„Šéf Audi nyní sází všechno na zelenou brzdu,“ shrnuje týdeník a ptá se, zda se nebudou majitelé Audi muset začít stydět. „Často řídí velká výkonná SUV, v levém jízdním pruhu se střídají především modely A4 a A6 s BMW řady 3 a 5. Dokonce i elektromobily se čtyřmi kruhy ve znaku sázejí na sílu, rychlost a radost z jízdy. Ovšem šéf Audi Markus Duesmann šlape na zelenou brzdu, a rozhodně to nedělá poprvé.“
Focus si všímá, že v rozhovoru pro bavorský deník Süddeutsche Zeitung Markus Duesmann „stavěl překážky do cesty svým silným vozům“. „Abychom se v Německu lépe naladili na vlnu spoření, kterou nezbytně nutně potřebujeme, mohli bychom opět zavést dny bez aut, jako tomu bylo v sedmdesátých letech,“ vysvětlil 53letý šéf. „Musíme změnit způsob myšlení, uvědomit si, že se naše životy mění.“
Jak už Duesmann před časem zdůraznil, umí si představit i zavedení rychlostního limitu na dálnici. „Přilepí se snad brzy sám sekundovým lepidlem k vozovce, aby zastavil vlastní auta?“ ptá se Focus s odkazem na ekologické aktivisty s lepidlem, kteří v posledních týdnech zintenzivnili svůj boj.
„Je otázkou, zda je potřeba omezovat řidiče Duesmannovým hlubokým přesvědčením, nebo se chce zelenému duchu doby podbízet jen z PR důvodů. Jisté je, že právě pro značku, jako je Audi, je podobná strategie spojená se značnými riziky,“ tvrdí německý magazín.
Dynamikou drtí, komfortem rozmazluje. Elektrický expres z Ingolstadtu nadchne |
I když Zelení momentálně dominují politice, a především v médiích jsou příznivci této strany hodně slyšet jako „zelené tlampače“, v žádném případě podle Focusu netvoří s podílem 15–20 procent všech voličských hlasů v obyvatelstvu většinu. „Především však – a to by mělo být šéfovi značky, jako je Audi, jasné – nezosobňují zájmy řidičů a řidiček.“
Současným trendem je vzdát se auta: upřednostňuje se cyklistická doprava, zavádějí se stále nové a nové rychlostní limity a vyšší pokuty, zakazují se některé technologie a jízda. Zastánci těchto názorů spolehlivě nacházejí své místo na stránkách velkých „novin a možná budou moct dokonce přednést řeč na stranickém sjezdu Zelených. Ale jsou toto skutečně současní nebo budoucí zákazníci Audi?“ komentuje Focus.
A ptá se, proč by měl dát někdo 100 tisíc eur za silné výkonné audi, když dokonce ani sám šéf značky nevěří ve svobodu individuální mobility? „Pro tu trošku ježdění autem, která ve vizi „změny v dopravě“ (podle níž by mělo být řízení auta spíše výjimkou) ještě zůstává, postačí cenově výhodný korejský nebo některý z mnoha čínských vozů, které se dnes tlačí na trh,“ upozorňuje.
Ačkoli Duesmannova fixace na elektromobilitu přesně odpovídá politické linii, která je právě v kurzu, mohl by se mu podle komentáře Focusu jeho postoj vrátit jako bumerang. „Protože jádrem zelené dopravní politiky není náhrada spalovacího motoru elektromobilem, mnohem víc jde o to, nahradit elektromobil jízdním kolem,“ poukazuje.
A připomíná, že šéfové automobilek se nyní nacházejí neustále v obranné pozici. Kritiky na sociálních sítích se dočkal hned po zveřejnění zmíněného rozhovoru. „Proč se tedy Audi vůbec angažuje ve formuli 1? A proč nemá Audi rychlostní omezení na 180 km/h, stejně jako to už dělá Volvo?“ cituje otázky, které se objevily.
Nejvíce high-tech elektromobil hýčká komfortem a postraší spotřebou |
„Má-li být Duresmannův eko-přerod věrohodný, musí se nyní kruh po kruhu vzdát identity značky Audi, dokud na konci nezůstane nic než neutěšená schránka bez radosti, v níž se bude každý muset za každou jízdu autem omlouvat,“ píše týdeník.
A jako Duesmannův protipól jmenuje šéfa BMW Olivera Zipseho, který dává rád najevo fascinaci autem, a to ať už svým odmítavým postojem k rychlostnímu limitu na dálnici, nebo jasnou kritikou zákazu spalovacích motorů v Evropské unii. „Jsme svobodný národ, nabízíme možnost volby, ne omezení,“ uvedl Zipse nedávno v rozhovoru pro zpravodajskou agenturu Reuters.
„BMW se přitom nedrží jen domněle překonané technologie spalovacího motoru, ale podobně jako Audi masivně sází i na elektromobilitu – a s modely, jako je i4 nebo iX, má dokonce větší zásah než Duesmann s modely e-tron,“ všímá si Focus.
„Možná by si měl šéf Audi víc uvědomit základní hodnoty značky Audi: získat náskok díky technice (známý slogan automobilky „Vorsprung durch Technik“ – pozn. iDNES.cz). A to znamená být rychlejší a lepší než ostatní. „Zříci se čehokoli“ může být v dnešní době životní postoj mnoha lidí – ti k tomu ale určitě nepotřebují Audi,“ uzavírá významný německý magazín.
Budoucnost bez aut. Elektromobil bude jen pro bohaté, přiznali šéfové automobilek |