Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Antispamový zákon se týká i mobilních operátorů

aktualizováno 
"Spam to nevyřeší a s vaničkou se vylévá i dítě," říká o novém antispamové zákonu Oldřich Bajer, spolumajitel portálu Centrum.cz. Zákon, který nyní čeká na prezidentův podpis, má omezit rozesílání nevyžádaných reklamních e-mailů a SMS zpráv (takzvaného spamu). Zároveň však může připravit firmy nabízející e-mailové schránky zadarmo o část příjmů.

Ty získávají peníze na svůj provoz i z prodeje reklamy, kterou automaticky "přilepují" na konec odesílaných zpráv, takzvaných patiček. "Podle nového zákona musí příjemce e-mailu se zasláním reklamy předem souhlasit, a to my nemůžeme zaručit," vysvětluje Oldřich Bajer, proč Centrum přestane s vkládáním reklamy do odeslané pošty.

Antispamový zákon


* má omezit rozesílání reklamních e-mailů a SMS zpráv; adresát musí s jejich příjmem předem souhlasit
* souhlas musí být možné kdykoliv jednoduše a zdarma odvolat
* za porušení zákona hrozí pokuta až 10 milionů korun
* stížnosti řeší Úřad pro ochranu osobních údajů
Pramen: Zákon o některých službách informační společnosti

Podle Bajera částka, o kterou poskytovatelé e-mailů takto přijdou, přesahuje deset milionů ročně. "Řádově naši uživatelé odešlou desetitisíce zpráv denně, základní cena za vloženou reklamu je třicet haléřů za kus," říká Jan Makovička z Email.cz.

Nejistotu provozovatelů, kterým hrozí až desetimilionová pokuta za každý závadný e-mail, mírní ministerstvo informatiky, které zákon připravilo. "Nepovažujeme to za porušení zákona. Jde o individuální adresnou zprávu, vědomě odeslanou uživatelem schránky, nikoli provozovatelem," uvedla mluvčí ministerstva Klára Volná.

"Je to nejednoznačné. Máme vyjádření dvou právníků a každé tvrdí něco zcela jiného," říká Jan Makovička s tím, že Email.cz bude zatím ve vkládání reklamy pokračovat. O stížnostech a případné pokutě za spam přitom bude rozhodovat Úřad pro ochranu osobních údajů, konečný ortel může také vyřknout až soud.

Zákon se týká i rozesílání reklamy na mobilní telefony. Eurotel ji například přidává do SMS zpráv odesílaných ze svých stránek zadarmo. "Služba není s novým zákonem nijak v rozporu. Dojde pouze k drobným úpravám reklamních sdělení v souladu s ním," uvedla mluvčí firmy Diana Dobálová.

Reklamní esemesky operátoři totiž rozesílají jen v rámci vlastní sítě. A souhlas k tomu získávají už při podpisu smlouvy nebo použití předplacené karty. "Zpráva bude zřetelně označena jako obchodní sdělení a bude obsahovat adresu, kde se dá zasílání zrušit," uvedl Ondřej Drábek z Oskara. Podle zákona musí být odvolání souhlasu "jednoduché a zadarmo".

Autor:




Nejčtenější

Huawei Mate 10 Pro
Má skvělou výbavu a podle výrobce je lepší než iPhone X

Mnichov (od zpravodajů Mobil.iDNES.cz) Huawei v Mnichově představuje nové modely Mate 10. Trojice novinek patří ve svých segmentech na špičku. Ceny jsou překvapivě výhodné.  celý článek

Huawei Mate 10 Pro
Tak nízkou cenu nikdo nečekal. Huawei Mate 10 Pro zatopí konkurenci

Huawei představil v Mnichově nový špičkový smartphone Mate 10. Překvapí hned v několika ohledech. Stejně jako nové iPhony má neuroprocesor, který se sám učí,...  celý článek

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou v Berlíně

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

IBM Simon
Takový smartphone jsme ještě netestovali. Rarita, která nedává smysl

V roce 1994 se začala psát komerční budoucnost chytrých telefonů. IBM Simon se stal prvním chytrým telefonem na trhu. Z dnešního pohledu je to především...  celý článek

Za nový iPhone 8 si nechal na ruku vytetovat logo T-Mobilu
Vytetoval si logo operátora na tělo a dostal iPhone zdarma

Neobvyklý způsob, jak si pořídit nový mobil, zvolil muž z USA. Domluvil se s ředitelem T-Mobilu, že si nechá vytetovat logo tohoto operátora na ruku výměnou za...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Myšlenka supertarifu žije. Nově ho chce vyloudit město na Vysočině

Tarif pro běžné občany, jehož ceny by odpovídaly ministerským tarifům, se poprvé snažila vysoutěžit koncem roku 2016 radnice městské části Brno-střed. Bez...  celý článek

Nové logo UPC
UPC zvyšuje rychlost na 500 Mbit/s, mění i svou image

Kabelová firma UPC zvýší maximální rychlost připojení k internetu ve své síti na 500 Mbit/s. Dosud bylo maximum o 100 Mbit/s nižší. Průměrná rychlost v síti...  celý článek

Ilustrační snímek
O2 zrychluje pevný internet. Ale jen nejvyšší tarif

Operátor O2 od 4. října navyšuje přenosovou rychlost Internetu na doma. Změna se ovšem týká pouze nejvyššího tarifu Premium, rychlost stahování se ze...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
SERVISNÍ TECHNIK – TEAM LEADER

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.