Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

A přeci se uživatelé poznají podle mobilního telefonu!

aktualizováno 
Dva provokativní články škatulkovaly uživatele podle toho, jaký mají mobil nebo operátora. Jenže on to není takový vtip, jak se zdá - podle mobilu poznáte jeho pána. Jak a k čemu to je?
Ve dvou dílech letního okénka jsme se pokusili vám ukázat, jak se na sebe dívají jednotliví uživatelé mobilních telefonů a operátorů. Mnoho čtenářů článek označilo za podařený žert, někteří si postěžovali, že nemáme o čem psát.

Nevím, zda má o čem psát redakce, ale rád bych se k problému uživatelů a jejich ztotožnění se značkou či operátorem vrátil v letním okénku znovu a zřejmě (snad) naposledy.

Někteří čtenáři připomněli, že mnou sumarizovaný popis připomíná horoskopy – v podstatě každý se mohl ve svém popisu identifikovat. A tedy že rozpoznávání lidí podle toho, jaký mají mobilní telefon nebo operátora, je nesmysl, hovadina a zhůvěřilost.

Ačkoliv jsem tedy ve dvou dílech byl silně ironický, nyní si dovolím o poznání vážněji.

Když se rozhodujete o výběru operátora a mobilního telefonu, působí na vás mnoho faktorů. Ať to popíráte, jak chcete, především na vás působí reklama a prostředí, v němž pracujete a žijete. Proto jsem ve článku o uživatelích a operátorech operoval s předvolbami a číselnými řadami – předvolby a číselné řady celulárních čísel vlastně fungují jako určení času – sice přibližné, ale pro orientaci vhodné.

A k čemu je to potřeba? K tomu, abychom mohli o uživateli hovořit v závislosti na tom, jaký mobilní telefon a operátora si vybral. Řekni mi, jakou knihu čteš a já ti řeknu, kdo jsi – toto heslo bychom skutečně mohli modifikovat.

Uživatel si svůj telefon i operátora vybírá v určitém čase a v tomto čase na něj působí mnoho podnětů. Tyto podněty rozhodují o výběru jak telefonu, tak operátora. Mezi podněty patří nejenom peníze, ale i zkušenosti přátel, reklamní kampaně a hlavně promo nabídky. Navíc sami výrobci se snaží svoje telefony ztvárnit tak, aby přímo sedly na jednotlivé uživatelské skupiny – vysoce postavený manažer bude těžko používat v této době Nokii 3210.

Nokia 8210 Life Styl
Pro koho je podle vás určen telefon Nokia 8210, když se díváte na tuto reklamu? Myslíte, že tato reklama cílovou skupinu neovlivnila?

Samozřejmě vysledování vztahů a závislostí mezi tím, v jaké době si člověk mobil koupil a jakého operátora volil podle toho, jaké reklamy a speciální akce na mobily právě běžely a podle toho, jaké skupiny jednotlivým telefonům a operátorům právě v té době dávaly přednost, by bylo velmi pracné a z hlediska obecně použitelné psychoanalýzy je to (alespoň nyní) zbytečnost.

Přesto lze s jistotou prohlásit, že kdyby si s tím někdo dal práci, mohl by vypracovat minimálně zajímavou pomocnou metodu, ne-li přímo pomocnou vědu pro psychologii. Těch hlavních faktorů není zase tak moc – bylo by ale nutné prověřit úroveň chyby, kdy o nákupu nerozhodují faktory, jež běžně označujeme za hlavní, ale minoritní faktory, jež najednou nabyly na vrchu (například přímý příkaz koupit určitého operátora nebo telefon, dary atd).

Pokud se na podobnou práci cítíte, jde zatím o pole neorané. A co víc – ačkoliv by tato metoda neměla veliké uplatnění v psychoanalytické praxi, myslím, že její reverzní provedení by se velmi líbilo jak operátorům, tak výrobcům mobilů. Nebylo by pro ně ideální, vybrat si, jakého uživatele chtějí oslovit a z počítače (nebo vaší konzultační firmy za pár stovek tisíc na tento projekt) by vypadlo, jakými všemi podněty je na tyto lidi potřeba působit?

Nu, námět na dlouhé blížící se podzimní večery máte. Co vy na to?

Autor:



Nejčtenější

Nový „levný“ iPhone má být hit. Prodat se ho má 100 milionů

Trojice iPhonů pro rok 2018

Apple chystá na letošní rok tři nové iPhony. Jedním z nich má být levnější model, který nebude mít OLED displej. A...

Vodafone extrémně vylepšuje rodinné tarify. Zadarmo přidává 8 GB a VDSL

Vodafone (ilustrační fotografie)

Není obvyklé, aby operátor výrazně vylepšil tarif a nesáhl na cenu. V případě inovovaných rodinných tarifů Red+ tomu...



Teď přijde řada na naše peníze. V Číně totiž končí zlaté časy

Xiaomi Mi 6

Čínský trh s chytrými telefony je největší na světě, ale loni se podle všeho dostal do potíží. Po letech růstu přišel...

Lidé si stěžovali na špatný signál. Rušil ho těžař bitcoinů

(Ilustrační snímek)

Newyorští zákazníci amerického operátora T-Mobile si stěžovali na znatelný šum během telefonních hovorů. Ukázalo se, že...

Krásné mechanické chytré hodinky jsou i v menší variantě. Ale ta cena

Značka TAG Heuer představila zmenšenou variantu svých chytrých modulárních...

Švýcarská hodinářská značka TAG Heuer představila zmenšenou variantu chytrých hodinek Connected. Zatímco jejich první...

Další z rubriky

Toto je pro Huawei klíčový model. Bude velmi levný

Huawei P smart

Do českých obchodů a nabídek operátorů se potichu zařadila novinka v podobě modelu Huawei P smart, která může být...

Bojíte se smartphonů? Pak je tu jeden speciálně pro vás

Seniorské mobily Doro

Společnost Doro uvedla na český trh tři nové mobilní telefony určené tradičně pro méně zkušené uživatele. Mezi novinky...

Vymyslel Android, ale jeho smartphone je propadák roku

Essential PH-1

Jeden z hlavních tvůrců systému Android Andy Rubin se po odchodu z Googlu začal realizovat jako tvůrce smartphonu. Jeho...

Najdete na iDNES.cz