Prodeje mobilů za 4. čtvrtletí 2014: Apple roste, Microsoft stagnuje

Prodeje mobilů za 4. čtvrtletí 2014: Apple roste, Microsoft stagnuje | foto: Profimedia.cz

Apple hlásí další meziroční pokles prodeje iPhonů

  • 41
Apple prodal méně iPhonů než ve stejném čtvrtletí loni. Propad ale nebyl tak velký, jaký předpokládali analytici. Mezičtvrtletně na tom jsou pak iPhony lépe, Apple na nich i více vydělal. Nutno dodat, že do výsledků v posledním čtvrtletí se už započítaly prodeje nového iPhonu 7.

Celoroční tržby firmy zaznamenaly kvůli propadu prodeje klíčového produktu první pokles za 15 let.

Nejhodnotnější veřejně obchodovaný podnik světa uvedl, že za tři měsíce do 24. září prodal 45,51 milionu iPhonů proti 48,05 milionu kusů prodaných o rok dříve (pro Apple je to čtvrté čtvrtletí roku). Analytici oslovení agenturou Reuters odhadovali v průměru odbyt jen 44,8 milionu telefonů. Snížil se rovněž odbyt tabletů iPad a počítačů Mac. Akcie firmy po zprávě oslabily o více než dvě procenta.

KOMENTÁŘ: Nové iPhony nejsou zklamáním, zázraky jsme čekat nemohli

Apple iPhone 7

Čtvrtletní tržby Applu klesly meziročně o devět procent na 46,85 miliardy dolarů (1,2 bilionu Kč), což byl rovněž třetí čtvrtletní pokles po sobě. Celoroční tržby společnosti utrpěly první pokles od roku 2001. Pro nynější čtvrtletí, v němž firma tradičně prodává nejvíce zboží, Apple odhaduje tržby mezi 76 a 78 miliardami dolarů, zatímco analytici očekávají 75 miliard USD.

Čistý zisk Applu se propadl o 19 procent na 9,01 miliardy dolarů. Dnešní výsledky jsou podle analytiků odrazem slabého zájmu o dosavadní modely iPhonů.

Firma minulý měsíc uvedla na trh novou řadu iPhone 7, od níž si slibuje obnovení růstu tržeb. Růstový impulz by Applu měly dodat i obrovské potíže jeho hlavního konkurenta Samsungu s chytrým telefonem Galaxy Note 7.

Tržby firmy v Číně, která měla být budoucím hlavním motorem růstu firemních výnosů, se v posledním kvartále propadly o 30 procent na 8,8 miliardy USD a navázaly na třetinovou ztrátu v předešlém čtvrtletí. Čínské tržby Applu se přitom ještě o rok dříve zdvojnásobily.

Právě Čína je teď největším problémem Applu. Tamní zákazníci zjevně přecházejí od iPhonů k lokálním modelům smartphonů. Tamní značky už umí dělat špičkové modely a prodávají je za výrazně nižší ceny než Apple své iPhony.

,