O transpoziční novele, která měla spotřebitelům v oblasti nevyžádaných marketingových hovorů přinést podstatnou změnu, informoval Český telekomunikační úřad (ČTÚ) v červencové monitorovací zprávě. Jednou ze změn měla být nutnost udělit k takovým hovorům výslovný souhlas, tedy přesný opak dosavadní praxe. Nově by tedy v účastnickém seznamu byl namísto nesouhlasu uveden naopak souhlas majitele daného telefonního čísla. Na číslo bez výslovného souhlasu by pak bylo nahlíženo tak, že si jeho uživatel marketingové hovory nepřeje.
Senát však ve středu 21. července novelu neschválil, s pozměňovacími návrhy tak bude vrácena Poslanecké sněmovně.
„V ohrožení jsou pozitivní přínosy pro spotřebitele i firmy, které přinášelo původní znění novely. V Poslanecké sněmovně byla přitom novela přijata velmi výraznou většinou 164 ze 168 hlasů jakožto vyvážený a pro všechny přijatelný návrh,“ informoval ČTÚ v tiskové zprávě s tím, že jedním ze Senátem nepodpořených navrhovaných principů byla právě zásadní změna v marketingových hovorech.
Nadále tak zůstává v platnosti současná praxe: tedy nutnost vyjádřit nesouhlas v účastnickém seznamu, pokud si spotřebitel nepřeje být marketingovými hovory obtěžován. Nová pravidla by přitom podle úřadu usnadnila prokazování porušení zákona, například při prokazatelné realizaci hovoru na číslo, u kterého takový souhlas chybí.
Podle informací redakce Mobil.iDNES.cz by však novela v případě jejího schválení postihla například i obvyklou praxi, kdy jedna společnost oslovuje druhou s nabídkou služeb. Taková společnost by totiž porušovala zákon. Stejného přečinu by se dopouštel i řemeslník, který by oslovil potenciálního zákazníka na základě kontaktu předaného jiným zákazníkem.
Navrhované změny v § 118 (Správní delikty právnických a podnikajících fyzických osob) odst. 1 (Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí správního deliktu tím, že) i) zneužije účastnické číslo nebo adresu elektronické pošty k obtěžujícímu volání nebo k odeslání obtěžující zprávy j) prostřednictvím sítí nebo služeb elektronických komunikací obtěžuje marketingovou reklamou nebo jiným obdobným způsobem nabídky zboží nebo služeb k) jako podnikatel, který poskytuje službu dotazů na účastnická čísla nebo jiné obdobné údaje, poskytuje údaje účastníka v rozporu s § 96 odst. 3 |
Novela reagovala na všeobecné vnímání takzvaného telemarketingu, tedy marketingová volání. Takové hovory mobilní uživatelé vnímají jako obtěžující. „Představují pro ně větší zásah do soukromí než obchodní sdělení zasílaná elektronicky (e-mailem či SMS),“ uvedl ČTÚ v monitorovací zprávě.
Úskalí těchto hovorů spočívá v nutnosti bezprostřední reakce v podobě přijetí či odmítnutí, přičemž marketingové nabídky prostřednictvím elektronické pošty či textovky může uživatel zcela ignorovat nebo na ně reagovat až po čase.
Úřad v poslední době v souvislosti s nevyžádanými marketingovými hovory zaznamenal zvýšený počet stížností. Dotčení uvedli, že byli kontaktování i přes to, že v účastnickém telefonním seznamu uvedli nesouhlas s takovými telefonáty. Jenže podle zjištění úřadu tomu tak mnohdy nebylo.
Programátor se mstí za otravné telefonáty. Nutí operátory ztrácet čas |
„Bližším šetřením úřad v několika případech zjistil, že spotřebitelé neměli svá telefonní čísla uvedena ve veřejném účastnickém seznamu,“ uvedl ČTÚ s tím, že jde o jeden z předpokladů, které musejí být naplněny, aby takové jednání ze strany volajícího mohl kvalifikovat jako přestupek.
Je nutné pamatovat na to, že spotřebitelem vyjádřený nesouhlas s telemarketingovými hovory volajícímu není z pohledu zákona dostačující. Konkrétní volající sice může tento nesouhlas akceptovat a zahrnout jej do svého vlastního seznamu, avšak podle úřadu nelze takový seznam považovat za veřejný účastnický ve smyslu zákona o elektronických komunikacích.
„Pokud spotřebitel chce, aby nadále nebyl vůbec telefonicky kontaktován s nevyžádanými obchodními nabídkami, měl by se obrátit na svého poskytovatele telefonních služeb. A vůči němu vznést žádost o uvedení svého telefonního čísla (a dalších osobních údajů) s vyznačením zákazu marketingu do veřejného účastnického seznamu,“ upřesnil úřad.
Operátor pak zajistí předání informace subjektu, který takový seznam vydává. Úřad v této souvislosti dodal, že počet seznamů zákon o elektronických komunikacích nikterak neomezuje. Je tedy nutné pamatovat i na to, že ne všichni poskytovatelé služeb musejí mít s provozovatelem daného seznamu uzavřenou smlouvu o předávání údajů o účastnících.
Řekněte stop otravným hovorům. Pomůže vám česká aplikace |
Nesouhlas s telemarketingem lze vyjádřit kdykoliv, tedy třeba již při samotném uzavření smlouvy s operátorem. Jakékoliv změny údajů ve veřejném účastnickém seznamu jsou vždy bezplatné.
S nevyžádanými marketingovými hovory lze bojovat třeba i přidáním patřičného telefonního čísla na černou listinu přímo v telefonu, tedy v aplikaci hovorů. To znamená přinejmenším přijetí takového hovoru. Lze jej však i ignorovat a číslo si obratem ověřit na internetu ve veřejných databázích, které na základě uživatelských zkušeností vyhodnocují míru nebezpečnosti daného čísla.
Je však nutné brát v potaz fakt, že callcentra mnohdy využívají více telefonních čísel. V případě zablokování jednoho tak nelze vyloučit, že spotřebitel nebude vzápětí kontaktován z jiného.
Aktualizace: upřesnění případů, na které by se nová zákonná úprava v případě jejího schválení také vztahovala. Doplněn box s navrhovanými změnami v § 118 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích.