Protesty taxikářů v Berlíně prý nezpůsobily žádné větší potíže v dopravě. Do...

Protesty taxikářů v Berlíně prý nezpůsobily žádné větší potíže v dopravě. Do ulic vyrazily tisíce taxiků. (11. června 2014) | foto: AP

Zajídá se taxikářům a teď i městům. Aplikaci Uber zakázal Hamburk i Soul

  • 29
Masivní protesty taxikářů proti alternativní aplikaci pro levnou přepravu Uber slaví úspěch. Službu podporovanou mimo jiné americkým internetovým gigantem Google zakazují první města. Stejně jako taxikáři tvrdí, že je nelegální. Faktem však zůstává, že jim především ujídá z obecní kasy.

Aplikaci Uber zakázal německý Hamburk či jihokorejský Soul. Argumenty radnic jsou přitom téměř totožné: řidiči této služby nemají potřebnou koncesi (za niž se samozřejmě platí).

Co je to Uber?

Aplikace umožňuje zákazníkům, kteří si ji stáhnou do mobilního telefonu, spojit se přímo s registrovanými řidiči. Ti je odvezou na určené místo, a to obvykle levněji než tradiční taxislužba, aplikace přitom slouží jako taxametr. Část poplatku za jízdu poté řidiči odvádějí autorům aplikace.

Soul navrch přidává i další argumenty, jako je „diskutabilní spolehlivost řidičů“, problematické pojištění v případě nehody či ohrožení osobních údajů, protože aplikace vyžaduje po uživatelích číslo kreditní karty, píše Cnet.com. Posledním argumentem je, že „aplikace zasahuje do městského systému taxislužeb“.

Podle šéfa dopravního odboru Soulu Eul-Gon Choie už město proti provozovateli aplikace podalo žalobu. „A bude tak činit i nadále,“ dodal. Soul podle něj chystá svou vlastní aplikaci, přes níž bude možné taxi snadno objednat.

Soul zatím vyhrožuje, Hamburk aplikaci rovnou zakázal

Provozovatel aplikace Uber město v tiskové zprávě zkritizoval za zpátečnický přístup. „Zatímco města jako Londýn, Washington, Singapur a Šanghaj aplikaci Uber přijala a rozšířila tím spektrum dostupných služeb, Soul i nadále žije v minulosti,“ uvedla firma v reakci na vyjádření soulské radnice.

Vyvrátila současně i nařčení města o spolehlivosti řidičů (zákazníci přesně vědí, s kým jedou), chybějícím pojištění (řidiči i cestující jsou pojištěni) i ochraně osobních údajů (neukládá je a využívá bezpečný platební systém třetí strany).

Protesty proti aplikaci Uber

Zatímco Soul svůj záměr zamést s aplikací Uber zatím jen víceméně oznámil, německý Hamburk rovnou rozhodl, že systém spolujízdy, jak se Uber oficiálně označuje, odporuje místním zákonům. S okamžitou platností tak užívání služby zakázal, za porušení zákazu hrozí řidičům pokuta do výše 1 000 eur (přes 27 tisíc korun).

Evropský ředitel Uberu Pierre-Dimitri Gore Coty v reakci na rozhodnutí radních uvedl, že společnost hodlá dopravní služby v Hamburku nabízet i nadále. O možných právních dopadech nemluvil. Uber se může během jednoho měsíce proti zákazu odvolat.

Masivní protesty taxikářů

Proti aplikaci Uber demonstrovali v první polovině června taxikáři v řadě evropských měst, mimo jiné i v Hamburku. Tvrdili, že služba pro ně představuje nelegální konkurenci. Řidiči jezdící pro Uber totiž nemusejí podstupovat pravidelné zdravotní prohlídky ani zkoušky z místopisu, nepodléhají ani požadavkům na technický stav vozidla (o protestech jsme psali zde).

Prezident německého svazu provozovatelů taxislužby Michael Müller také řidiče Uberu obvinil, že zpravidla nemají pojištění pro přepravu osob a nedaní příjmy z poskytování dopravních služeb.

Společnost Uber podle oficiálních internetových stránek provozuje svůj servis ve více než 150 městech 42 zemí světa, především ve Spojených státech. V České republice zatím aktivní není. Podporuje ji například internetová společnost Google, ale také investiční banka Goldman Sachs.

,