Apple iPhone patří globálně mezi nejprodávanější telefony vůbec a před téměř třemi lety jeho první generace dala sousloví "internet v mobilu" nový rozměr. Podle poslední zprávy společnosti AdMob jej ale na území USA předběhly telefony s Google Android.
Takto vybavené telefony se totiž na internetovém provozu podílely ze 46 %, naproti tomu systém iPhone OS ukrojil jen 39 %. Je to vůbec poprvé, kdy iPhone OS v tomto ohledu libovolná jiná platforma předčila.
Takový vývoj se ale dal očekávat už jen proto, že androidí mobily produkuje hned několik výrobců a k březnu tohoto roku bylo na americkém trhu hned 34 různých modelů. Naproti tomu iPhone vyrábí pouze Apple a povětšinou jen poslední generaci přístrojů. Faktem, který výsledek ve prospěch Androidu může trochu zpochybnit, může být nedávné pohlcení agentury právě internetovým gigantem Google. Podle serveru AndroidAndMe ale dokončení akvizice zamítnuly tamní úřady.
Následující graf ukazuje, jak spolu Google Android a iPhone OS (dříve OS X) poslední rok a čtvrt zápolily; dříve jasný náskok iPhone OS platforma od Google koncem minulého roku snížila a v březnu jej dokonce předstihla.
iPhone 3GS s nejnevyšší verzí systému v jasné převaze
Apple iPhone i iPod touch jsou dnes dostupné v třetí generaci a mezi uživateli se tak aktuálně, nepočítáme-li iPad, pohybuje šest modelů s iPhone OS. Více než 60 % z nich připadá na iPhony, zbylé dvě pětiny pak na přehrávače iPod touch.
Překvapením není ani zřetelný náskok verze 3GS před 3G (39 % vs. 20 %), na iPhone první generace pak připadají jen 2 % z celkových více než 6 miliard reklamních požadavků.
Téměř polovina všech zařízení s iPhone OS, které se podílely na sběru požadavků, běží na aktuální verzi 3.1.3. Malinko méně, 42 % přístrojů pak používá verzi předešlou, tedy 3.1.2. Starší verze jsou pak v minoritním zastoupení s podílem okolo 1 až 5 %. Pravidelné aktualizace systému jsou u iPhonu leckdy nutností neboť v mnoha případech přestanou aplikace na starších verzích fungovat a telefon apeluje na uživatele, aby provedl upgrade firmwaru.
O společnosti AdMob Agentura AdMob svá data získává skrze reklamní bannery na webu, v aplikacích a oficiálních aplikačních portálech (App store, Android market, apod.), a v současné době disponuje již 18 tisícovkami reklamních "míst". Veškeré prezentované výsledky se tak odvíjejí právě od aktivity používání jednotlivých zařízení nebo platforem ve smyslu stažených/odeslaných dat přes internetové prohlížeče nebo portály určené ke stahování/nákupu aplikací. Každá virtuální lokalita, tedy web nebo elektronický obchod, kde se objeví inzerce AdMob síť zaznamená jako reklamní požadavek a z těchto čísel získaných v určitém časovém horizontu jsou pak zpracovány výsledky. AdMob svá data přitom sbírá ve více než 160 státech z celého světa. Statistiky ale nejsou zaměnitelné s tržními podíly jednotlivých výrobců/platforem a mohou se od nich více či méně lišit. |
Motorola v Americe lídrem
Nejpoužívanějším androidem je v USA Motorola Droid, z něhož byla uskutečněna takřka třetina reklamních žádostí. Deseti procenty výrobci přispěl model CLIQ a další nespecifikované modely, které Motorolu celkovým součtem 44 % staví do pozice jedničky. V těšném závěsu je HTC, jejichž modelům Dream, Hero a Magic patří druhá až čtvrtá příčka.
Zatímco v Americe je trojící nejpoužívanějších androidů Motorola Droid, HTC Dream a Motorola CLIQ, u Britů boduje HTC Dream, Hero a Magic (v tomto pořadí).
Z telefonů HTC Dream a Magic uživatelé v září minulého roku uskutečnily 96 % reklamních žádostí v rámci platformy. Sedm měsíců nato se tento podíl rozprostřel mezi 11 různých modelů s Androidem.
Z nashromážděných dat bylo dále vyhodnoceno, jakou verzí systému jsou androidí telefony vybaveny. Nejvíce z nich, asi 38 %, přitom běží na verzi 1.5 Cupcake, telefonů s verzí 2.0/2.1 je o něco méně, 35 %. Zhruba každý čtvrtý přístroj s Androidem pak využívá verze 1.6 Donuts. Výsledky se tedy nijak zásadně neliší od dříve zveřejněných dat serveru Developer Android.
Zdroj: AdMob