Radost nemohou mít jako obvykle všichni výrobci. Vlastně z první pětky největších rostly prodeje jen dvěma, tři další se museli smířit s meziročním poklesem prodejů a tudíž i tržním podílem. Menší prodeje analytická společnost Strategy Analytics připisuje i plejádě ostatních producentů.
Celkově je výhled trhu mírně pozitivní, neočekávají se žádné dramatické propady, naopak by trh se smartphony mohl mírně růst i nadále. Ovšem žádné skokové změny nelze už očekávat ani v tomto směru.
Zcela jistě nejzajímavější jsou výsledky Huaweie. Ve třetím kvartále byla firma po celou dobu pod tlakem amerických sankcí, které Huaweii neumožňují přinášet na globální trhy nové modely a i prodeje těch současných klesají. Tedy mimo domácí Čínu. Tam to je však naopak pro firmu velká jízda.
Huaweii meziročně prodeje vyskočily o neuvěřitelných 29 procent nahoru. Firma rostla o osm procent (meziročně) už minulé čtvrtletí, kdy pro ní problémy s čínským embargem začaly, jenže plný dopad se očekával až v právě skončeném kvartále.
Značka | Q3 2018 | Q3 2019 | Změna |
---|---|---|---|
Samsung | 72,3 | 78,2 | 8 % |
Huawei | 51,8 | 66,7 | 29 % |
Apple | 46,9 | 45,6 | -3 % |
Xiaomi | 33 | 32,3 | -2 % |
Oppo | 31,2 | 29,4 | -6 % |
Ostatní | 124,6 | 114,1 | -8 % |
Celkem | 359,8 | 366,3 | 2 % |
Jak je to možné? Odpověď je snadná, Huawei mohutně posiluje na domácím čínském trhu na úkor především tamních značek. Růst je tak mohutný, že dokáže zcela kompenzovat propad prodejů mimo Čínu. Jenže tato mince má i svůj rub, který v ruce drží třeba Xiaomi nebo Oppo.
Světová čtyřka a pětka zažívají aktuálně meziroční propad prodejů. Čtvrté Xiaomi o dvě procenta, páté Oppo o šest procent. To, že Xiaomi kleslo méně, je pravděpodobně zásluhou dřívější orientace značky na trhy mimo Čínu, Oppo bylo v tomto směru pomalejší, proto teď ztrácí víc. Ale i tato značka se sesterským Vivem se snaží výrazněji prosadit v Evropě. Jenže zatím je aktivní jen v některých zemích, třeba v Česku oficiálně nepůsobí.
Značka | Q3 2018 | Q3 2019 |
---|---|---|
Samsung | 20,1 % | 21,3 % |
Huawei | 14,4 % | 18,2 % |
Apple | 13 % | 12,4 % |
Xiaomi | 9,2 % | 8,8 % |
Oppo | 8,7 % | 8 % |
Ostatní | 34,6 % | 31,1 % |
Celkem | 100 % | 100 % |
Růst Huaweie na domácím čínském trhu bude mít ještě větší vliv na menší tamní značky, ale jejich výsledky agentura Strategy Analytics tradičně nezveřejňuje, podobně jako mnohé další agentury.
Huawei je světová dvojka a i přes problémy dotírá na první Samsung. Jenže ten měl také dobré čtvrtletí, takže zatím útok na svou pozici odráží. Rozdíl však není velký. Samsung meziročně ve třetím kvartále rostl o osm procent, za což mohou dobré prodeje top modelu Note 10, který je ve dvou verzích, což je změna oproti minulým létům. A také se daří zcela nové řadě A, kterou Samsung průběžně po celý rok inovuje. Tento krok se mu zjevně vyplácí.
Zbývá třetí pozice, kterou dlouhodobě drží Apple. Ten si připsal tříprocentní propad prodejů iPhonů, ale podle agentury je výhled pozitivní, protože nová řada 11 měla dobrý start a základní model je levnější než tomu bylo dříve.