Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dal společnosti Český Telecom za zneužití dominantního postavení na trhu pokutu 81,7 milionu korun. Je to nejvyšší pravomocná sankce v historii úřadu. Firma porušila zákon tím, že nutila asi 3000 firem uzavřít pro ně nevýhodné smlouvy, řekl dnes novinářům předseda úřadu Josef Bednář. Telecom ale s rozhodnutím ÚOHS nesouhlasí a bude se bránit soudní cestou, řekl ČTK mluvčí Telecomu Vladan Crha.
"V nejbližší době podáme žalobu ke správnímu soudu a požádáme o odklad vykonavatelnosti," reagoval Crha pro ČTK s tím, že výše pokuty je neadekvátní. Firma podle něj předkládala zákazníkům nabídky, jež spočívají v komplexním telekomunikačním řešení, a nesouhlasí s tím, že by při tom cokoli zneužila.
Za nesprávné Telecom považuje i tvrzení, že nutil podniky uzavřít nevýhodné smlouvy. "V roce 2002 existovala v segmentu telekomunikačních služeb pro firmy plná konkurence a neumíme si představit podnik, který by za této situace podepsal pro sebe nevýhodnou smlouvu s některým z operátorů," uvedl mluvčí.
Český Telecom vytvořil podle ÚOHS v letech 2001 a 2002 smlouvami na některé cenové plány bariéru pro rozvoj konkurence na telekomunikačním trhu. Ve smlouvách na tarify Premium, Benefit, Business Optimal, Top a Business Platinum Combi se snažil zavázat si klienty dlouhodobě různými slevami či výhodami. Tím i cenově diskriminoval ostatní, kteří smlouvy neuzavřeli.
"Tato strategie je protisoutěžní a brání liberalizaci sektoru telekomunikací," zdůraznil šéf ÚOHS. Postup společnosti podle jeho názoru oddálil výhody, s nimiž se počítalo po postupném otevření trhu. Firma musí nyní pokutu zaplatit a do 60 dnů nezákonné praktiky odstranit, uvedl.
Správní řízení zahájil úřad loni v lednu na základě několika stížností. Proti jeho červnovému rozhodnutí se shodnou pokutou jako nyní podal Telecom rozklad.
Ve smlouvách, které antimonopolní úřad označil za nezákonné, vyžadoval Telecom smluvní hovorné, a zákazník tedy musel provolat měsíčně stanovený objem hovorů. Pokud byl nižší, účtoval operátor i rozdíl mezi výší smluvního a uskutečněného hovorného. Jako protisoutěžní považoval ÚOHS i povinnost používat na pevných telefonních linkách služeb Českého Telecomu a vázání smluv na rok až pět let. Přitěžující okolností bylo navíc opakované porušování zákona ze strany společnosti.
"Porušení zákona takzvanými věrnostními rabaty považuje za závažné i Evropská komise," zdůraznil Bednář. Dodal, že například aplikace programů Winback/Retence v obchodní politice Českého Telecomu znesnadňuje vstup alternativních operátorů na trh.
Telecom může nyní podle nové právní úpravy podat návrh na přezkoumání rozhodnutí úřadu ke Krajskému soudu v Brně. Poté by případnou další odvolací instancí byl Nejvyšší správní soud. S firmou vedl ÚOHS od roku 1999 již pět správních řízení, z nichž čtyři skončily pravomocným rozhodnutím a proti jednomu se podnik odvolal. Další tři správní řízení úřad nyní zahájil.
Pokuta Českému Telecomu je nejvyšší pravomocnou sankcí. Zatím vůbec nejvyšší pokutu od ÚOHS, 313 milionů korun, dostali výrobci a distributoři pohonných hmot za kartelovou dohodu o cenách. Toto rozhodnutí je však nyní v odvolacím řízení. Souhrnnou pokutu 63 milionů Kč pak dostaly v roce 2002 firmy Eurotel a RadioMobil za zneužití dominantního postavení při účtování telefonních hovorů.