Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Powerbanka na kolech. Novým hyundaiem můžete napájet gril nebo sekačku

Automobilka Hyundai jako první implementovala do svého vozu systém Vehicle 2 Load, kterým můžete z trakčního akumulátoru elektromobilu napájet běžné elektrické spotřebiče. Vyzkoušeli jsme, jak to vlastně funguje.

Pod podlahou bateriových elektromobilů je ukryt akumulátor, jehož kapacita by zpravidla stačila na několik dní spotřeby průměrného rodinného domku. Energie v něm uložená je zpravidla čerpána elektromotory pohánějící vozidlo, částečně systémem klimatizace či topení a v malé míře i další palubní elektronikou.

Hyundai Ioniq 5 je první vlaštovkou, u kterého lze elektřinu z akumulátoru použít i mimo vozidlo a živit s ním prakticky všechny běžné spotřebiče s 230V napájením.

Ioniq 5 V2G

Vozidlo je totiž vybaveno systémem V2L, Vehicle to Load, který ze stejnosměrného napětí 800V akumulátoru vytvoří střídavý proud o napětí 230V, frekvencí 50 Hz a maximálním proudu 16 A, tedy výkonem až 3,68 kW. To jsou stejné parametry, jako má běžná domácí elektrická zásuvka.

Doposud totiž platilo, že i když je ve voze instalována 230V elektrická zásuvka, šlo ji použít jen k napájení zařízení s nízkou spotřebou, například notebooků - zpravidla jste se museli vejít do limitu kolem 200 W příkonu (a kapacitních limitů malého akumulátoru). 

Částečnou výjimkou je Honda-E, u které lze připojit spotřebiče s příkonem až 1,5 kW, ale jak jsme sami vyzkoušeli, má to své limity – herní konzole a televizor a aktivní reprosoustavy fungovaly bez potíží,ale vysavač (byť s nižším příkonem) se sice rozjel, ale smutně vrčel v mnohem nižších otáčkách, než obvykle.

V případě V2L systému ale tyto limity neplatí.

Ioniq 5 výhody elektrického pohonu využívá na jedničku

Jak jezdí nový elektrický hyundai

Konečně někdo využil potenciál plynoucí z jiného rozložení agregátů v elektrické trakci naplno. Po letech prohlášení a slibů automobilek, jak elektropohon auta změní na pohled i dotek, to Hyundai uvedl do praxe. Ioniq 5 vypadá fantasticky a je taky skvěle vymyšlený. Čtěte dále

Žádná velká věda

Elektřinu z trakčního akumulátoru tedy můžete využít všude tam, kde byste jinak museli mít benzinovou elektrocentrálu. Na napájení prodejního stánku, elektrického nářadí, zahradního vybavení, nebo třeba při kempování – připojit můžete gril, kávovar, osvětlení.

K připojení spotřebičů slouží redukce, kterou zasunete do nabíjecího konektoru auta a její připojení potvrdíte tlačítkem, které aktivuje systém napájení a redukci v konektoru mechanicky uzamkne, aby nemohlo dojít k jejímu zcizení.

Automobil sám hlídá, aby zátěž nepřekročila maximální povolenou mez (přívod pak elektronicky odpojí), aby se zásuvka a redukce dlouhým vytížením a třeba expozicí slunce nepřehřála a aby nabití akumulátoru nekleslo pod uživatelem nastavenou hranici (v základu 20 procent, ale můžete nastavit i 80 procent).

Speciál Hyundai Ioniq 5

Konstrukce redukce je bohužel slabinou systému. Kabel od spotřebiče do ní totiž zaklapnete tak, aby se mohlo spojení používat i za nepříznivého počasí. Zástrčka je ukrytá v redukci a kabel vede skrze gumovou průchodku. Problémem ovšem je, že kvůli tomu lze zapojit jen přímou (tedy ne úhlovou) zástrčku a zároveň, rovná zástrčka může mít jen omezenou délku, což například ta se žlutým kabelem na obrázku nesplnila. Už menším limitem je, že redukce nemá kolík uzemnění a korektně tak lze zapojit jen vidlice standardu Shuko.

