„Už na jeho první stránce se dočtete, že průzkum sbíral data z ceníkových cen uvedených na webových stránkách operátorů v měsíci únoru 2017,“ reagoval na závěr analýzy Evropské komise (EK) výkonný ředitel Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS) Jiří Grund. Z analýzy výsledků při zohlednění parity kupní síly (poměr cen v národních měnách za stejné výrobky a služby v různých zemích) totiž vyplynulo, že mobilní služby v Česku jsou jedny z nejdražších v EU.
Podrobné výsledky analýzy |
Problém nespočívá ovšem pouze ve faktu, že EK analyzovala 14 měsíců stará data. Jak jsme již v této souvislosti upozornili, tuzemští operátoři od doby, kdy EK data reálně shromažďovala, představili nové či inovované tarify. Odhalili je postupně v průběhu tří měsíců počínaje loňským dubnem.
Podle Grunda je problém ovšem především v tom, že EK nebrala v potaz aktuální situaci na českém trhu (a patrně ani na dalších evropských trzích - pozn. redakce), na kterém s odvoláním na konstatování českého antimonopolního úřadu z loňského listopadu přibližně 70 % uživatelů mobilních telefonů nakupuje za jiné než ceníkové ceny. Téměř tři čtvrtiny zákazníků českých operátorů tak podle sektorového šetření UOHS využívají podpultové nabídky.
„Existenci podpultových nabídek jakožto formu konkurenčního boje aktivně podporoval jak regulátor (ČTÚ), tak i gestor MPO (Ministerstvo průmyslu a obchodu - pozn. redakce). Tudíž na trhu se děje to, co chtěl jeho rozhodčí,“ podotkl Grund pro redakci Mobil.iDNES.cz.
Vzhledem k realitě českého trhu, kdy většina lidí telefonuje za jiné (nižší) než ceníkové ceny, tak analýzu EK srovnávající ceníkové ceny považuje za pouhý výkřik do tmy. Podle něj existuje jeden parametr reálně porovnávající úroveň telekomunikačního trhu v rámci celé EU.
„Jmenuje se ARPU (průměrný výnos na uživatele). V tomto ohledu je ČR s úrovní ARPU 10,7 EUR/měsíc pod průměrem vyspělých zemí – tzn. lokální operátoři vydělávají reálně méně než jejich kolegové v západní Evropě,“ upozornil výkonný ředitel APMS.
Češi mohou závidět. Polsko je mobilní ráj a volání i data jsou za hubičku |
Důvodů je podle něj celá řada. Vliv mají například vysoké roční poplatky, které operátoři v České republice platí za udržování frekvencí - jsou totiž až čtyřikrát vyšší oproti jiným unijním státům, dosahují stovek milionů korun. Dopad má i podstatně časově náročnější administrativa. Co podle Grunda například v Německu operátoři zařídí za měsíc, v Česku trvá rok.
A pak jsou tu například i podmínky ze strany regulátora, tedy Českého telekomunikačního úřadu. Na druhou stranu díky nim patří české LTE sítě, co se kvality týče, k nejlepším v Evropě. „Jsme v TOP 10 na světě v kvalitě pokrytí signálem, protože tak přísné podmínky stanovil regulátor,“ dodal Grund.
Vše výše uvedeně podle něj znamená mimo jiné i významné navýšení nákladů na stavbu a provoz sítí. „Rádi budeme tento fenomén diskutovat a navrhovat cesty, jak nabídnout co nejlepší služby za co nejlepší ceny,“ podotkl.