Data společnosti Flurry nám servírují rozptyl aktivací nových zařízení v týdnu od 19. do 25. prosince. Největší procento aktivací si připsal Apple, nově zakoupené iPhony a iPady výrobci zajistily 44procentní podíl.
Samsungu na druhém místě připadlo 26 procent nových aktivací, výrobci na dalších příčkách si připsali zlomkové podíly. Huawei má 5 procent, Xiaomi, Motorola, LG a OPPO pak shodně po třech procentech.
Sesbíraná data jsou globální, neodrážejí tak pouze situaci na americkém trhu - o to více je překvapivý náskok Applu před Samsungem. Bude zajímavé vyčkat, nakolik citelně lepší prodeje ve vánočním týdnu promluví do výsledků za celé čtvrtletí. Nesmíme ovšem zapomenout, že čísla zahrnují nejen aktivace smartphonů, ale i tabletů - v tomto segmentu je Apple silnějším hráčem.
Za zmínku stojí skutečnost, že shodné procento nově aktivovaných přístrojů s logem Applu vysledovalo Flurry i loni, Samsung si naproti tomu meziročně polepšil o 5 procent.
iPhony 7 a 6 předčily vrcholný iPhone X
Nejprodávanějším telefonem vánočního týdne byl iPhone 7, byť byl jeho náskok před modely 6 a X jen několik desetin procenta. Sečteme-li dohromady jednotlivé generace, tedy základní i pluskové modely, sedmičková řada si připsala přes čtvrtinu aktivací, řada 6 více než 19 procent a 6s pak bezmála 18 procent. Data dále potvrzují zajímavý fenomén - osmičková řada je vůbec první, u níž kupující upřednostňují dražší a větší model Plus.
Zajímavý pohled skýtá přehled aktivací podle typu resp. velikosti zařízení. Flurry označuje telefony s displejem úhlopříčky 3,5 – 4,9 palce jako přístroje střední velikosti, úhlopříčka mezi pěti a 6,9 palci pak v jejich metodice značí phablety.
Dále rozeznává malé tablety a tablety plné velikosti, kde však už velikosti displeje nespecifikuje. Odhadujeme, že mezi malé tablety bude počítat zařízení s obrazovkou mezi 7 až 8,9 palci, od devíti palců pak mohou začínat plnokrevné tablety.
V každém případě je vidět, nakolik phablety meziročně značně narostly na úkor malých smartphonů a tabletů. Podíl velkých tabletů je naproti tomu poslední tři roky téměř stejný, byť letos mírně poklesl.
Vánočnímu víkendu dominoval Google a jeho pixely
Počty nových aktivací sledovala také společnost Localytics, její zatím poslední report ukazuje situaci za vánoční víkend. Tomu překvapivě kraloval Pixel 2 s bezmála 39 procenty nových aktivací, větší a dražší sourozenec s přídomkem XL si připsal 31 procent.
Třetí příčka náleží iPhonu X s téměř 29 procenty, následuje pak tandem iPhonu 8 resp. 8 Plus s 17,7 resp. 14 procenty aktivací. Další je trojice různých modelů iPadu, prvním přístrojem bez loga Applu je tak až na deváté příčce Galaxy Note 8 od Samsungu, který si připsal přibližně desetinu nových aktivací. Sesterský model S8 se krčí na desáté příčce s necelými třemi procenty.
Takto velký úspěch pixelů je překvapivý zejména vzhledem k širokému spektru nejrůznějších problémů a vad, na které začali jejich majitelé upozorňovat hned krátce po uvedení smartphonů na trh.
Pixelu 2 bezpochyby pomohly slevové akce operátora Verizon a řetězce Best Buy, oba subjekty shodně telefon nabízely za méně než 15 dolarů měsíčně. U Pixelu 2 XL analytici upozorňují na značně lepší výsledky ve srovnání se Dnem díkuvzdání. Také za jeho úspěchem stojí podobné akce mobilních operátorů nebo velkoobchodních řetězců.
Localytics přidávají také srovnání aktivací nových telefonů Applu během vánočního víkendu za uplynulé tři roky. Letošní výsledky jsou sice výrazně lepší než loni, ovšem sezona 2015 byla z tohoto pohledu ještě úspěšnější. Tehdy si dvojice iPhonů 6s připsala celých 73 procent aktivací, letos trojice nových modelů dosáhla jen na necelých 60 procent.