V Americe jsou sice BlackBerry nejpoužívanější platformou, velké procento uživatelů by ale měnilo

V Americe jsou sice BlackBerry nejpoužívanější platformou, velké procento uživatelů by ale měnilo | foto: arctouch.com

Američané by nejraději BlackBerry měnili za Apple iPhone

  • 151
Snad každý průzkum podílů jednotlivých výrobců ukazuje, že v Americe vede se stále větší převahou RIM s telefony BlackBerry. Aktuální data společnosti Crowd Science ale ukazují, že budoucnost nahrává víc Applu a telefonům s Google Androidem.

S trochou nadsázky lze říci, že dnes platí: co druhý Američan, to uživatel zařízení Blackberry. Podle posledního výzkumu ale nezanedbatelná část z nich uvažuje o změně platformy. Rozhodně přitom nemluvíme o minoritním podílu; hned čtyřicet procent majitelů telefonu RIM totiž vidí svou budoucnost v iPhonu.

Další třetina přitom uvažuje o přechodu na některý telefon se systémem Google Android. Obě uvedené platformy, tedy mobilní OS X i Google Android, se přitom mohou pochlubit nejvěrnějšími uživateli. Tedy takovými, kteří by při nákupu nového přístroje zůstali věrni operačnímu systému (v případě iPhonu pochopitelně i značce). Těch je z osloveného vzorku 1092 respondentů v obou případech kolem 90 %.

Výzkum agentury Crowd Science (nákup příštího telefonu)

Jen necelá čtvrtina z dotázaných majitelů iPhonu by v budoucnu sáhla po přístroji s Androidem, pouhých dvanáct procent z nich pak po jiném mobilním OS (v úvahu připadá Windows Mobile, webOS nebo Symbian). Podobná shoda panuje u majitelů androidích telefonů, hned 87 % z oslovených by si opět pořídilo přístroj s tímto operačním systémem. Třináct procent pak vyslovilo největší sympatie iPhonu.

Naopak největší nespokojenost se svým stávajícím telefonem vyjádřili majitelé zařízení BlackBerry, kteří by s klidným svědomím měnili. Rovnou polovina z dotázaných by přitom volila smartphone s nespecifikovaným operačním systémem (opět může být Windows Phone, webOS případně Symbian).

Výzkum agentury Crowd Science

V další části průzkumu respondenti odpovídali na otázku, který telefon (platformu) by doporučili svým známým či příbuzným. Drtivá většina majitelů iPhonu (97 %) by ho s radostí známým doporučila; téměř pětina z nich pak jako vhodný telefon uvedla zařízení s Androidem.

U majitelů Androidů je shoda ještě větší, telefon se stejným systémem by známým doporučili všichni bez výjimky. Zároveň ale dvě pětiny z nich vidí jako vhodného kandidáta také iPhone. Ten jako ideální přístroj pro svého kolegu označila i zhruba polovina majitelů přístroje RIM. Téměř třetina pak dala největší preference Google Androidu.

Téměř shodně potom odpověděli uživatelé nespecifikované mobilní platformy; 51 % z nich by doporučilo iPhone, víc než třetina pak Android.

Z průzkumu dále vyplývá, že uživatelé dávají před komerčními aplikacemi přednost těm bezplatným, což není vzhledem k počtu dostupných zdarma distribuovaným programů velké překvapení.

Téměř třicet procent oslovených uživatelů telefonů RIM si v minulých sedmi dnech do telefonu stáhlo alespoň jednu aplikaci zdarma. Celé dvě třetiny ale za stejné období do telefonu nepřidalo ani jednu novou aplikaci. Naopak pět procent z nich stáhlo šest a více aplikací.

Výzkum agentury Crowd Science (stahování/nákup aplikací)

O poznání aktivnější jsou majitelů iPhonu; více než polovina z nich v uvažovaném období obohatila svůj telefon až pěti novými aplikacemi. Sedm procent z nich prostřednictvím aplikačního portálu stáhlo šest až deset nových programů. Pouhá tři procenta uživatelů pak v uvažovaném časovém horizontu do telefonu nainstalovala víc než deset aplikací.

Majitelé zařízení s Androidem jsou ještě větší stahovači. Aspoň jednu novou bezplatnou aplikaci totiž stáhlo 71 % z nich. Rovná pětina přitom nainstalovala víc než 10 nových aplikací, třináct procent si vystačilo s šesti až deseti novými programy za týden.

Naproti tomu do nákupu komerčních aplikací se uživatelé napříč platformami tolik nehrnou. Například jen každý jedenáctý uživatel BlackBerry zakoupil alespoň jednu aplikací. Víc než šest nových programů si pořídilo jen mizivé procento dotázaných.

Ukazuje se, že nejvíc nakupují majitelé iPhonu, víc než třetina z nich totiž během týdne nějakou aplikaci přes App store koupila. Někteří jich za uvažované období koupili víc než šest.

Drtivá většina dotázaných majitelů telefonu s Androidem v uplynulém týdnu žádnou aplikaci nepořídila. Nakupoval jen zhruba každý šestý uživatel této platformy.

Poslední část průzkumu mapovala, k jakým účelům uživatelé své telefony používají. Odpověď mohla znít: pouze k osobním, ryze k pracovním nebo k pracovním i osobním účelům.

Výzkum agentury Crowd Science (využití telefonu)

Téměř tři čtvrtiny majitelů iPhonu ho používají jako pracovní i osobní telefon, téměř třicet procent jen k osobním účelům. Pouhé procento z nich využívá iPhone pouze k práci.

V případě Google Android telefonů ho víc než dvě třetina používají univerzálně, zbylá třetina výhradně jako osobní telefon. Největší podíl ryze obchodního využití mají dle očekávání telefony BlackBerry; z oslovených 160 uživatelů této platformy svůj telefon takto využívá sedm procent. Naopak zhruba každý šestý uživatel má svou "ostružinu" jen k osobnímu využití. Ostatní pak používají telefon v práci i v soukromí.