Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vizionářství, nebo zelená sebevražda? Šéf Audi jde proti autům

Zelení dominují politice a médiím. I mnozí výrobci aut začínají zastávat „zelenější“ přístup. Obzvlášť horlivě jde do toho šéf Audi – s velkým rizikem pro svou značku, která žije ze síly a radosti z jízdy. Píše v komentáři německý magazín Focus.
Audi Grandsphere

Audi Grandsphere | foto: Audi

„Šéf Audi nyní sází všechno na zelenou brzdu,“ shrnuje týdeník a ptá se, zda se nebudou majitelé Audi muset začít stydět. „Často řídí velká výkonná SUV, v levém jízdním pruhu se střídají především modely A4 a A6 s BMW řady 3 a 5. Dokonce i elektromobily se čtyřmi kruhy ve znaku sázejí na sílu, rychlost a radost z jízdy. Ovšem šéf Audi Markus Duesmann šlape na zelenou brzdu, a rozhodně to nedělá poprvé.“

Markus Duesmann z automobilky Audi

Focus si všímá, že v rozhovoru pro bavorský deník Süddeutsche Zeitung Markus Duesmann „stavěl překážky do cesty svým silným vozům“. „Abychom se v Německu lépe naladili na vlnu spoření, kterou nezbytně nutně potřebujeme, mohli bychom opět zavést dny bez aut, jako tomu bylo v sedmdesátých letech,“ vysvětlil 53letý šéf. „Musíme změnit způsob myšlení, uvědomit si, že se naše životy mění.“

Jak už Duesmann před časem zdůraznil, umí si představit i zavedení rychlostního limitu na dálnici. „Přilepí se snad brzy sám sekundovým lepidlem k vozovce, aby zastavil vlastní auta?“ ptá se Focus s odkazem na ekologické aktivisty s lepidlem, kteří v posledních týdnech zintenzivnili svůj boj.

„Je otázkou, zda je potřeba omezovat řidiče Duesmannovým hlubokým přesvědčením, nebo se chce zelenému duchu doby podbízet jen z PR důvodů. Jisté je, že právě pro značku, jako je Audi, je podobná strategie spojená se značnými riziky,“ tvrdí německý magazín.

Dynamikou drtí, komfortem rozmazluje. Elektrický expres z Ingolstadtu nadchne

I když Zelení momentálně dominují politice, a především v médiích jsou příznivci této strany hodně slyšet jako „zelené tlampače“, v žádném případě podle Focusu netvoří s podílem 15–20 procent všech voličských hlasů v obyvatelstvu většinu. „Především však – a to by mělo být šéfovi značky, jako je Audi, jasné – nezosobňují zájmy řidičů a řidiček.“

Současným trendem je vzdát se auta: upřednostňuje se cyklistická doprava, zavádějí se stále nové a nové rychlostní limity a vyšší pokuty, zakazují se některé technologie a jízda. Zastánci těchto názorů spolehlivě nacházejí své místo na stránkách velkých „novin a možná budou moct dokonce přednést řeč na stranickém sjezdu Zelených. Ale jsou toto skutečně současní nebo budoucí zákazníci Audi?“ komentuje Focus.

Audi Q4 e-tron

A ptá se, proč by měl dát někdo 100 tisíc eur za silné výkonné audi, když dokonce ani sám šéf značky nevěří ve svobodu individuální mobility? „Pro tu trošku ježdění autem, která ve vizi „změny v dopravě“ (podle níž by mělo být řízení auta spíše výjimkou) ještě zůstává, postačí cenově výhodný korejský nebo některý z mnoha čínských vozů, které se dnes tlačí na trh,“ upozorňuje.

Ačkoli Duesmannova fixace na elektromobilitu přesně odpovídá politické linii, která je právě v kurzu, mohl by se mu podle komentáře Focusu jeho postoj vrátit jako bumerang. „Protože jádrem zelené dopravní politiky není náhrada spalovacího motoru elektromobilem, mnohem víc jde o to, nahradit elektromobil jízdním kolem,“ poukazuje.

Audi e-tron GT

A připomíná, že šéfové automobilek se nyní nacházejí neustále v obranné pozici. Kritiky na sociálních sítích se dočkal hned po zveřejnění zmíněného rozhovoru. „Proč se tedy Audi vůbec angažuje ve formuli 1? A proč nemá Audi rychlostní omezení na 180 km/h, stejně jako to už dělá Volvo?“ cituje otázky, které se objevily.

Nejvíce high-tech elektromobil hýčká komfortem a postraší spotřebou

„Má-li být Duresmannův eko-přerod věrohodný, musí se nyní kruh po kruhu vzdát identity značky Audi, dokud na konci nezůstane nic než neutěšená schránka bez radosti, v níž se bude každý muset za každou jízdu autem omlouvat,“ píše týdeník.

A jako Duesmannův protipól jmenuje šéfa BMW Olivera Zipseho, který dává rád najevo fascinaci autem, a to ať už svým odmítavým postojem k rychlostnímu limitu na dálnici, nebo jasnou kritikou zákazu spalovacích motorů v Evropské unii. „Jsme svobodný národ, nabízíme možnost volby, ne omezení,“ uvedl Zipse nedávno v rozhovoru pro zpravodajskou agenturu Reuters.

„BMW se přitom nedrží jen domněle překonané technologie spalovacího motoru, ale podobně jako Audi masivně sází i na elektromobilitu – a s modely, jako je i4 nebo iX, má dokonce větší zásah než Duesmann s modely e-tron,“ všímá si Focus.

Putování elektromobilem Audi e-tron do Monaka na nejslavnější evropské eko rallye Monte Carlo

„Možná by si měl šéf Audi víc uvědomit základní hodnoty značky Audi: získat náskok díky technice (známý slogan automobilky „Vorsprung durch Technik“ – pozn. iDNES.cz). A to znamená být rychlejší a lepší než ostatní. „Zříci se čehokoli“ může být v dnešní době životní postoj mnoha lidí – ti k tomu ale určitě nepotřebují Audi,“ uzavírá významný německý magazín.

Budoucnost bez aut. Elektromobil bude jen pro bohaté, přiznali šéfové automobilek

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...