Google vstoupil na trh se smartphony pod svým jménem už v roce 2016. Předtím vlastnil značku Motorola, kterou však prodal čínskému Lenovu. Loni uvedl čtvrtou řadu svých smartphonů pojmenovaných Pixel. Přes řadu inovativních prvků a bohatou výbavu však značka Google na trhu se smartphony příliš nefunguje. Přitom v rámci mobilních operačních systémů je Google naprosto dominantní.
V prvním letošním čtvrtletí se Googlu prodeje propadly o 13 procent. Což je hodně, ale třeba Samsung zaznamenal devatenáctiprocentní propad, Huaweii se prodeje snížily o 18 procent. Lépe než Google na tom byl Apple, který prodal o devět procent přístrojů méně. Nutno dodat, že zmíněné firmy mají mnohem větší prodeje než Google.
Na vině je samozřejmě, stejně jako u jiných výrobců, koronavirová krize. Celkově se prodeje všech smartphonů globálně propadly v prvním letošním čtvrtletí o rekordních 17 procent. Googlu se však věštila lepší budoucnost právě díky levnějšímu modelu, po kterých je v současné době největší zájem. Ale koronavirová krize asi zasáhne Google ještě více než jiné výrobce.
Proč nechce prodávat celosvětově?
Devět z deseti smartphonů Pixel se prodá ve Spojených státech nebo západní Evropě. To jsou regiony zasažené nemocí covid-19 nejvíce. Jinde Google své smartphony oficiálně prakticky neprodává. Přes už čtvrtou generaci Google své prodejní teritorium příliš nerozšiřuje, třeba v Česku také oficiálně dostupné nejsou. Navíc jsou smartphony Pixel drahé.
Googlu tak v prvním čtvrtletí na globálním trhu se smartphony patřilo pouhých půl procenta. Google je tak na trhu se smartphony marginální značkou. Mezi největšími světovými výrobci smartphonů mu nyní patří až 18. místo.
Prodeje pixelů nebyly nikterak vysoké od počátku produkce. Lepší to bylo loni, kdy podle analytika Francisca Geronima ze společnosti IDC prodeje extrémně vzrostly o 52 procent. V loňském roce tam Google udal 7,2 milionu smartphonů, což je třeba víc, než kolik prodal populární OnePlus. Ovšem pokud porovnáme prodeje Googlu s jiným americkým výrobcem Applem, tak ten loni prodal o 190,2 milionu smartphonů více.
Řešením jsou levné modely
Přes růst je však Google stále velmi malý producent smartphonů. Hodně se očekávalo od levnějšího modelu Pixel 3a, který je odlehčenou verzí modelu Pixel 3 z roku 2018. Model 3a byl uveden na trh až v roce 2019. To byl dobrý tah, ale současná situace Googlu podle analytické společnosti Strategy Analytics do karet nehraje.
Letos už měl být uveden jeho nástupce, jenže Pixel 4a zatím Google nepředstavil. Opět má vycházet z o rok staršího modelu Pixel 4. Google tak postupuje poněkud jinak než konkurenti. Premiéru částečně kvůli pandemii odložil, ostatní chrlí online jednu novinku za druhou.
Budou levnější?
Už dříve se spekulovalo, že výbava letošního modelu Pixel 5, který se tradičně očekává na podzim, výrazně zchudne. Nemá mít špičkový procesor a další výbava nebude na úrovni top modelů, což vždy modely Pixel byly. Telefon by tak měl být levnější a dostupnější pro širší spektrum zákazníků.
To samé se předpokládalo u levnějšího modelu 4a, který se bude muset popasovat s novým levným a už navzdory koronakrizi prodávaným iPhonem SE. Pixel 4a má být uveden až v červenci a vedle koronakrize je dalším důvodem odložení cena. Tu podle všeho Google původně nastavil vysoko a nyní se ji snaží korigovat u řetězce dodavatelů jednotlivých komponentů. Nebo model možná přepracovávají.
iPhone SE stojí na hlavním trhu pro pixely ve Spojených státech v oficiálním online obchodu od 399 dolarů. Tedy v přepočtu zhruba od 9 400 korun bez daně. Tak nízko podle všeho Google s modelem Pixel 4a jít nemůže. iPhone SE totiž Apple zrecykloval ze starších modelů, a tak je jeho výrobní cena nižší.