Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Raketa SpaceX je sedmkrát levnější, než by ji vyrobila NASA, říká expert

„NASA se stala hostem v kosmické restauraci,“ říká o důvodech zapojení soukromníků do vesmírných letů v USA expert na kosmonautiku Tomáš Přibyl. Ve skypovém rozhovoru vysvětlil, že americká vesmírná agentura se nyní nemusí starat o to, jak se raketa vyrobí, ale bude si vybírat z „menu“ tu, která se jí hodí pro daný účel.

Ve středu pozdě v noci se začne psát nová kapitola dobývání vesmíru. Do kosmu odstartuje raketa soukromé společnosti SpaceX, která na své palubě ponese dva astronauty. Pozadí a kontext této historické události přiblížil moderátorovi Vladimíru Vokálovi odborník na kosmonautiku Tomáš Přibyl, který v současnosti zakotvil v Technickém muzeu v Brně.

Hned na úvod objasnil, proč se původně plánovaná několikaletá přestávka v letech amerických pilotovaných vesmírných strojů protáhla na téměř desetiletí. 

„Když vyvíjíte kosmickou loď, tak je tam spousta neznámých. Zároveň vznikl zcela nový model vývoje,“ uvádí Přibyl. I díky tomu se v podstatě z neznámé garážové firmy stal během let tahoun americké kosmonautiky, který dokázal to, co se nedařilo velkým zavedeným společnostem. 

Test padákového systému CrewDragonu simulující selhání jednoho padáku v březnu 2018

A právě zde tkví podle experta důvod zpoždění. „Když se jde novou cestou, tak narazíte na mnoho překážek, byly problémy s padákovými systémy, motory a loď se musela několikrát přepracovávat,“ dodává. 

A i když se původní loď Dragon osvědčila při vynášení nákladů na oběžnou dráhu, vytvořit stroj pro dopravu posádky je poněkud jiná disciplína. 

„Vyrobit pilotovanou loď je desetkrát složitější než nákladní,“ varovali lidé z NASA zaměstnance SpaceX. Ti se tomu tehdy podle Přibyla smáli, ale dnes už se nesmějí.

Téměř jako v restauraci či taxíku

Někdy kolem roku 2004 a 2005 došlo k otočení kormidlem a NASA se rozhodla, že bude ke kosmickým letům přistupovat jinak. Do té doby si v podstatě státní kosmické agentury nechávaly vyrábět rakety a kosmické lodě na zakázku s tím, že se na koncepci podílelo vícero složek.

„Podívejte se na raketoplán. Do jeho vývoje vedle NASA mluvili například vojáci, protože měli být uživateli raketoplánu, dále Kongres USA, protože schvaloval rozpočet, ale také vědci a tak dále. Výsledkem pak byl neohrabaný velký moloch, který toho uměl velice mnoho. Ale ruku na srdce, kolik odlétal misí, při kterých se využily všechny možnosti a schopnosti?“ ptá se řečnicky  Přibyl.

Nově si NASA dopravu nákladu a lidí chce koupit jako službu. 

Loď CrewDragon určená pro první let s posádkou k ISS.

„Je to jako v restauraci. Také nejdete do kuchyně, nepřinesete si svůj recept a kuchaře nepleskáte přes prsty a neříkáte, to osol, toto přidej... Vy jste host. Vezmete si jídelní lístek, podíváte se a vyberete si. Když jste spokojen, vrátíte se,“ používá expert analogii. 

NASA se tak v podstatě stala hostem, který si chce vybírat, jaká nabídka bude pro jeho potřeby nejvíce vyhovující. 

Ale i tak si musela při vývoji prvního soukromého pilotovaného plavidla klást podmínky. Ty se však od těch původních výrazně změnily, v podstatě sama agentura podle Přibyla pořádně nevěděla, co chce.

