Poslední kvartál roku byl pro Apple v segmentu nositelné techniky nebývale úspěšný. Zasloužil se totiž o výrazných 45 procent odbytu hodinek za celý loňský rok. Zásadní posílení prodejů během vánoční sezony zajistil příchod již třetí generace Watch, která byla uvedena v září spolu s iPhony 8.
Celkem si v uvažovaném období zákazníci zakoupili 37,9 mil. kusů nositelné techniky, která však kromě chytrých hodinek zahrnuje i nejrůznější trackery a chytré náramky, jejichž cena je oproti hodinkám leckdy zlomková.
Takové vyrábí i Fitbit, který prodal 5,4 milionu kusů nositelné techniky. S mírným odstupem je na třetím místě Xiaomi, které však v součtu za celý rok udalo 15,7 milionu kusů a zařadilo se hned za Apple. Ten s téměř 18 miliony prodaných hodinek segmentu kraluje.
IDC uvádí jen počty prodaných kusů, jak ale bylo naznačeno výše, chytré hodinky jsou mnohem dražší než jednoduché náramky.
Prodeje Applu tak představují násobně větší tržby v porovnání s Xiaomi nebo Fitbitem. Příkladem je Mi Band 2 od Xiaomi s cenou okolo 800 korun, naproti tomu Apple Watch začínají na 7 tisících, současné Series 3 s hliníkovým pouzdrem na gumovém řemínku, tedy v nejlevnějším provedení, pak vyjdou na téměř deset tisíc korun.
Apple válcuje ostatní, Samsung je druhý s velikým odstupem
Agentura proto uvádí i odhadované prodeje ryze chytrých hodinek, tedy časomíry, která běží na nějakém operačním systému a umožňuje z přidruženého aplikačního portálu stahování nových titulů.
Tato data ukazují náskok Applu před jeho rivaly doslova v plné nahotě. Zatímco kalifornský gigant za poslední kvartál prodal 8 milionů Watch a ukousl výrazných 61 procent, po hodinkách Samsung kolekce Gear sáhlo 1,1 milionu zákazníků, což stačilo jen na 8,4procentní tržní podíl.
Přibližně o 200 tisíc hodinek méně prodal v tomto období Garmin, chytrou časomíru Fossil pak zvolilo 600 tisíc zákazníků a Fitbit prodal půl milionu hodinek. Celkem se v závěru roku prodalo 13,1 milionu chytrých hodinek.
Obdobné pořadí značek skýtají i celoroční výsledky s tím rozdílem, že pátý Fitbit střídá čínský výrobce Continental Wireless. Celkem se loni prodalo 33,3 milionu chytrých hodinek a každé druhé byly z dílny Applu, který uzmul 53procentní tržní podíl. Blíže nespecifikovaní výrobci prodali v součtu 6 milionů hodinek, tedy necelou pětinu z celkového objemu.
Series 3 jsou úspěšné, potvrdil Cook
Analytik IDC Jitesh Ubrani uvádí, že je cítit příklon spotřebitelů k sofistikovanějším zařízením a také známějším značkám a produktům, jako jsou právě Apple Watch. Díky tomu průměrná cena prodaného kusu nositelné elektroniky od roku 2016 zaznamenává dvojciferný meziroční růst.
Apple sice v oficiálních hospodářských výsledcích prodeje hodinek skrývá do kolonky ostatních produktů, ale velký úspěch Watch Series 3 potvrdil i šéf gigantu Tim Cook slovy, že prodeje třetí generace hodinek byly v závěru roku víc než dvakrát silnější v porovnání s loňskem, kdy šla do prodeje jejich druhá generace.
Apple prý prodal víc hodinek než všichni Švýcaři dohromady
A ještě jedno zajímavé srovnání: ředitel IDC Francisco Jeronimo na Twitteru uvedl, že Apple v závěru roku prodal víc hodinek než všichni švýcarští výrobci dohromady.
Nutno ovšem říci, že cena švýcarských hodinek sice začíná v případě nejjednodušších quartzových modelů řekněme na 4 – 5 tisících korunách, ovšem v případě mechanických strojků s vysokými komplikacemi jsme rázem v cenové hladině několika stovek tisíc korun, zlatá nebo platinová pouzdra pak cenu s přehledem katapultují za hranici milionu korun.
Rozptyl tržeb mezi Apple Watch a švýcarskými hodinkami tak může být při stejném počtu skutečně propastný a ještě výraznější než v případě chytrých hodinek a náramků.