Z tohoto konektoru můžete čerpat energii jen u zaparkovaného vozidla, se zapojenou redukcí se nerozjede stejně, jako se nerozjede pro připojení k nabíječce. Je to logické, ale pokud byste chtěli za jízdy napájet třeba alegorický vůz, z této zásuvky to nepůjde.

Napájení při „nastartovaném“ vozidle je schopná druhá zásuvka, která je umístěna uvnitř vozu mezi zadními sedadly. Je určena například pro nabíjení notebooků, případně napájení dalšího vybavení mobilní kanceláře, ale i ona nabídne možnost plného 16A zatížení. Je opatřena posuvným krytem s uzamykáním klíčkem, který u námi půjčeného kusu – měli jsme jej jako první – nefungoval, takže tuto zásuvku vyzkoušíme až při příští zápůjčce. Žádné překvapení by s ní ovšem nemělo nastat.

Posekání 400m zahrady = 2 procenta pryč

Aniž bychom chtěli zabíhat do přílišných technických detailů, je potřeba zmínit jeden technický aspekt – v zásuvce není čistý, ale modifikovaný sinus. Podle zástupců výrobce je tvořený pomocí superrychlých tranzistorů IGBT, takže výsledná sinusoida je velmi hladká a technicky se tak čisté blíží.

V2L redukce

U většiny spotřebičů je to jedno, ale u některé citlivé elektroniky pracující s regulací veličin – například plynové kotle a některá čerpadla – nemají modifikovaný sinus rády. Nakolik by to byl problém v tomto případě nevíme, ale pokud byste vozidlo chtěli pro napájení takových systémů použít, asi by to bylo dobré konzultovat s techniky výrobce jak vozu, tak spotřebičů.

To ovšem nenastane často. My jsme připojili starší vysavač Eta a vozidlo normálně vyluxovali. Při náběhu motoru se napětí zhouplo na 227 V, ale prakticky ihned se vrátilo na nominálních 230 V a spotřebič normálně fungoval. Situace se nezměnila ani po připojení rychlovarné konvice a kontaktního grilu. I při vysoké zátěži se napětí drželo na stejné hodnotě.

Energií z akumulátoru vozidla jsme posekali zahradu, sekačka Stiga se 40cm šířkou záběru fungovala stejně jako při napájení kabelem ze zásuvky na zdi, po posekání cca 400 metrů zahrady ubyly v akumulátoru vozidla dvě procenta.

V2G až někdy v budoucnu

Vedle zkraty V2L se u elektromobilů můžete setkat i se zkratkou V2G, tedy vehicle to grid. To je koncept, při kterém mohou elektromobily pomáhat s vyvážením rozvodné sítě – při přebytku elektřiny se budou nabíjet, při jejím nedostatku naopak elektřinu do sítě zpět dodávat – a tak napájet třeba všechny spotřebiče ve vašem, domě, nebo i u sousedů.

Pilotní programy s V2G spustily například Renault a Honda, ale zatím jde spíše o ověření možností řízení systému a také vliv takového provozu na životnost akumulátoru. 

Aktuálně nabízené Ioniq 5 systém V2G nemají a není zatím jasné, zda se takto vybavené vozy do Evropy dostanou. Napájet elektrické spotřebiče ale zvládnou všechny dodané kusy.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Italská vláda chce přilákat automobilky, jedná s Teslou i Číňany

Stylový crossover DR F35 je vylepšenou verzí modelu Chery Tiggo 7 Fly.

Italská vláda v rámci snahy o přilákání další automobilky do země jedná s americkým výrobcem...

To není rozbité. Hyundai umí krabí chůzí zaparkovat i otočku na místě

Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně...

VIDEO Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně stojících vozů,...

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel šéf slavného studia Pininfarina, jež obléklo Zetor, Ferrari i Mattoni

13. dubna 2024

Zemřel Paolo Pininfarina, šéfovi legendární designérské společnosti Pininfarina bylo 65 let....

Milano zrušeno. Alfa ustoupila ministrovi a nový model přejmenovala

16. dubna 2024,  aktualizováno  15:25

Na bláznivé komedie jsou Italové machři, a dokáží je přenést do reálného života. Ani ne týden po...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud Flotily duchů, která...