iPhone slavil desetileté výročí loni. Ovšem smartphone se z něj stal až v roce 2008, kdy byl představen iPhone 3G se systémem tehdy nazvaným iPhone OS 2.0. S ním přišel i obchod s aplikacemi App Store. Ten se stal snadnou cestou, jak rozšířit schopnosti iPhonů.
App Store však nebyl první obchod s aplikacemi. Zmiňme zejména portál GetJar, který nabízel především hry vytvořené pomocí jazyku Java pro obyčejné mobily, a portál Handango s aplikacemi i pro smartphony. App Store můžeme označit za první obchod s aplikacemi přímo od výrobce smartphonů.
Následovaly ho mnozí další. Google přišel s Android Marketem později přejmenovaným na Google Play krátce po Applu v říjnu 2008. Obchod nedlouho poté spustili také další výrobci smartphonů jako BlackBerry nebo tehdy dominantní Nokia. Obě společnosti tak učinily v roce 2009.
Výhodou App Store byla jeho přímá integrace ve smartphonu. Předešlé pokusy byly takzvaně od „třetích stran“ a neměly plnou podporu výrobce daných zařízení. Apple se svým aplikačním obchodem vytvořil celý „ekosystém“.
App Store pro iPhony začal s pouhými 500 aplikacemi, loni už jich bylo 2,2 milionu. Podle dostupných dat bylo z App Store za celou dobu staženo přes 170 miliard aplikací a her a aktuálně ho týdně navštíví půl miliardy lidí. Z obsahu se stal velký byznys, na kterém vydělává Apple i vývojáři aplikací.
I proto je App Store pro Apple nemalým zdrojem příjmů. To je rozdíl oproti ostatním výrobcům smartphonů. Ti sice mají své aplikační obchody, ale dominantní je především Google Play pro Android. Ten není dostupný ve všech zemích, například v Číně. Tam se potýká s cenzurou i Apple.
Apple vydělává na aplikacích i díky tomu, že na rozdíl od Androidu do něj aplikace jinak instalovat nelze. Existují sice možnosti „odemknutí“ iPhonů pro instalaci jakýchkoliv aplikací, ale v poslední době o takové možnosti zájem opadl. Uzavřenost ekosystému od Applu přes své limity znamená bezpečnost.
Loni ve vánočním týdnu se Apple pochlubil, že bylo za sedm dní na App Store utraceno rekordních 890 milionů dolarů. Zkrátka nepřijdou vývojáři, kteří dostanou ze zisku 70 procent, 30 procent si nechává Apple. Od spuštění App Store do loňského června si vývojáři přišli na závratných 70 miliard dolarů.
Jestliže dříve byl kladen důraz na stažení aplikací a her pomocí iTunes v počítači, tak s dostupností rychlého mobilního internetového připojení se zvýraznilo používání App Store přímo z iPhonu. Minulý rok App Store inovoval pro snaží orientaci a nákupy či stažení bezplatných aplikací.
Podle analytické společnosti App Annie nejsou hry nejstahovanější komoditou, tvoří necelou třetinu staženého obsahu. Zároveň však představují 75 procent všech na App Store utracených peněz.
Nejstahovanější hrou z App Store všech dob podle App Annie je Candy Crush Saga následovaná hrou Subway Surfers a Fruit Ninja. Nejstahovanější aplikací je Facebook, potom jeho Messenger a třetí je YouTube. Ten byl původně v iPhonech přítomen přímo z výroby.
Nejvíce se z App Store stahuje ve Spojených státech, Čína je v závěsu. Třetí zemí s největším počtem stažení je s odstupem Japonsko. Stejné pořadí platí pro žebříček utracených peněz na App Store. V Číně se za aplikace a hry utrácí o něco méně, naopak v Japonsku s prakticky čtvrtinovým podílem stažených aplikací oproti Číně se utratí skoro stejně peněz.