedesaumts

Automobily jsou již dnes zaplněny elektronikou, vývoj jde však rychle dopředu. Ještě před rokem byl UMTS telefon společnosti Siemens tak velký, že zabíral velkou část prostoru v  dodávkovém vozidle Volkswagen. V budoucnu ovšem počítejte s tím, že ve vašem voze bude UMTS technologie a vám v něm žádné místo neubyde. Přinášíme vám překlad rozhovoru s Michaelem Aldingerem, fyzikem a předním pracovníkem pro výzkum komunikačních technologií u společnosti DaimlerChrysler.

dailmlerumtsaldinger 

Jaké možnosti nabízí UMTS pro společnost DaimlerChrysler?

Obchodníci, kteří cestují autem, jsou na čas úplně odříznuti od internetu. „Mobilní kancelář“, tj. spojení notebooku s mobilem, část těchto problémů řeší, ale rozhodně není řešením pro řidiče. Proto je připojení palubní techniky na internet prostřednictvím mobilních zařízení nutností. V souvislosti s tímto problémem používáme slogan „auto v síti“. Abychom zajistili dostatečnou konektivitu celé skupiny zařízení, která jsou “na palubě“, může pro nás být vhodným řešením jen technologie UMTS. Z dlouhodobého hlediska si dovolím tvrdit, že připojení auto na multimediální zdroje bude stejně důležité jako v současnosti autorádio.

Jaké problémy přináší integrace nové technologie?

Jako automobilový koncern musíme sledovat, zda našim vizím odpovídá rozvoj technologií vně „světa na kolech“. V něm jsou totiž podmínky zcela odlišné, nesrovnatelné například s podmínkami, v nichž pracuje kancelářský uživatel. Patří k nim mimojiné rychlost, kterou se auto pohybuje, využívání jiných služeb (např. navigace) a také zvláštní požadavky na integraci antén a ostatních zařízení do automobilu. A je třeba zohledenit možné potřeby všech cestujících: řidič nesmí odvádět pozornost od řízení, proto musí být integrována zařízení pro rozpoznání řeči i opačná technologie převádějící naopak text na řeč. Spolujezdec zase bude asi požadovat dopravní informace či informace o ubytování, místní kulturní nabídce. A opět jiné požadavky budou mít cestující na zadním sedadle. Vidíte, že zde existuje skutečně široké pole informačních požadavků, my tomu říkáme „X-tainment“, což je vlastně směs Intertainmentu (zábavy), Infotainmentu (informací) a Edutainmentu (vzdělávání). UMTS je technologie, která je schopna tuto náročnou obousměrnou komunikaci zvládnout. Při jejím zavádění do praxe bude důležité dodržování celoevropských standardů a také plynulé pokrytí mezi jednotlivými zeměmi.

Jak bude vypadat budoucnost „světa na kolech“?

Budoucnost automobilů je v komunikačních možnostech, které nabídnou. V souvislosti s tím mluvíme o „3K“, které by automobil budoucnosti měl mít. Klima, Komfort, Kumunikace. Rozběhli jsme mnoho interních i externích  výzkumných projektů, abychom takový vůz vyvinuli. Avšak poznali jsme, že pro splnění našich cílů je bezpodmínečně nutné zabývat se výzkumnými projekty společně s předními telekomunikačními společnostmi, jako je například Ericsson, ale také se společnostmi, které se zabývají obsahem potenciálně využitelných médií. Jsme proto velmi rádi, že byla uvedena do života iniciativa „COMCAR“ (Communication and  Mobility by Cellular Advanced Radio) a „DRIVE“ (Dynamic Radio of IP in  Vehicular Environments), která integrování informačních technologií do aut podstatně urychlí.

Počítáte také s technologií GPRS?

GPRS vnímáme jako technologii, která se v blízké budoucnosti už nemůže vylepšit. Naše vozy musí využívat pouze technologii nabízející několik funkcí v jednom okamžiku prostřednictvím jednoho modulu pro přípojení. Právě to nabízí UMTS a její očekávaný globální provoz, jenž bude založen na sjednocených standardech. Posledním rozhodujícím faktorem jsou multimediální možnosti UMTS. Mohu prohlásit, že v této oblasti má pro nás UMTS rozhodující význam.

Jaké telematické služby přinese UMTS?

Telematické služby (pojem telematika je užíván pro kombinaci telekomunikačních a informačních procesů; v automobilovém průmyslu se telematikou rozumí procesy, které zvyšují bezpečnost cestujících a zajišťují přísun informací z vnějšího světa - pozn. redakce) přinášejí informace důležité pro průběh jízdy, dnes k nim ale patří už i informace o poloze vozu a také další údaje týkající se míst, kudy se projíždí. Příkladem užitečné telematické služby může být „Teleaid“, automatické tísňové volání, nebo “Car-to-car  Communication“, přenášení informací o bezprostředním okolí auta, tímto způsobem může být kontrolována vzdálenost mezi za sebou jedoucími auty. Počet využitelných informačních služeb roste s možnostmi aplikací, které pracují v úzko- ale hlavně v širokopásmových zařízeních. Domnívám se, že není daleko doba, kdy bude každé auto považováno za pojízdný uzlový bod spojení s internetem.





Nejčtenější

iPhone 8 Plus
iPhony 8 nejdou na odbyt. Lépe se prodávají i loňské modely

O nové iPhony 8 není ve Spojených státech velký zájem. Dokonce se lépe prodává rok starý iPhone, který výrobce s nástupem modelu 8 zlevnil.  celý článek

TrueDepth fotoaparát u iPhonu X
Čelní foťák iPhonu X doženou ostatní nejdřív za dva roky, tvrdí analytik

Příchod iPhonu X očekávají nejspíše desítky milionů applistů z celého světa. Po třech letech okoukaného designu totiž přijde zcela nový přístroj s obřím...  celý článek

Fotografické čipy Samsung ISOCELL
Už nebudou vykukovat. Samsung představil mobilní foťáky Isocell

Špičkové chytré telefony mnohým nahradí digitální kompakt. Z fotografických čipů pro smartphony se tak stává zajímavý segment a Samsung patří i v tomto směru...  celý článek

ZTE Axon M
Výjimečný rozevírací smartphone je tu, ale konstrukce je zvláštní

Na rozkládací smartphony s ohebnými displeji se čeká už nějaký ten pátek. Nové ZTE Axon M sice přináší rozevírací koncepci, ovšem ohebný displej nemá. To...  celý článek

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou v Berlíně

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Další z rubriky

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou v Berlíně

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

KRACK: Key Reinstallation Attacks
Nepříjemné překvapení: I vaše wi-fi je zranitelná, odhalili experti

Bezpečnostní odborníci varují: zabezpečení bezdrátového připojení wi-fi pomocí WPA2 nelze považovat za bezpečné. Výzkumníci upozorňují, že zranitelností...  celý článek

Fronty jsou typické také pro prodejny firmy Apple ve chvílích, kdy startuje...
Reklamní průmysl zuří. Apple přestal sdílet historii prohlížení uživatelů

Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala minulý měsíc společnost Apple důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.