Kalifornský gigant ze starých iMaců, iPadů, iPhonů a další vlastní elektroniky, která dovršila svůj životní cyklus, vytěžil 61 milionů liber nejrůznějších materiálů, které dokáže znovu zpracovat. Vyplývá to z výroční ekologické zprávy společnosti. Drtivou část uvedené hmotnosti, jež odpovídá těžko uvěřitelným 27 831 tunám, má na svědomí ocel, plast, sklo, hliník a měď. Nezanedbatelnou část výtěžku však představuje podíl zlata, kterého Apple získal 2 204 liber, tedy přesně 999,7 kilogramů.
Při dnešních výkupních cenách tohoto drahého kovu by si Apple recyklací vyřazené elektroniky jen díky zlatu polepšil o 39,502 milionů dolarů, tedy o téměř 950 milionů korun.
Fotka, kterou Cook neměl ukazovat |
Hlavním zdrojem zlata v elektronice jsou plošné spoje základních desek nebo konektory. Podle aktivistické skupiny Fairphone, jejíž specializací jsou dodavatelské řetězce výrobců elektroniky, obsahuje běžný smartphone asi 25 až 30 mg zlata. Typický stolní počítač pak recyklací vydá okolo 250 mg žlutého kovu. Z iPhonu tak Apple tímto způsobem získá zlata asi za dolar, z iMacu pak vytěží přibližně 9 dolarů.
Letmý pohled na uvedená data napoví, že za výsledným výtěžkem se skrývají miliony kusů elektroniky. Pokud bychom například počítali, že se na celkové hmotnosti zlata podílely iPhony i iMacy stejným dílem, vychází nám 16,7 milionů iPhonů a dva miliony počítačů. K efektivnímu účelu demontáže iPhonů 6 firma loni uvedla roboty Liam, které dokážou telefon rozebrat během pouhých 11 sekund.
Z výroční zprávy dále vyplývá, že Apple recyklací získal také 3 306 kilogramů stříbra, jehož hodnota je asi 107 tisíc dolarů (asi 2,5 mil.korun). Hodnota získaných 1 340 tun mědi by pak dosáhla v přepočtu asi 155 milionů korun.
Cena jen tří uvedených materiálu získaných recyklací by tak v přepočtu dala přes 1,1 mld.korun.
Apple brojí proti změnám klimatu i na App Store
U Apple hraje recyklace vysloužilé elektroniky zásadní úlohu a firma se nejrůznějšími opatřeními, které zefektivňují výrobu, snaží omezit neblahé následky průmyslu na životní prostředí. Proti klimatickým změnám bojuje i prostřednictvím svého aplikačního portálu App Store.
V něm nedávno spustil kampaň zvanou Apps for Earth, která má za cíl zvýšit povědomí uživatelů Apple zařízení o environmentálních problémech planety. Do kampaně se zapojili i sami tvůrci oblíbených aplikací, a tak může být výtěžek ze zisku 27 výrazných titulů věnován přímo nadaci WWF (World Wildlife Fund).
Apple se snaží být k životnímu prostředí co možná nejšetrnější a ve zprávě uvádí, že 93 procent potřebné energie pochází z obnovitelných zdrojů. Úspěšně se tak profiluje jako jeden z „nejzelenějších“ gigantů v celém Silicon Valley.