Chytré hodinky jsou stále na vzestupu. Americký Apple těchto zařízení distributorům během prvního čtvrtletí prodal o 49 procent více než loni. Celý segment přitom vykázal meziroční růst o 48 procent. Analytici bohužel ve volně přístupné části reportu nepracují s absolutními čísly a vystačit si tak musíme s tržními podíly jednotlivých výrobců.
Applu se sice meziročně podíl zvýšil jen o desetinky procenta, přesto zůstává s bezmála 36 procenty jasným lídrem trhu. Z čísel vyplývá, že přibližně každé třetí prodané hodinky byly od Applu.
Apple WatchSeries 4 změří i elektrokardiogram |
Přestože Apple čelí slábnoucímu zájmu o iPhony, a to především v Číně, obliba produktové linie Watch stále sílí. U dosud poslední verze hodinek, tedy Series 4, Apple rozšířil schopnosti senzorů. Ty umí sledovat i zdravotní stav nositele. Známý senzor srdečního tepu rozšířil o snímač EKG. Právě tato funkce je podle dřívějšího průzkumu Counterpoint Research z hlavních novinek, spolu s detekcí pádu, tou nejžádanější.
Funkce EKG byla zpočátku omezena jen na území USA, hodinky totiž musí projít certifikací příslušných úřadů. Aktuálně je snímač plně funkční i v mnoha evropských zemích, Česko však mezi nimi zatím není. Stačí ji ovšem po updatu na watchOS 5.2 aktivovat třeba při návštěvě v Rakousku (nebo v jakékoli jiné podporované zemi) a EKG zůstává aktivní i po návratu zpět do Česka.
12. září 2018 |
Exponenciálně rostl Samsung i Huawei
Samsung meziročně vykázal dokonce exponenciální nárůst odbytu, a to konkrétně o 127 procent. Galaxy Watch (nástupce Gear S3) s lepší výdrží baterie, zcela novým číselníkem nebo LTE konektivitou (vyžaduje eSIM) se stává zdatným konkurentem právě hodinkám od Applu. Díku tomu tržní podíl Samsungu překročil jedenáct procent (více v článku Samsung naučil chytré hodinky tikat a ručičky mají jako ty opravdické).
Třetí pozice patří u nás neznámé značce imoo, jejíž podíl oproti loňskému období značně poklesl. Jen pro úplnost: imoo je dosud poslední subznačkou čínského konglomerátu BBK Electronics, jehož součástí jsou také jména jako Oppo, Vivo nebo OnePlus.
Nárůst odbytu pocítila značka Fitbit, jejíž tržní podíl z loňských necelých čtyř letos přesáhl pět procent. Prodeje stále táhl zejména loni uvedený model Verso.
Násobně si polepšil také Huawei, který z loňského podílu na pomezí rozlišovací schopnosti vyrostl téměř na tři procenta. Tento úspěch můžeme velmi snadno pojmenovat, jmenuje se Watch GT a boduje zejména dlouhou výdrží baterie. V běžném provozu totiž stačí hodinky dobít jednou za dva týdny (více v článku: Chytré hodinky vydrží nabité dva týdny, ale promeškaly příležitost).
Garmin válcují Číňané
Za kratší konec provazu naopak začal tahat Garmin. Ještě loni ve druhém čtvrtletí mu prodeje stačily na větší sousto, než nyní ukusuje Huawei, teď však podle analytiků dosahuje podílu 1,5 procenta. Americkému výrobci se evidentně přestalo dařit konkurovat levnějším nabídkám z Číny.
Jestliže smartphony vyrábí (nebo si nechává vyrábět) několik stovek značek, v případě chytrých hodinek a náramků to jistě budou desítky. Přitom přibližně 75 procent veškerého prodávaného objemu pochází z produkce osmi v grafu uvedených značek.