Apple prodal o 9 milionů iPhonů méně, přesto zůstává velmi ziskový. Ilustrační snímek. | foto: apple.com

Apple se propadl o třetinu. Prodal 26 milionů iPhonů za kvartál

  • 230
Druhé čtvrtletí letošního roku skončilo pro Apple zklamáním. Prodalo se asi o 9 milionů iPhonů méně než v předchozím čtvrtletí. I tak ale na poli smartphonů porazil Nokii na hlavu. Do stále větších problémů se propadá také další tradiční výrobce RIM. Již druhé čtvrtletí je ve ztrátě, tentokrát více než půl miliardy dolarů.

Zdálo se, že růst prodejů iPhonů se nedá zastavit. Ve druhém čtvrtletí firma Apple dokonce myslela na hranici 40 milionů prodaných telefonů. Místo toho přišla chladná sprcha. Po iPhonu sáhlo "jen" něco přes 26 milionů lidí na celém světě. Meziročně ale prodeje naopak vzrostly.

To znamená kvartální propad o více než 9 milionů kusů. Mohlo by se tak zdát, že Apple ztrácí dech. Důvod k panice v Silicon Valley ale  určitě nemají. I přes očekávaný dobrý výsledek Samsungu si totiž Apple podle všeho udrží pozici nejziskovějšího výrobce mobilních telefonů.

Apple: 26 milionů iPhonů, Nokia: 10,2 milionu všech smartphonů

Zajímavé porovnání přináší výsledky Applu a Nokie za poslední čtvrtletí. Apple prodal 26 milionů kusů jediného modelu, Nokia 10,2 milionu všech smartphonů. Z toho byla stále většina přístrojů se skomírajícím systémem Symbian, s kterým už značka dále nepočítá. Výsledky Nokie najdete zde.

Dobrou zprávou pro Apple je, že tržby za iPhone se propadly téměř identicky s počtem prodaných kusů. Zatímco počet prodaných iPhonů se v kvartálním srovnání snížil o 26 procent, tržby poklesly o 28 procent. V přepočtu se tak tržby z jednoho prodaného iPhonu snížily o 23 amerických dolarů (asi 488 korun). Ovšem hodnotu 624 dolarů (asi 13 233 korun) za kus může většina výrobců Applu závidět. V meziročním srovnání se navíc prodeje i tržby zhruba o čtvrtinu zvýšily.

Nižší prodej iPhonů je vyvážen výrazným zvýšením prodejů iPadů. Těch se prodalo více než 17 milionů, což je nárůst o více než 5 milionů ve srovnání s předchozím čtvrtletím.

Menší zájem mají uživatelé také o stolní počítače od Applu (prodalo se přes milion kusů), ale tento propad vyrovnal mírně vyšší prodej notebooků (přes 3 miliony kusů). O necelý milion méně prodal Apple také iPodů.Na iPadech a iPhonech ale dokáže Apple vydělávat dost.

Celkové tržby Apple tak těsně překročily hranici 35 miliard dolarů. Zdá se, že Apple tak na poli mobilních telefonů dosáhl stropu růstu.

Apple prodal o 9 milionů iPhonů méně, přesto zůstává velmi ziskový.

Tradičním výrobcům se nedaří. RIM prodělal čtyřikrát víc

 Do stále větších problémů se propadá také další tradiční výrobce RIM, který je již druhé čtvrtletí ve ztrátě, tentokrát více než půl miliardy dolarů.

Trh s chytrými telefony prodělal zajímavou změnu. Výrobci, kteří byli na tomto trhu silní před nástupem iPhonu, výrazně ztrácejí. Projevuje se to na HTC, ale nejvýrazněji na Nokii a RIM, kanadském výrobci přístrojů BlackBerry.

Ten s nástupem chytrých telefonů a mobilního internetu ztratil svou hlavní konkurenční výhodu, propracovaný systém pro práci s e-maily a organizací času na mobilu. To dnes zvládne skoro každý smartphone. Systém RIM se sice pyšní vyšší bezpečností, ale to není pro velkou část uživatelů rozhodující argument.

Výrobce telefonů BlackBerry je ve ztrátě již druhé čtvrtletí za sebou. Prodělal

Zájem o přístroje BlackBerry tak poměrně rychle klesá a RIM se usilovně snaží najít novou tvář. Nemá už moc času. Ve druhém čtvrtletí roku 2010 společnost vykázala zisk 768 milionů dolarů (16,3 miliardy korun) a za stejné období loni to bylo 695 milionů dolarů (14,7 miliardy korun).

Letos se ale firma propadla do provozní ztráty 518 milionů dolarů (11 miliardy korun). To je meziročně propad o více než miliardu. Navíc již v minulém čtvrtletí zaznamenal RIM ztrátu 125 milionů dolarů (2,7 miliardy korun).

Počet prodaných BlackBerry se poprvé od konce roku 2009 dostal pod hranici 10 milionů kusů. Ve druhém čtvrtletí letošního roku sáhlo po této značce jen 7,8 milionu zákazníků. To je v kvartálním srovnání propad o 3,3 milionu kusů a v meziročním dokonce o téměř 5,5 milionu kusů.