Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mobil iDNES.cz

Mobil
               server má 20 let
  • Sobota 25. listopadu 2017 Kateřina

Reklamní průmysl zuří. Apple přestal sdílet historii prohlížení uživatelů

  12:30aktualizováno  12:30
Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala minulý měsíc společnost Apple důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů. Prohlížeč Safari už nebude předávat informace o historii prohlížení jednotlivých uživatelů třetím stranám. Uživatelům to navrátí kousek jejich ztracené anonymity. Reklamním společnostem to ale značně ztíží práci.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

„V jiných prohlížečích je běžné, že jakmile si na jednom e-shopu prohlížíte například holicí strojek, začne se vám reklama na něj zobrazovat i na jiných webech. To se děje právě díky tomu, že reklamní systém na těchto webech sdílí informace o vašich preferencích z webu, který jste navštívili předtím,“ vysvětluje analytik společnosti FG Forrest Martin Petrášek.

Podle něj je to podobné, jako kdyby lidem během nákupu v supermarketu někdo stál za zády a poznamenával si, jaké zboží si vkládají do košíku a potom reklamu na toto zboží vylepil na všechny billboardy, které tito lidé během dne minou a tytéž reklamy by se na ně linuly i z rádia a televize nebo sypaly z poštovních schránek.

„Je to zcela absurdní představa - takovým slíděním by se zabýval přinejmenším Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ), pokud by rovnou nešlo o stalking vyšetřovaný policí. Ovšem návštěvník internetu je neustále sledován, a zobrazovaná reklama je přizpůsobována tomu, o co projevuje zájem,“ dodal Petrášek.

Krok společnosti Apple samozřejmě neznamená, že by se uživatelům prohlížeče Safari úplně přestaly zobrazovat reklamy. Jen je teď nebudou všude „pronásledovat“ reklamy na zboží, které si třeba jen náhodou prohlíželi a vůbec neměli v plánu si jej koupit.

Apple „zničil ekonomický model internetu“

Uživatelé jsou novým krokem Applu jistě nadšení. Reklamní průmysl ale Apple kritizuje za „zničení ekonomického modelu internetu“. Cílená reklama je na internetu nejúspěšnější formou reklamy. Inzerenti a reklamní agentury teď budou nuceni vymyslet nový způsob, jak zákazníky Applu oslovovat stejně efektivně.

Počet uživatelů zařízení Apple přitom není zanedbatelný. Je jich více než 1 miliarda. Podle Petráška je opatření Applu pro internetovou reklamu zásadním omezením. „Uživatelé iPhonů/iPadů jsou na internetu obecně aktivnější než uživatelé telefonů a tabletů s konkurenčním operačním systémem Android - tráví na internetu více času a častěji a za více peněz zde nakupují,“ upozornil Petrášek.  

Z pohledu reklamního průmyslu tedy jde o ztrátu nejefektivnější formy oslovování stamilionů lidí s vyššími příjmy a tedy vyšší koupěschopností než mají uživatelé Androidu.

Proti Applu se ohradilo šest hlavních reklamních konsorcií, které v otevřeném dopise kritizují jeho strategii jako neprůhlednou a svévolnou. Apple byl ale ve své reakci neoblomný. Lidé podle něj mají právo na soukromí. 

Autor:



Nejčtenější

Operátoři řeší problém. Neomezené datové balíčky žerou omezená data

Neomezený balíček StreamOn T-Mobilu spotřebovává data ze základního tarifu

Pár dnů po spuštění neomezených balíčků T-Mobilu a Vodafonu zákazníci zjistili, že balíčky nefungují tak, jak by měly....

Zničte chytré hodinky pro děti, nabádají v Německu úřady

Abardeen KT01S

Německý telekomunikační úřad vyzval veřejnost, aby byly všechny chytré hodinky určené pro děti zničeny a jejich další...



Skvělé ceny smartphonů na černý pátek. Ve slevě jsou i iPhony

Černý pátek prodejní akce

Celý příští týden lze koupit mnohé smartphony za velmi zajímavé ceny. Slevy nejsou jenom kosmetické, ušetřit lze i...

Google se přiznal. Špehuje vás i bez vašeho souhlasu a vědomí

Zařízení s Androidem odesílala informace o poloze i s vypnutými polohými...

Google sleduje váš pohyb i bez aktivní GPS a navíc bez vašeho souhlasu. Podle serveru Quartz totiž androidí zařízení...

Vypaluje se mu displej. Apple proto vydal manuál pro používání iPhone X

iPhone X

iPhone X je dnes jasně nejdražším smartphonem. Má pohádkovou výbavu, ale ani jemu se nevyhýbají problémy. Uživatelé si...



Další z rubriky

NEKROLOG: Nebyla to marná snaha. Vzpomínka na novináře Jana Beránka

Honza Beránek

Zemřel technologický novinář, hudebník a dříve také redaktor portálů Mobil.iDNES.cz a Technet.cz Honza Beránek. Bylo mu...

Číňané se zajímají o firmu, po níž možná za pár let ani pes neštěkne

Ilustrační snímek

Čínská společnost Beijing Watertek se podle informací švédského deníku Dagens Industri zajímá o firmu Fingerprint...

Apple si mne ruce, Samsung mu musí zaplatit přes 2,5 miliardy

Samsung a Apple spolu válčí u soudu

Apple a Samsung nejsou jen obchodní partneři, v segmentu chytrých telefonů jsou také hlavními konkurenty a obě strany...

Netrapte děti s příkrmy, říká výživová specialistka
Netrapte děti s příkrmy, říká výživová specialistka

O metodě BLW si přečtěte v rozhovoru s Ditou Ptáčkovou



Najdete na iDNES.cz