„Dle přechodných ustanovení k uvedené novele jsou poskytovatelé povinni uvést smlouvy do souladu s novelizovaným zněním zákona o elektronických komunikacích do šesti měsíců ode dne nabytí účinnosti této novely, k níž došlo dne 1. 1. 2022,“ uvedl Český telekomunikační úřad v červencové monitorovací zprávě.
Mimo to upozorňuje, že operátoři mohou závazek prodloužit pouze za stejných podmínek a o tutéž dobu, na kterou byla daná smlouva uzavřena. Zákazník se navíc po takovémto automatickém prodloužení nemusí obávat naúčtování sankcí spojených s předčasným ukončením smlouvy. Podle § 63b má totiž právo závazek ze smlouvy kdykoli bezplatně vypovědět s nejvýše jednoměsíční výpovědní dobou.
„Ukládá se mu pouze úhrada za dotované koncové zařízení, pokud si ho ponechá,“ upřesnil úřad s tím, že zákon navíc maximální výši této úhrady limituje: „Nesmí překročit poměrnou část hodnoty tohoto zařízení dohodnutou v okamžiku uzavření smlouvy, nebo části ceny za služby, kterou zbývá uhradit do zániku závazku ze smlouvy, podle toho, která z těchto dvou částek je nižší.“
Kromě výše uvedeného mají operátoři zákonnou povinnost prokazatelně daného zákazníka informovat před samotnou autoprolongací o konci závazku ze smlouvy i o způsobech, jakými lze závazek vypovědět. Učinit tak musí v textové podobě.
Zákazník, kterému byla smlouva automaticky prodloužena, má navíc právo být ze strany operátora alespoň jednou ročně informován o nejvýhodnějších cenách za poskytované služby.