Merge of the number one interactive company with the number one media company to become the number one interactive media company."
V březnu loňského roku spolkla AOL (America Online) Netscape.
V době nepříliš dávné si smlsla na známém serveru MapQuest a dnes oznámila
sloučení se zpravodajským gigantem Time Warner.
Time Warner zahrnuje CNN networks, HBO, Warner Bros., Warner
Music Group, People, Sports Illustrated, Fortune, Entertainment Weekly,
TNT a Time Warner Cable.
Výsledek sloučení se bude nazývat AOL Time Warner Inc.
a bude sídlit ve Virginii (AOL) a v New Yorku (Time Warner). Na burze
v New Yorku se bude obchodovat pod značkou AOL a spojení se uskuteční na
konci letošního roku. To dává přibližovacím týmům dostatek času na
to, aby oba celky na spojení připravili. Pravděpodobně to přinese
i snižování stavu na obou stranách, ale to už patří k dennímu chlebu amerického
kapitalismu.
Ze své pozice nedokáži odhadnout, co sloučením získá Time Warner,
pohyb America Online na internetových trzích USA i světových vykazuje jistou
zákonitost; řekněme dva trendy:
1. Nákup Mapquestu je součástí "AOL Anywhere - AOL kdekoliv".
Mobilní komunikace v USA mají, podle mého odhadu, za zeměmi v standardu
GSM zpoždění pěti let. Neexistující souvislé digitální pokrytí,
dokonalé pozemní sítě, konkurence omezená vzájmenou nekompatibilitou
telefonů velké trojky (Sprint PCS, ATT, Nextel) a v neposlední řadě i nedokonalé
technické standardy leží jako těžké balvany na slaboučkém pramínku
mobilních komunikací na americkém kontinentě. Pro ilustraci uvedu
SMS - naprosto běžná součást standardu GSM 900 - je v USA neznámou záležitostí.
Zprávy lze na mobilní telefony pouze zasílat, jde tedy spíše
o jednosměrný paging. Nejjasněji dokresluje stav mobilních komunikací
na americkém kontinentě projekt Iridium, samolibě se domnívající, že člověku
s telefonem v ruce jde jen a jen o hlasovou komunikaci.
Z uvedených skutečností vyplývá, že boom mobilních komunikací
v evropském stylu Ameriku teprve čeká. "AOL Anywhere" by měl přinést
klíčový produkt, "soukromý Internet AOL" na smartphones, Palm Piloty, PDA
a podobně; AOL pro Palm Pilot již existuje v beta verzi, pro Win CE se
připravuje. MapQuest dodá pro tento projekt důležité nástroje pro
orientaci a vyhledávání v terénu s využitím GPS - a terénem zde myslím
spíš americká předměstí, než Rocky Mountains :).
2. Sloučení s Time Warner je de facto zakotvením AOL, media působícího
striktně po drátech, do světa klasických "kamenných" zpravodajských domů
a získání přístupu ke kabelovým sítím pro vysokorychlostní internet.
America Online již nějaký čas hledá rychlejší přenosové cesty pro
interaktivní služby - spolupráce s Hughes se točila kolem satelitních přenosů,
zatímco s baby Bells šlo o vysokorychlostní přenos po stávajících drátech.
Kabelové rozvody společnosti Time Warner jsou asi v tomto směru tím nejvýraznějším
počinem.
Kromě toho bude AOL moci distribuovat písničky ze stáje Time Warner
online, nakrmit programy CNN televizní projekt AOL Plus, poskytovat trailery
filmů Warner Bros. online a podobně.
Příprava sloučení zabere téměř celý rok, ale již nyní se rýsují obrysy giganta, který vzniká. AOL Time Warner Inc. vám na jednu stranu umožní přijímat a odesílat email, číst zprávy v autě, najít cestu ve tmě a mlze "in the middle of nowhere" a na druhou stranu vám vstoupí do pokoje prostřednictvím televize, Web TV a kabelu. Budete si moci koupit písničky online, pustit reklamní šoty filmů připravených na příští měsíc a při tom všem vás bude masírovat reklama na AOL - to když si pustíte zprávy CNN - nebo na Warner Bros. při používání interaktivních služeb America Online.