Tísňová linka přijímá oznámení o úrazu technika mobilního operátora na vrcholku vysílače. Na místo vyjíždějí hasiči s potřebnou výbavou, musí předpokládat, že se bude nutné popasovat i se zalesněným a hůře dostupným terénem. Jejich hlavním úkolem je zejména dostat zraněného bezpečně na zem z několik desítek metrů vysokého vysílače a následně jej co nejšetrněji přepravit k vozu či vrtulníku záchranné služby.
„Dva pracovníci montovali antény a je tam podezření na poranění krční páteře,“ zazní na začátku společného taktického cvičení Vodafonu a lezeckého družstva HZS Královéhradeckého kraje. Do cvičení, které se uskutečnilo na přelomu května a června nedaleko obce Dobřany v Královéhradeckém kraji, se zapojilo konkrétně družstvo hasičů ze stanice Rychnov nad Kněžnou a se čtyřkolkou pak také skupina ze stanice Velké Poříčí.
„Nosítka s dekou kvůli tepelnýmu komfortu?“ ptá se záchranář ze země. „Určitě s dekou, tady strašně fouká, je tu zima,“ dostává odpověď z vrcholu vysílače, kde se hasiči musí vypořádat s komplikacemi nejen v podobě větru, ale i stísněného prostoru.
„Cvičení je důkaz, že nic nepodceňujeme. Protože připravenost a koordinace všech složek je nesmírně důležitá proto, aby případná záchrana dopadla dobře,“ popsal na místě generální ředitel českého Vodafonu Petr Dvořák.
Spolupráce s hasiči je výrazně širší
Spolupráce Vodafonu a hasičů se podle operátora netýká zdaleka jen podobných cvičení. „Vodafone například předává hasičům online informace o stavu své mobilní sítě a konkrétně o tom, kde došlo k výpadku napájení a vysílač musí fungovat na baterii,“ informoval redakci Mobil.iDNES.cz tiskový mluvčí Vodafonu Ondřej Luštinec.
Na tísňovou linku se dovoláte i přes wi-fi. Vodafone spustil novou službu |
Jelikož síť operátora tvoří tisíce mobilních vysílačů napříč celým Českem, tak hasiči díky takovým informacím mají okamžitý přehled například o postupující větrné smršti včetně toho, jaké škody páchá.
Spolupráce operátora a hasičů zahrnuje také lokalizaci volajících na tísňové linky, díky čemuž se zranění dočkají co nejrychlejší pomoci. Zákazníci Vodafonu se na tísňovou linku (112, 150, 155, 156 a 158) dovolají i z míst, kde signál běžně není, ale mají tam k dispozici wi-fi připojení k internetu.