Do prodejny operátora si raději vezměte svědka, radí ČTÚ

  6:03
Podle Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) přibývá stížností v souvislosti s návštěvou kamenných poboček operátorů. Spotřebitelé si stěžují nejen na neprofesionální jednání zaměstnanců, ale zejména na skutečnost, že ústně sjednané podmínky často neodpovídají následně poskytovaným službám či ceně.

Obsah ústní dohody se těžko dokazuje, k jednání v kamenné prodejně operátora si raději přizvěte svědka. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Úřad v srpnové monitorovací zprávě v této souvislosti upozorňuje, že v případě smluv o poskytování služeb elektronických komunikací, které jsou uzavřeny na kamenných pobočkách poskytovatelů, nemá právo spotřebitel na lhůtu 14 dnů pro odstoupení. Ta se vztahuje pouze na distanční uzavření smlouvy, tedy na smlouvy uzavřené na dálku například prostřednictvím internetu či přes telefon

„Pokud tedy spotřebitel až následně zjistí, že se skutečné parametry dodávané služby, včetně ceny, liší od toho, na čem se s prodejcem operátora na pobočce ústně dohodl, nelze bohužel práva na odstoupení využít,“ vysvětlil ČTÚ s tím, že to ovšem neznamená, že nemá dotyčný možnost se bránit. Nicméně uplatnění prostředků ochrany může být v takových případech i poměrně komplikované. A to především z důvodu, že osobní jednání na pobočce se žádným způsobem nezaznamenává.

„V případě jednání ‚mezi čtyřma očima‘ může vzrůst riziko užití nekalé obchodní praktiky ze strany prodejce, byť ke sporům ohledně obsahu uzavírané smlouvy může dojít i bez nekalého úmyslu, vinou nedorozumění,“ podotkl úřad.

Nekalé praktiky může ČTÚ postihovat ve veřejnoprávní rovině a v přestupkovém řízení, mimo to je i zmocněn, aby v rovině soukromoprávní rozhodoval případné spory o podmínky sjednané mezi zákazníkem a zástupcem operátora na pobočce či o skutečný obsah smlouvy.

„Je však třeba upozornit, že v případě obou typů řízení je vždy nutné důkazy spolehlivě prokázat skutkový stav. V dané souvislosti proto ČTÚ spotřebitelům doporučuje jednání na pobočkách poskytovatelů nepodcenit a předem se na ně připravit,“ uvedl úřad s tím, že je nutné si především ujasnit, s jakým konkrétním požadavkem na pobočku poskytovatele služeb míří.

V případě, že by se jednání se zástupcem operátora vyvinulo v obchodní nabídku, by pak spotřebitelé měli pečlivě zvážit, zda je pro ně nabízená služba či zařízení relevantní. Úřad podotýká, že průběh ústního jednání je mnohdy obtížně prokazatelný. Doporučuje proto, aby se spotřebitelé neostýchali požádat o asistenci při jednání někoho z rodiny či přátel, kdo by v případě jakéhokoli sporu mohl tvrzení spotřebitele dosvědčit.

Setká-li se spotřebitel při osobním jednání na kamenné pobočce operátora s vulgárním či neurvalým jednáním prodejce, pak by se měl se stížností obrátit přímo na nadřízeného dotyčného či ji podat přímo samotnému poskytovateli.

Autor:
  • Nejčtenější

V květnu se zřejmě vrátí ikonická Nokia 3210, kdysi to byl přelomový model

24. března 2024  8:01

Současný vlastník značky Nokia na poli mobilních telefonů, firma HMD (Human Mobile Devices –...

Banka spustila mobilní datové balíčky. Funguje to i zákazníkům z Česka

26. března 2024  12:06

Virtuální banka Revolut spouští virtuálního celosvětového operátora. Zákazníci si mohou kupovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z bídného začátku roku se radují. Vypadá to na velký návrat

21. března 2024  7:02

Zřejmě to vypadá na velký návrat. Huawei začíná drtit své domácí konkurenty, přitom jeho produkty...

Trvalo to. Nový nejlepší fotomobil světa konečně koupíte i v Česku

26. března 2024  7:02

Konečně nastává situace, že nejlepší fotomobil v žebříčku DxO Mark je dostupný i na našem trhu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pochlubili se, že se pochlubí. Značky ze sebe dělají slibotechny

25. března 2024  7:02

Jedním z trochu nečekaných trendů veletrhu MWC v Barceloně se stala oznámení o tom, že firmy nějaké...

U foťáků se blýská na lepší časy, naznačuje výsledek testu nového xiaomi

28. března 2024  7:02

Čínská značka Xiaomi trochu na poli fotomobilů v uplynulých letech tápala. Ukazuje to mimo jiné...

Kartónek Steva Jobse se vydražil za neuvěřitelnou sumu

28. března 2024

Vizitku slavného ředitele společnosti Apple si někdo pořídil za pořádný balík peněz. Přidanou...

Smartphonům od Googlu raketově rostou prodeje tam, kde kraluje Apple

27. března 2024  7:02

Prodeje smartphonů Pixel od Googlu se mohou pochlubit neskutečným nárůstem prodejů. Tedy prozatím...

Podívejte se na chloubu Ostravy z pohledu, který se vám běžně nenaskytne

27. března 2024

Operátor O2 informoval, že ve spolupráci se společností Cetin dokončil modernizaci své mobilní sítě...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...