„Když se podíváte na původní požadavky na spolehlivost, že ztráta posádky při jedné misi je 1:1000, tak to je požadavek, jaký neměla ani na raketoplány ani na své vlastní kosmické lodě,“ připomíná odborník. Splnění takového požadavku však nebylo dosažitelné. Ovšem na druhou stranu i současné standardy jsou dostatečné. 

Na otázku moderátora, zda by se nebál letět středečním letem, odpověděl Přibyl bez zaváhání: „Nebál.“

Raketoplány jako vesmírné taxi byly drahé

Doprava na nízkou oběžnou dráhu je podle kurátora brněnského Technického muzea již něco, čím by se kosmická agentura jako NASA měla zabývat jen okrajově a své síly by měla vrhnout k vyšším cílům. SpaceX a další společnosti by tak pro ni měly fungovat v podstatě jako taxi.

Do kosmu levně

Právě zapojením soukromého sektoru se mohly náklady na lety do vesmíru snížit. Příkladem může být znovupoužitelná raketa Falcon 9, jejíž první stupeň dokáže bezpečně přistát zpátky na Zemi. 

„NASA spočítala, že kdyby si nechala raketu Falcon 9 vyrobit klasickým způsobem, jakým fungovala do té doby, tak by byla asi sedmkrát dražší,“ tvrdí Přibyl. 

Návratem amerických pilotovaných lodí však přijde o část příjmů ruský kosmický program. NASA do něj každý rok přispívala za přepravu šesti astronautů asi pětinou jeho celkového rozpočtu. A i když se této dopravy zatím zcela nevzdala, propad bude znát.

Falcon 9 jako lepší V-2 Wernhera von Brauna

 „Kritici raketu Falcon 9 často označují jako lepší V-2,“ načíná další téma o složitosti současných raket Tomáš Přibyl. Připomíná tak raketovou zbraň nacistického konstruktéra, která po balistické křivce dokázala doletět z Německa až do Anglie. 

Raketa Falcon 9 společnosti SpaceX připravená ke startu na startovaní rampě 39A v Kennedyho vesmírném centru na Floridě v USA.

„Obě rakety sice používají podobné palivo, podobné motory, ale já bych viděl rozdíl uvnitř. Přeci jenom Falcon 9 je výrazně modernější,“ říká odborník. Myslí si však, že není třeba vymýšlet kolo, když už tady kolo máme, stačí ho jen výrazně vylepšit. A občas to jde i poměrně levně. 

Přibyl tak připomíná příběh, kdy chtěl Elon Musk koupit avioniku do svých raket, ale zavedené kosmické firmy za takový řídící systém chtěly částku kolem 10 milionů dolarů.

„Elon Musk se chytil za hlavu a prohlásil, že to nemůže být složitější než ovladač od garážových vrat. A začal to dělat se svými spolupracovníky takzvaně na koleně. Jeho systém řízení rakety údajně stojí méně než 10 tisíc dolarů,“ uzavírá expert.

Elon Musk podle něj má svým způsobem výhodu, že mohl začít na zelené louce a netahat za sebou kouli starých technologií. Mohl si tak pouze vybrat či vyvinout technologie, které potřeboval, a výsledek nyní stojí na startovací rampě.

Autor:
  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 19 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Načapali jsme otesánka, který se velkého sousta nezalekne. Boeing 747-400F

v diskusi je 8 příspěvků

21. března 2024

Poté, co na Letiště Václava Havla Praha přestaly v barvách Qatar Airways létat nákladní Boeingy...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 19 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Úspěšný let prototypu XB-1 vrací do hry cestování nadzvukovou rychlostí

v diskusi je 33 příspěvků

27. března 2024  17:17

Po více než dvaceti letech, od ukončení provozu letounu Concorde, se možná opět dočkáme nadzvukové...

Jarní bouře ničila před 100 lety Prahu. Napáchala obří škody

v diskusi je 10 příspěvků

27. března 2024

Prahou prošla před 100 lety, 27. března 1924, neobvykle silná jarní bouřka. V části hlavního města...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...